Pålagringar, vad tycker ni jag ska göra?

K

Krummelur

Min häst, en 11årig kallblodskorsning med en normalvikt på ca 750 kg har fått problem och jag vet inte riktigt vad jag ska göra.
När jag tog hem henne från sommarbetet så visade det sig att hon var halt på vänster fram. Jag var och red henne en vecka tidigare och då var det inga problem. Efter röntgen hos kliniken visar det sig att hon fått pålagringar i övre delen av kotleden, troligen till följd av att hon är inåttåad (från kotleden) på vf. Detta har lett till snedbelastning och med tanke på hennes vikt så påfrestar detta leden ganska mycket. Det förstår jag.

Fick rådet av veterinären att låta henne stå fram till jul samt banta henne 50 kg (hon var lite rund efter sommaren).

Så till det jag funderar på. Hästen haltar knappt alls vissa dagar och andra är det ganska mycket. Hon verkar inte ha speciellt ont, är pigg och busar och brallar i hagen varje dag. Finns det ngt mer man kan göra? Om hon inte blir ohalt, vad gör man då? Tror ni hon har ondare än vad som märks? Inte kan man rida en halt häst? Jag ser på henne hur hon bara längtar efter att jag ska ta ut henne på en ridtur (skritt) i skogen, kan jag göra det tror ni?

Vad gör man annars? Ska jag ta bort henne? Bara låta henne gå i hagen med polarna? Göra ngt annat? På veterinären så lät det inte speciellt hoppfullt om att hon skulle bli bättre. Ungefär: "ja ni kan ju testa det här och det här, MEN..."

Har ni några idéer, tips, råd? Allt är välkommet, jag är tacksam för alla svar.

Sv: Pålagringar, vad tycker ni jag ska göra?

Jag tycker inte att man rider en halt häst, nej. Hon haltar för att det gör ont. Jag tror inte heller att hon står i hagen och längtar ut på tur utan det är nog mer du som längtar... ;)

Jag skulle göra precis som vet. säger, vila och banta. Hon skulle inte behandlas med cortison eller tuppkam? Om hon har ledinflammation behövs oftast det för läkningen. Ge henne en chans att bli besvärsfri - möjligt att någon liten skrittur inte skadar men jag skulle, om det var min häst, följa vets råd och som sagt var ge henne en ordentligt chans att tillfriskna.

Eller har hon kroniska ledinflammationer?

När (om?) hon är ohalt sätter du igång henne försiktigt och då får du fundera på hur mycket du vill rida henne, vad målet är med din ridning. Det är svårt att säga vad hon håller för med sina pålagringar.
Du får sikta på den nivån du väljer och blir hästen halt igen så är det väl tyvärr så att hästen inte håller för den ridning du vill ägna dig åt.
Då får du avliva den, låta den gå som sjukpensionär i hagen eller hitta någon annan som vill ha en sällskapshäst. Om hästen inte tydligt lider utan bara är lite halt ibland skulle jag inte tycka det var djurplågeri om den fick fortsätta leva. En stor fin hage och mycket utevistelse med andra hästar så hon kan säkert trivas som sjukpensionär men det kan ju vara svårt att ordna praktiskt och ekonomiskt.

Jag skulle inte avla på hästen eftersom det låter som att hon inte är korrekt i benställningen och detta orsakat pålagringar.

Nej, inga ledinflammationer. Inget annat problem alls förutom att det bildats en pålagring. Veterinären trodde att det var en ren kompensation för att hon är sned.

Visst längtar jag, men självklart kommer jag att göra som veterinären säger, så får vi se sen. Bantningen är till största delen genomförd redan. Mitt mål är inte så högt ställt, jag vill kunna rida iskogen och träna lite lätt, men inget mer. Känns så tråkigt bara. :cry:

Vad tråkigt för er. Pålagringar blir ju inte bättre el försvinner så de kommer hon få ha kvar, frågan är väl bara hur ont hon har. Att sitta på/promenera med och skritta ut i skogen en sväng de dagar hon är bättre/bra tycker jag är ok om hon tycker det är roligt..för att må bra i kroppen måste huvudet må bra med..*OBS* jag menar absolut inte att man ska sitta och rida på en häst som är synbart ordentligt halt, så det inte missuppfattas här inne. Orkar hon bära föl när hon har ont av de extrakilona hon hade förut? Det är påfrestande´för kroppen. Hoppas du hittar en bra lösning för er, var där ni är nu i somras med min gamle vän, tyvärr fick jag ta bort honom..hoppas det inte går så för er! Kram

Hmmm.. jag får inte ihop det där riktigt.
Om hon inte har inflammation, varför ska hon då vila? Pålagringarna kommer inte att försvinna, precis som det står i föregående inlägg, så om hon har ont av dem rent mekaniskt på något sätt så kommer hon inte att bli bättre.

Hoppas det löser sig för dig.

Varför hon ska vila vet jag faktiskt inte. Det kändes mer som om veterinären ville ge oss lite tid att smälta att det faktiskt inte är nått att göra. :confused: Eftersom pålagringen sitter där den sitter tyckte han också att vi skulle verka henne med kortare tå (för att öppna leden och minska påfrestningen). Men det kommer ju ändå inte att påverka när hon böjer leden?

Eftersom hon förmodligen inte kommer bli ohalt så velar jag lite mellan om hon ska gå kvar som sällskap till min andra häst eller om hon ska få lämna jordelivet.

Avel är inte att tänka på både pga att hon är snedställd, skadan kommer av att hon är tung (jag vill inte göra det ännu värre) och att hon själv är trevägskorsning, om än en väldigt fin sån.

Jag vet att man i en del fall, dock vet jag inte alls hur vanligt/ovanligt det är, går in o skrapar rent leden från pålagringen. Men det är kanske stor ridsk att hon får tillbaka den när kroppen har bildat den för att kompensera en snedställning...

Liknande trådar

Hästvård Varning för jättelång text. Vill bara skriva av mig och se om någon har liknande erfarenheter, goda råd eller tankar att komma med. Jag...
2
Svar
20
· Visningar
5 598
Senast: pews1972
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 345
Senast: mackan
·
Hästvård Min häst är halt sedan i februari och vet har bedömt att det i princip inte finns något att göra. Jag är så kluven i hur jag ska göra...
2
Svar
27
· Visningar
5 210
Senast: mackan
·
Hästvård Hej! Behöver dels skriva av mig, men kanske någon som är eller har varit i en liknande situation som mig. Hästen i fråga är ett...
2 3
Svar
41
· Visningar
6 224
Senast: fruxolisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar