palomino-fux

rebus

Trådstartare
Hittade inte färgtråden så jag skriver en fråga om färg. Jag vet att många inte tycker det är seriöst att avla på färger, men av olika anledningar skulle jag vilja avla fram en isabell färgad häst med god hoppförmåga. Jag har själv ett fuxsto reg. i ASVH med meriter t o m 1,40 seger och har nu sett att det finns en hingst som heter Epinard i Danmark, registrerad palomino e. Lambrusco Ask ( Lando S-Contender) u. Aspargesen (palomino), mer info om stammen finns här http://www.allbreedpedigree.com/epinard3

Sv: palomino-fux

Du behöver en helgul hingst för att vara säker pa att avkomman blir isabell, alltsa en häst som ser gulvit ut och har bla ögon, den färgen man ibland kallar "albino". (och ja, jag vet att de inte är albinos pa rikigt).

50 % chans om du betäcker med en palomino.

om du betäcker med en cremello får du en palomino, men jag vetinte 100 om det finns några variabler för att få en cremello då också...det vet säkert någon annan.

Fux + isabell = 50/50
Cremello + fux = isabell till 100%
Palomino + palomino = 50% palomino 25% cremello 25% fux

Och nej hingsten ger inte gröna papper i ASVH.

svarar flera: jag hade såklart hoppats på 100% isabell, men då måste jag ha en cremellohingst tydligen, och vad jag vet finns det inga med så bra hoppgener som jag tyckte att den här palominon hade. Att den inte går att regga i ASVH gör inte så mycket, det är USA folk som vill ha en isabell med bra hoppstam...

Färgtråden går LÄTT att hitta via den nålade regeltråden överst på sidan! :idea:

Vet inte om det finns nagra hopphingstar med gulanlag tillgängliga öht, faktiskt. De jag kommer pa är dressyrhingstar. Lättare att skaffa sig en gult sto skulle jag tro, med Dragon eller kanske Pompe längre bak.

Senast ändrad:

OK, nu öppnade jag de nålade trådarna och hittade då färgtråden, har sett den ensam förut, du kan stänga denna tråd så läser jag där.

Jo det är klart, men nu tänkte jag att jag ville ha en avkomma på just det här stoet, men jag får väl tänka om eller chansa på att jag har turen på min sida. Blir den ej isabell kan den bli trevlig ändå med den hoppstammen, men då blir det troligen ingen USA export.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #10

Hästrelaterat

Tillbaka