Pålle som ej fixar galoppen helt

D

dockan_

Hej

Skriver detta för att få råd.
Jo, hur gör man så att hästen ska få in galoppen helt? De är ett vbl jag pratar om. Gått på banan innan och jag vill få galopp på henne, hon kan den inte helt.
Vad gör man? man kan väl inte bara sitta och trycka galoppskänkel och vänta sig att en dag kommer galoppen att sitta.

Ngn som kan ge mig tips? :bump:

Sv: Pålle som ej fixar galoppen helt

har samma problem med mitt vbl :P hehe

Jag har alltid haft vbl som fixar galoppen men nu gör inte min foderhäst det. Som jag nyss fått. Och hon är outbildad och knappt inte riden nu på sistone för att saker har hänt.
Men jättelätt lärd!! Å hon tycker de är jättekul å lära sig saker, så de ska ju inte vara några problem.

Men hur gör man?

jag har fått tips om att prova i uppförsbacke eller på volt, böjda spår.
Har själv ett varmblod men hon tar galopp jättebra.Jag märkte att hon tog redan i hagen, släppte henne lös på banan senare, jaga på henne när hon tog galopp, sa jag högt, "galopp,galopp, galopp...." tills hon sakta av, berömde sedan mycket. Provade när jag longerade gjjorde likadant.
Nu har jag börjat galoppera med henne i en liten tvär volt men hon har lugn och rätt balanserad galopp, söker huvudet neråt å kan galoppera flera varv om hon vill....

Nöta,nöta är det som gäller. För vissa tar det lite längre innan de fattar. Inte stressa upp sig över det heller.

Lycka till!

jag är ingen expert, men jag skulle väll några dagar i veckan ut och galoppera på åker, säg galopp under hela galoppsträckan så hon fattar att det ordet betyder galopp (sedan måste du ha samma tonläge mm. när du gör det nästa gång) sedan allt efter som kan man börja göra en stooooooooor volt i galopp när du är ute och rider på åker. hur äör hon i det övriga ridandet?

Jag skulle se till att styrketräna, rida ut på snåriga stigar, skritta uppför backar, rid över bommar osv. och vänta med galoppen tills hästen har styrka. Kör skritt och trav så länge. Finns en tråd på grundutbildning om detta :) Nålad högst upp.

När vi började med galopp så började vi i uppförsbackar. Vi tjoade och stimmade så dom slog över och lade till "galopp" som kommando. Sen kunde dom det muntliga kommandot och då började vi lägga till skänklarna så dom kunde koppla ihop det.

Tror att det kommer när hon har styrkan för det. Träna henne i skritt och trav istället och efterhand som musklerna kommer så kommer hon att orka galoppera också. När hon är ordentligt musklad och bär sig bra i skritt och trav (även vid kortare steglängd) då skulle jag ha börjat träna galoppen. Innan dess inte uppsuttet i alla fall, kanske lös så att hon senare vet vad det handlar om/att hon har mer än en gångart.

Jag tycker du ska göra som Vicious och Smokey säger, alltså träna henne i skritt och trav tills hon är stark nog att bära sig i de gångarterna, innan du börjar arbeta med galoppen. Tror att man får en bättre galopp då, inte lika "rusig".
När jag köpte min travare var jag själv inte så gammal och erfaren, så jag drev på honom i slängtrav tills han rullade över i galopp. Men då har det istället tagit många år att få galoppen någorlunda samlad...
Jag tycker att det brukar vara lättare att fatta galopp på volt, men det kanske är olika med olika hästar.

Styrketräna och styrketräna!

Travarna har ett annat rörelsesystem för att kunna trava riktigt snabbt vilket gör att de då istället får svårare med galoppen.

Hej!

Ser att många har problem med varmblod och galoppen och vill tipsa om följande text som Markus Holst skrivit i sin ridhandbok;

http://www.markusholst.se/bok/11.htm#travare

Den kan ge lite förståelse för vad grunden till problemet består i och också en del bra träningstips.

Hoppas det kan vara till nytta!

Jag galopperar inte på ridbanan än, mitt kallblodssto är inte klart för det, men det börjar komma. Grejen är att för att få ihop en gångart som inte faller sig naturligt för en häst måste man träna upp balans och styrka innan de orkar samla sig så mkt att de kan galoppera på så litet utrymme som en ridbana är och i det tempo du kräver. Träna mkt skritt och travövningar, och att samla lite i taget. Galoppera ute i fritt tempo och kräv lite kortare tempo i taget korta sträckor. När galoppfattningarna är jättebra ute kan man börja jobba på volter och ta in det på ridbanan. Då har hästen en chans att klara det du kräver. Rid mkt fattningar och ha hästen lyhörd och lite mer ihop så går det nog bra med tiden.

Hejsan.
Har haft samma problem som du. Tog väldigt lång tid innan mitt vbl kom i underfund med galoppen, speciellt i högervarvet! Det gäller att inte ge sig. Mitt tips är volter. Hästen har förmodligen problem för att den inte har speciellt mkt muskler i just galoppen, det är ju inte varmblodets grej från början. Så tålamod och volter sen så kommer det så småningom :)

Kul att fler än mig har samma inställning!

Min pålle är inte heller såpass stark att han kan galoppera på banan med mig på ryggen i ett normalt tempo. I longering går det bra, men det är för svårt med ryttare. Visst blir det galopp, men då rusar han bara. Och så vill jag ju inte lära min häst!
Ute går det såklart bra att galoppera normalt, och i stoora ridhus/banor... men inte en 20x40 bana.

Nu har jag fått kommentarer om varför jag inte börjar galoppera, och mitt svar att vi inte är redo än är det ingen som lyssnar på!
Sett så många som jagar in sina hästar från slängtrav till galopp, som rider lätt samtidigt och en massa tokigt.

Ska jag göra det med min häst- ska jag göra det rätt!

Nu ska jag sätta proppar i mina öron och fortsätta stärka upp honom :-)

Sätt upp ett hinder på banan/skogen, Lagom högt så hästen MÅSTE hoppa över de, kom i trav förmodligen landar hästen i galopp och då ger du galoppskänkel och kan säga gaaaaalopp :) Fungerar inte de, kanske hästen är så svag så att den inte orkar galoppera. Träna på! rakt ut i skogen så hästen måste se var den sätter sina hovar, de är jobbigare för den än om du rider på bana där underlaget är PLATT :) Lycka till!

Hej

Skriver detta för att få råd.
Jo, hur gör man så att hästen ska få in galoppen helt? De är ett vbl jag pratar om. Gått på banan innan och jag vill få galopp på henne, hon kan den inte helt.
Vad gör man? man kan väl inte bara sitta och trycka galoppskänkel och vänta sig att en dag kommer galoppen att sitta.

Ngn som kan ge mig tips? :bump:

Hej ! jag hade samma problem med mitt varmblod.Men om du rider på ett fyrkantsspår så ska du fatta galopp i ett hörn så du kan galoppera en hel raksträcka. Så när du kommer till hörnet ska du ta hårt på ytter tygeln och lätta på inner tygeln ganska rejält.
Samtidigt som du gör det ska du göra en överdriven galoppfattning och skrika till bestämt GAAAALOOPP! Om den rusar iväg i snabbtrav saktar du in den och försöker igen.När den väl fattar galopp(tillslut så kommer den fatta:)) så överöser du den med berömm och bara skänklar på så den håller igång:P Du kan även testa att lägga spöt lite löst på bogen i galoppfattningen eller fatta galopp över en bom:)
Lycka till!

Varför ska man lägga hästen ur balans? Det gör INTE att man får en häst som gärna galopperar, det gör inte heller att man får en balanserad galopp.
Varför dra hårt i ena tygeln och skrika på hästen? Du är en meter från dess öron. Det ökar INTE förtroendet för ryttaren.
Varför hålla igång en häst som förmodligen inte är i balans. Det ökar varken hästens galopplust eller balans.

Till Trådskaparen.
Det finns flera bra sätt att få hästen att förstå när man vill ha galopp. För att vara shysst mot hästen och ge den en rimlig chans att lyckas emd det man begär så bör man muskla den i skritt och trav ett tag innan man ger sig på att försöka galoppera. Ett tag kan vara från någon måna till flera år beroende på exteriör och rörelsemönster samt psyke.
Om hästen är pigg och galopperar frivilligt på longerlina kan man kära den röstkommando den vägen, och sedan fatta för röstkommando uppsuttet. Att jaga den runt i lina för att få den att galoppera är INTE smart. Att till varje pris ha den att hålla igång är inte heller smart, gör fler fattningar istället.
Man kan vänja hästen vid bommar, det kan ta veckor, stressa inte, och när den är lugn och fin höja upp ett litet kryss till runt 40-60 cm. Rid an i balanserad trav, gärna med en hoppsäker häst lite framför. De landar ofta i galopp, kanske inte första gången, men om de tycker att det är roligt så väljer de snart galopp.
Man kan använda ett fält om man har tillgåmg till sådant, helst snöigt. Ha med en säker, stadig galopperande hät som draghjälp, gärna ett fält som sluttar uppåt och bara vänta in hästen, det kommer.
Jaga inte hästen att galoppera, är den obalanserad tycker den att det är otrvligt och vill inte galoppera igen. Om den ger er bara ett eller två steg i början, beröm dessa istället för art försöka få fler, det kommer med styrka och teknik. Stressa inte.

Skrik inte, slå inte och dra för guds skull inte i munnen.
Det är inte hästens fel att den inte kan galoppera.

Det bästa sättet är att träna hästen så den är stark och balanserad i skritt och trav innan du ens försöker få hästen i galopp.
När jag lärde min häst gjorde jag som jag gjort med andra "vanliga" unghästar, lär dem komandot "gaaaalopp" i longeringen, och sedan använda samma komando i sadeln.
Det brukar ofta hjälpa till om man har en bom tex att fatta över.

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 746
Senast: mamman
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 693
Senast: Freazer
·
Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
2 324
Senast: mily
·
Kropp & Själ Alltså nu har jobbiga saker hopat sig för att jag skjutit på dem. T.ex. har jag en konflikt med en nära vän. Istället för att ringa och...
2
Svar
21
· Visningar
1 088
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar