Pälsätare

Constance

Trådstartare
Kan det se ut såhär när det finns pälsätare på häst?
Området är på några bilder markerade för att visa hur utbrett området är.

Förra året i juni fick hon samma "problem" ovanför haserna båda bak och på båda öronen.

Sv: Pälsätare

Som jag har fattat det så är pälsätare inte aktiva på sommaren i sommarpäls. Utan i samband med fällning av vinterpäls, och då oftast på halsen, under manen.
Någon av hästarna hemma kliade sig sådär på öronen något år, men jag tolkade det som att det berodde på de flygande sommarinsekterna. Blev som jag minns det bättre med flygfäförebyggande.

Min har haft pälsätare två år i rad nu och det har inte sett ut så där och inte suttit på de ställena. Det har varit under manen och på baken som det tydligen är godast päls. Det har inte heller varit så där bar hud framme utan bara jättekort stubbat. Nu är dessutom lustiden (för min häst iaf) över, det brukar dyka upp i februari-mars. Så med min ringa erfarenhet skulle jag säga att det inte är pälsätare.

Kom precis på en sak...kan hon ha bränt sig i solen kanske?
Så där kalt och pälslöst blev det nämligen på nosen på min häst förra sommaren när jag i all välmening satt på lite tjärsalva runt ett litet sår för att inte flugorna skulle vara där. Inte tänkte jag på att tjärsalvan blev jättevarm i solen :o. Då blev det som en kal fläck där salvan troligen "kokat" (gissa hur dåligt samvete jag hade när jag upptäckte det).
Det slog mig nu att den fläcken var väldigt lik de pälslösa fläckarna på din häst. Så hon kanske helt enkelt har bränt sig i solen? Och i vilket fall som helst kanske hon behöver ha solskyddskräm på de kala ställen där inte pälsen skyddar längre.

Liknande trådar

Hästvård Måste få lite feedback och höra om nån har några liknande erfarenheter. Min häst som blir 6 år i år visade sig ha mask, 600 på lilla...
Svar
5
· Visningar
746
Senast: lundsbo
·
Hästvård Hej! Är intresserad av att köpa en häst. Hon har följande skador sedan tidigare: Skada på sträcksenan som 2 åring. Krävde operation...
2
Svar
24
· Visningar
1 503
Senast: PrinceFair
·
Hästvård Hösten 2022 köpte jag ett 3-årigt fullblod ifrån galoppbanan. Han var ue på veterinär besiktning och i första 7 månader gick jätte bra...
Svar
4
· Visningar
1 206
Senast: Sanne97
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
944
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka