pålagringar på bogbladet

A

AtletShipping

vi hade kurs i hästmassage i stallet i helgen.
När jag skulle göra en strechövning med pållens framben, blev där när jag strectha en konstig bula precis bakom bogbladet.
Kände då där och märkte att bogbladet kändes konstigt, när man kände på kanten av det var där en liten upphöjning längs kanten och där var likdant på andra sidan.
Massören kollade på muskelbulan som kom av stretchövningen och sa att det inte var normalt, och kände på bogbladet och sa att han har pålaggringar på det.
Sa även att jag skulle fortsätta med denna strechövning varje dag för pållen tyckte det var döskönt märkte jag.

Hur kan det bli pålaggringar på bogbladet?

Sv: pålagringar på bogbladet

Det skulle jag också vilja veta, möjligen kan det ha skett pga en fysisk skada typ spark eller liknande annars känns det inte riktigt som verklighet faktiskt. Förutsatt att jag tolkat dig rätt, pålagringen skall finnas på kanten av bogbladet fast det där bakom förstår jag inte.

Pålagringen är precis på kanten, och den där bulan precis bakom hade med nåt med muskelfästena i bogbladet som blev så pga pålagringen antagligen eller nåt sånt sa massören.

Och du är säker på att dte var en MUSKELbula? Oftast när det 'poppar upp' saker vid massage och/eller stretching så är det endera tidigare låsta, krampade muskler som äntligen blir som de ska, eller att det är en gammal blödning som kommer fram..

Hej,
Bogbladet har en ojämn form i sin bakre kant och under det som kallas "bogbladets hörna" finns ett väldigt senrikt område med muskelfästen som ibland kan kännas hårda som ben. Om hästen var likadan på båda sidor så är det ju inte så sannolikt att hästen fått likadana skador på båda sidor, troligen är det just den här hästens bogblad som kanske har en lite speciell form.

Min tro är att du missförstod massören på något sätt. Stretching hjälper inte mot benpålagringar utan sträcker ut korta muskler som behöver töjas ut. Om din häst har lite bekymmer med sina muskler i det området tycker jag det är jättebra om du fortsätter stretcha efter arbete och då borde du på sikt märka ett bra resultat.

Pålagringar är i och för sig inte något konstigt, det är kroppens sätt att förstärka sig som reaktion på belastning. Om benhinnan får en smäll så svarar skelettbenet med att skapa mer ben. Överben kan bildas på vilket skelettben som helst. Pålagring i en led är samma sak men eftersom det sitter i en ledyta förstörs rörligheten och det blir problem med rörelsestörningar och så småningom hälta. Det ställe som du beskriver är inte i närheten av en led.

mvh
Lejonelle (också hästmassör)

Liknande trådar

Relationer Hej! Jag är mitt i att gå igenom ett breakup, har precis nått cirka fem veckor. Det går väldigt upp och ner, ibland känner jag mig glad...
2 3
Svar
41
· Visningar
9 412
Senast: Ramona
·
Ridning Hej, Jag var tvungen att fundera lite över rubriksättningen. Jag skulle kunna skriva mycket men jag ska försöka fatta mig kort. Jag...
2
Svar
23
· Visningar
3 381
Senast: nickan1
·
Hästvård Hade ut ET igår för märkte förra fredagen att min häst hoppade på volt i höger varv och såg ut att ta kortare steg med vänster fram, men...
Svar
3
· Visningar
928
Senast: Tuvisen
·
A
Träning har en häst på prov och ska snart bli hans fodervärd. Har haft han nu i ca 3 månader. I början när han kom hit red vi bara i paddocken...
2
Svar
31
· Visningar
2 272
Senast: Elisha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka