Pälsängrar

aiquen

Trådstartare
Jag har den senaste tiden sett vad jag tror är pälsängrar i min lägenhet. Det rör sig om kanske fyra-fem stycken totalt, alltid ensamma och alla gånger mitt på golvet i köket. Någon gång, men det är ett tag sedan nu, har jag sett ett par ensamma fläskängrar också.

Frågan är om jag ska behöva bli orolig? Jag har lite snabbt kollat igenom mina garderober utan att se någonting konstigt och har inga problem med hål i kläder etc. Och när fläskängrarna dök upp gick jag grundligt igenom hela mitt skafferi utan att heller hitta någonting.

Så kan det vara så att dessa kryp helt enkelt har råkat komma förbi/in i min lägenhet någon annanstans ifrån? Huset jag bor i är gammalt och knappast särskilt "tätt" (förra vintern hade jag besök av en mus i köket också, till katternas förtjusning ...). Eller kan jag vänta mig att ha typ värsta ängerboet någonstans? Jag är lite av en städnörd, så egentligen borde jag väl ha sett om jag hade en härva av ängrar och larver någonstans, tycker jag. Eller vad är typiska ställen för sådana här kryp att gömma/föröka sig på? Utom garderober då, men där har jag som sagt inte hittat någonting.

Gah, jag hatar äckliga små kryp! :crazy:
 
Senast ändrad:
Sv: Pälsängrar

En gammal väska som står undanställd någonstans är en absolut möjlighet så om du har någon väska som kanske står i en garderob/skrubb och du inte rört väskan på ett tag, kolla där. Även hoprullade mattor som ligger, pappkartonger med kläder/tyger, gamla mössor/vantar/halsdukar i en korg som ingen rotat i på ett tag.

Om du fortsätter se dem hade jag kontaktat Anticimex.
 
Sv: Pälsängrar

Jag förvarar alla torrvaror i burkar, inte påsar. Sedan är jag noga med att dammsuga och torka bakom spis och under skåp. Kläder och saker som inte används har också förvaringslådor. Så slipper man såna kryp.

Usch!
 
Sv: Pälsängrar

Säker på att det inte är silverfiskar då som inte blivit silvriga än?

Nej, några silverfiskar är det inte..

KL

Jag har i dag ta mig tusan vänt upp och ner på hela lägenheten. Har dammsugit under kylskåp, längs med lister och bakom hyllor, och har vänt ut och in på garderoberna och allt på hatthyllan. Inte ett spår av några kryp! Tack och lov för all del, men jag undrar ju var de i köket har kommit ifrån. :crazy:
 
Sv: Pälsängrar

Fråga en mattläggare vart de bor... Bakom golvsockeln... Några enstaka fläskängrar kan flyga in till oss under sommaren när vi vädrar mycket.
 
Sv: Pälsängrar

Har du dammsugit upp dom???
Hoppas du kastat påsen, för annars gottar dom sig bra i påsen och sen har du fler än 5.... de små larverna ser du knappt, men dom finns...

Hade 4-5 synliga fläskängrar i skafferiet i somras, dessa tog jag död på, sen kollade jag lite bakom friskluftsintaget i skafferiet och även i besticklådan... där fanns det "några" fler... larver!
Larverna såg helt döda ut där dom låg ihoprullade men petade man på dom så rörde de små äcklen på sig!

Det var bara att ringa Anticimex!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp