Pälslösa fläckar som blir fler och fler

purity_666

Trådstartare
Har en bruksnordis/ardenner som fått kala fläckar i pälsen och de blir fler och fler. Jag trodde först det var bett av de andra hästarna men inser att det inte kan vara det.

Han är delvis rakad och går med täcke. Fläckarna uppkommer endast där pälsen är lång på bakpartiet och över revbenen. Huden är inte mjällig, skorvig eller sårig alls utan pälsen bara rasar av. Han kliar inget och de 3 andra hästarna som går i samma hage har inga hårlösa fläckar eller kliar.

Fläckarna är varierande i storlek, i olika former. Han har inga mitt på ryggen utan endast sidorna. Inga på benen eller i ansiktet där han också har lång päls.

Mina gissningar är pälsätare eller att det helt enkelt blivit för tätt under täckena. Han har gått med fleecetäcke dygnet runt och sen regntäcke över utomhus.

Jag ska täcka av honom så han just nu får ha fleece inne på natten och enbart regntäcke ute, när det blir kallare får han vintertäcke ute. Jag har behandlat med switch och sebacil för säkerhets skull. Switch ska dom ha ändå då dom hade fotskabb i början på hösten. Det var därför vi hade sebacil hemma också.

Någon som har någon annan gissning på vad det kan vara eller fler åtgärder? Hästen verkar inte bekymras alls men jag vill inte ha en nakenhäst.

Sv: Pälslösa fläckar som blir fler och fler

Ja ang. de andra hästarna, så skiljde sig mina hästar i över 70 dagar. Inkub. tiden var upp till 70 har jag för mig.

Varför tar du inte kort istället och lägger ut ?

mia

Är pälsätare & löss samma sak ?

Många nämner Swicht , men på Flusa förpackningen står det specifikt att det är för löss oxå , inte på Swich förp.?

Så kan man använda Flusa på häst för den orsaken ? Har nämligen ett sto med klåda på svansen som inte ger med sig. Smörjer med klådstillande, men blir inte av med orsaken, bara symtomen.

Ursäkta att jag kapat tråden lite, kan vara av vikt om Flusa visar sig vara effektivare än Swich.............

Jag har kollat ringorm och tycker inte riktigt det passar in. Finns inga cirkulära områden utan alla är lite mer kvadratiska om man säger. Huden är också helt oberörd.

Nej han är inte extremt frusen. Är ett kallblod med lång päls. Har täcke enbart för att han är klippt.

Jag har kollat pälsen och hittar inga odjur. Han kliar inte alls som sagt. Även där det lossat tussar av päls har jag kollat noga men ser inga djur.

Ringorm är sällan runda fläckar på häst.... det som är lite utmärkande för ringorm är att det inte kliar.
Annars pälsätare, men då brukar det finnas päls kvar -typ avbitna hårstrån.

Annars skulle jag gissa på någon bakterieinfektion men det brukar oftast ge lite krustor/skorpor på huden.

101208%20012.jpg

Sådär ser det ut. Han har nåt lite såraktigt på ett enstaka ställe man kan lika gärna vara bett. De går 4 hästar i samma hage och ingen av de andra har nåt. Han har lite mjäll i mankammen men det har han haft redan i somras. Blev bättre med Nylanders men kom tillbaka nu igen.

Som ni ser är de ej runda. De är formade lite hursomhelst. Inga sår, skorpor, vätskande under, bara hud. Pälsen har börjat växa tillbaka på vissa ställen. Men rasar på andra.

Han kliar inget, har inget i ansikte eller ben där han är långhårig och inget där han är rakad. Mest på sidorna, bakåt. Nån enstaka mitt på ryggen.

Ägarna tror det blivit tätt. Har enbart vintertäcke ute nu och fleece inne.- Han är en riktig gris plus väldigt tung så kan tänka mig att kisset går igenom fleexetäcken och ligger mot huden. Inbillar mitt att ena sidan är värre och att det är sovsidan. Har beställt ett tunnare termotäcke för att se om materialskillnaden kan hjälpa göra sitt.

Som sagt han verkar inte alls besvärad. Körde en omgång switch och sebacil utifall att men det gjorde ingen skillnad. Är det svampigt borde man ju ha på endera nåt svampmedel eller nåt slags zinksalva. Blöjexemssalva kanske?

Jag tror han blir blöt av urin genom täcket och sen kommer det inte ut eftersom han har täcke. Hoppas termotäcket är bättre än fleece och har också beställt ett gammaldags sånt "virkat" täcke man lägger under för att få mer luft.

Men andra förslag?

Kanske samma som jag fick på min kallblodstravare en vinter för några år sen. Ser ut ungefär sådär, även om det inte var lika mycket på min.
Och det var inte ringorm, inte löss eller pälsätare, ingen annan ohyra heller, prov visade inte nåt särskilt, tex infektion. Å han gick inte med täcke. Bädden spån. Fodrades med vanligt hö och lite lucern.
Pälsen växte tillbaka efter ett par månader och han har inte fått några kala fläckar sen dess. Så vi vet fortfarande inte orsaken..

Iom att det bara är där pälsen är tjock så torde det vara ngt eksemliknande.

Är det på båda sidorna?

är det inte någon variant på sk Regnskållor då?
Orsakas av just det du beskriver - för tätt. Dvs det blir lite för varmt, tätt och lite fuktigt så det blir sådana skållor. Min förra unghäst hade sådana när han måste ha täcke en längre period just när han kom (fast han fick i pannan oxå haha)

Fast han blev aldrig så där radikalt hårlös.

Måste han ha täcke på sig i stallet? Han har ju pälsen kvar på ryggen och stora delar av kroppen.

Hur har det gått med din häst? Jag har exakt samma typ av hårlösa fläckar på min häst. Och håret växer tillbaks efter ett tag. Tänkte också på pälsätare, men veterinären trodde inte på det, fick rådet att tvätta med desinficerande schampo en gång i veckan i ett par veckor och se om det blir bättre, annars blir det provtagning. Han hade nåt liknande förra vintern med, men inte lika mycket som nu. Då trodde jag att de andra hästarna hade tuggat lite på honom.

Liknande trådar

Hundhälsa Jag kan ju börja den här tråden med att jag känner mig förföljd av problem med mina djur. :arghh: Valp, nu 22 veckor. Det börjar med...
2
Svar
34
· Visningar
3 625
Senast: Tonto
·
K
Hästvård Nu finns det ju mängder av gamla trådar inom detta ämnet som jag har försökt läsa igenom för att få klarhet, men jag hoppas ändå att...
Svar
5
· Visningar
1 278
Senast: Kellie
·
M
Hästvård Min dotter och jag har precis ( 14 dgr sedan) tagit hem en kamrat! Blivit fodervärdar. Kamraten är en gammal Nordsvensk-gubbe, hur mysig...
Svar
3
· Visningar
1 272
Senast: matador
·
J
Hästvård Skulle behöva lite kloka Bukeråd innan jag åker till stallet... Min häst har stora partier med halvskabbig päls, som verkar klia nåt...
Svar
3
· Visningar
1 214
Senast: hillevie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka