Pålagring på kronled

Moffsan

Trådstartare
Vi upptäckte att min häst var halt den 15 mars vid ridning. Åkte in med honom till Hbg 18 mars där det bedömdes vara hovledsinflammation vänster fram så han blev sprutad med cortison o sen hem o skrittas för hand i 3 veckor.
På återbesöket var han lika halt som vid första tillfället så nu röntgade vi honom för att hitta eventuella förändringar. Hittades då en pålagring på kronleden och när vi kollar plåtar från besiktningen vid köpet för 6 år sedan ser man att på samma område finns en skugga på bilden som indikerar på att där redan då varit på gång något men de va så lite att man inte tänkte på det då. Han blev då sprutad i kronleden istället med cortison och nu ska han stå helt still i 2 veckor.
Vi har även påbörjar en behandling med Cartrophen-sprutor som ska vara bra för hästar med artros.

Nu undrar jag om någon annan varit med om liknande med häst som har pålagring på kronleden i ett framben och hur detta slutat? Har hästen blivit bra efter behandlingarna? Går det att hoppa med en häst som har pålagring i en led på ett framben? Hästen i fråga tävlar i hoppning men är tveksam om han kommer hålla för detta iom skadan...

Sv: Pålagring på kronled

Verkligen ingen som varit med om något liknande o kan dela med sig av sina erfarenheter??

Min kallblodstravare vrickade sig i hagen å blev halt efter det (våren 2008). På klinik konstaterades artros i kronled hö fram, och som blivit aktualiserat i och med vrickningen (endast hö fram som röntgades). Svarade super på första behandling och behandlades inte om. Pratade med veterinär om jag fick fortsätta hoppa och sa att det behöver inte vara något problem, men poängterade vikten av att han jobbar korrekt i dressyren och inte sliter på sina framben.

Våren 2011 blev han halt igen, och jag förstod direkt att det var artrosen. Kämpade med att få honom symptomfri, la i princip ridningen på hyllan och fokuserade på tömkörning/körning i stället. Tyvärr kom hältan tillbaka efter ca 3 mån mellanrum mellan behandlingarna, och efter 3 behandlingar så valde vi att låta honom somna in. Oerhört jobbigt, men det kändes så rätt. Hans rörelsemönster hade förändrats ganska mkt, även om inte andra såg det så kände jag inte igen han rörelsemönster vilket var jobbigt att se.

Hade fortsatt hoppat lite på 70-80 cm nivå, ridit dressyr och skogsmullat. Om jag hade fått vrida tillbaka klockan hade jag slutat hoppa honom redan 2008. Men jag ska inte gräma mig, jag fick 7 underbara år med honom (och känt honom sen 10 år). Jag är glad för de 4 åren xtra som jag fick med honom, även om sista året var ganska jobbigt periodsvis.

Mitt tips till dig är att fundera om du inte ska lägga hoppningen på hyllan med din häst. Viktigt är att jobba din häst så den bär sig bra i ridningen, att hästen jobbar med bakbenen under sig och lägger vikten mer på bakbenen. Vad har veterinären sagt?

Min kallblodstravare går kanske inte att jämföra med din pålle, men jag ville dela med mig av mina erfarenheter. :) Min pålle hade kass exteriör (byggd i nedförsbacke) samt svår att rehabilitera på ett bra sätt då han var så het när jag skulle ut och jobba honom på rakt spår på vägarna.. Han var en krutdurk och hittade på en massa bus. Vilket såklart försämrade hans chanser till att hålla sig symptomfri.

Tack för ditt svar! Nä jag har väl börjat inse att hans hoppkarriär kan vara över men har fått olika bud från veterinärer så vill därför få svar från verkliga fall som fått samma prognos på sina hästar men de verkar tyvärr inte finnas så många när man ser till svaren här inne ;)
Hoppas det dyker upp fler svar iaf!

Puttar upp med förhoppning om att någon mer haft en häst med detta och som vill dela med sig av sin erfarenhet, positiv som negativ, vill veta allt!

Jag har iaf fått konstaterat att han aldrig mer får hoppa så focus nu ligger på att han förhoppningsvis ska kunna gå som dressyrhäst men han är fortfarande under behandling och först om 1,5 vecka vet jag om vi får sätta igång honom...

Liknande trådar

Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 138
Senast: animalasia
·
R
Hästvård Önskar höra era erfarenheter kring hovledsinflammation BAK. Uppkomst och orsak? Behandling? Rehabplan? Hur förebygga att det kommer...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 021
Senast: MiniLi
·
Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
3 072
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Behöver lite erfarenheter och råd i hur jag ska tänka och hur jag ska gå vidare med min häst. Hon var halt för ett tag sedan och vid...
Svar
15
· Visningar
3 830
Senast: Pannica
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka