Pälsfällning hos kanin?

H

HokusPokus

Min kanin har under de senaste dagarna fällt mycket päls och i samband med detta så tappar hon aptiten, blir slö och ligger mest och sover i ett hörn. Hon äter inte pellets eller hö men hon dricker vatten och äter äpple.

Det måste ju bero på pälsfällningen? Eller? Hur kan man undvika detta? Finns det ngt man kan ge henne i maten som hjälper till vid pälsfällning? Jag funderade på B-vitamin och jag ska köpa vetegroddsolja och ge henne oxå. Min kanin har oftast fått stora problem med sin mage vid pälsfällning vilket har resluterat i inläggning på sjukhus, mediciner, tvångsmatning med annat. :crazy: Denna gången repade hon sig själv.

Hon springer runt i huset som en galning igen och äter hö och pellets som vanligt och dricker. Det är en innekanin.

Någon som vill hjälpa mig?

Sv: Pälsfällning hos kanin?

Har samma problem med min lilla grå.

Det som hjälper min är att borsta honom ordentligt med en metallskrapa som är till hundar igentligen.

Sen brukar jag också trycka i honom annanasjos (hur sjutton stavas jos :o) vid minsta lilla misstanke att något är fel. Tydligen så finns det enzymer i annanasen som hjälper kaninen att få bort hårbollarna. Plus att jag alltid har parafinolja hemma som jag kan trycka i honom vid minsta lilla symptom. Då brukar han aldrig hinna bli så dålig att han slutar äta helt och måste in på djursjukhuset.

Med vänlig hälsning

Tora

Sv: Pälsfällning hos kanin?

juice ;) tror jag :D

trådskaparen:
hjälp till att få bort pälsen (dvs borsta) så blir det nog bättre, då kommer inte kaninen få i sig så mycket hår.

Och om du misstänker förstoppning, kan ju bli det av alla hårbollar?, så kan du ge lite paraffinolja, kanske att även lite matolja går? det vet jag inte. men paraffinolja vet jag. När du har gett det ska du massera magen lite så att att "kommer igång".

Liknande trådar

Hästvård Jag hoppas att nån av er känner igen det här och kan ge oss nånting att gå på. Vi har en fyraårig varmblodstravarvalack. Han tränar...
Svar
15
· Visningar
2 585
Senast: lady_vip
·
Däggdjur Min kanin är alltid lös i lägenheten, på sistone har han tyvärr blivit en liten sanitär olägenhet...:crazy: eftersom han får diarré 1-2...
Svar
10
· Visningar
1 471
Senast: Jenka
·
Foder & Strö Tänkte lite snabbt att man kunde göra en sida där man skriver om olika tillskott och varför & när dem används för att underlätta för...
Svar
6
· Visningar
1 769
Senast: Allevo
·
Övr. Djur Min kanin har varit sjuk sen torsdag, troligen sen natten till torsdag. När han skulle hoppa in i sin bur efter att ha skuttat ramlade...
Svar
8
· Visningar
3 104

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka