Pålagring i hasen??

chilling

Trådstartare
Vad har ni för erfarenheter och kunskaper om detta?? Vad är det för prognos för en häst med pålagringar (i hasen)?
I vissa fall så kan man ju skrapa bort pålagringen har jag hört, vad säger försäkringsbolagen om detta och vilka slags pålagringar är det som man kan skrapa bort??

Prognosen för aktuell häst är det bara veterinären som sett hästen som kan svara på. Det går eg inte att säga något generellt, och det beror väldigt mycket på VAR de sitter, hur mycket det är och hur hästen fungerat fram till att de upptäcktes.

Om man ska ta två extremfall så kan du ha en häst som fungerat utmärkt, men vid en röntgen inför köp/försäljning visar sig ha ganska rejält med pålagringar: Den hästen störs uppenbart inte speciellt av dem.

Sen finns det extremfallet åt andra hållet, en häst som kommer in för den inte fungerar i sitt arbete och vid utredning hittas små, små pålagringar. Men dessa skapar uppenbarligen rejält med besvär för hästen.

Så det går inte att säga generellt direkt utan att veta mycket mer.

Den vanligaste typen av förändring i hasleden är ju spatt, och där är prognosen ofta rätt god om inte spatten sitter i den övre glidleden.

Så, du får berätta lite mer.

Ang operation så kan man sällan helt ta bort en pålagring, det man kan göra är att skrapa bort ev 'taggighet' som ger en extra retning av leden. När det är aktuellt med operation avgör veterinären. Försäkringsbolagen betalar om hästen inte har reservationer, inte har en försäkringstyp som inte täcker dylika skador och där veterinären rekommenderat operation.

Så, mer information krävs som sagt =)

Hej!!
Jag åkte in till vet. för att min häst avlastade sitt ena bakben vid ridning. Väl där så hade hon kotledsinflammation i båda framkotorna och en pålagring upptäcktes i hasen. När man bedövade bort hasen så var hästen ren vid böjprov. Pålagringen i hasen sitter påframsidan av hasen (alltså där hästen böjer igenom benet) och går som en spets uppåt kan man säga, inte så stor pålagring sa min vet. och den såg inte ut att växa. När hästen sätter ned detta bakben så sätter hon det inte rakt ned och upp igenom som hon gör med de andra benen utan hon sätter det mer snett inunder kroppen för att avlasta det benet.
Nu är hasleden sprutad och båda framkotorna med kortison.

Med min amatörkunskap så tror jag att hästen på grund av bakbenet lagt mer vikt i fram och därav kotledsinflammationen i fram. Pålagringen är utformad så att den är böjd uppåt liksom och jag tror att den retar hasleden så att den inflammeras. Jag tror också att den kommer fortsätta reta leden så att den blir inflammerad återigen. Vet. sa att det inte gick att säga om pålagringen påverkade hästen eller ej i nuläget utan att vi fick se vid återbesöket.

Jag har hört att man kan skrapa pålagringar men att man inte gärna vill göra det för att man kan göra så att den börjar växa, att man liksom retar upp själva pålagringen så att den börjar växa, vad säger du om det? :confused:

Tack för ditt svar förresten :smirk: Känns hopplöst just nu med hästen men det kanske går att få henne frisk hoppas jag :crazy:

Min häst har en pålagring som han fått efter en spark som unghäst. Uppfödaren röntgade ca ett år efter det, men pålagringen hade inte förändrats, och sen röntgade vi innan köpet när hästen var 3 år. Då hade det inte heller ändrats någonting och vet sa att det inte skulle få några konsekvenser i framtiden. Nu är han 6 år och har aldrig haft problem med det hittills...

Usch vad tråkigt med din häst :cry:!!!

Hur mycket pålagringar hade hästen och vart satt de?
Var hästen lidande av dem hela tiden eller funkade inte hästen i ridningen??

Du behöver naturligtvis inte svara om det är jobbigt. Jag är bara nyfiken/orolig för egen del.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Har en snabb fråga jag inte lyckats googla fram svaret på! Min häst är betäckt pga livslång skada. Inget hon har någon smärta av...
Svar
12
· Visningar
1 027
Senast: Freazer
·
Hästvård Min lille ettåring har kastrerats på klinik för en månad sedan men sedan åkt på infektioner i skapet. Två antibiotikakurer senare tror...
Svar
7
· Visningar
716
Senast: Amk
·
Hästvård skulle vilja höra era historier om sparkskador på bakbenen då min pålle blev sparkad på bakbenen och är tyvärr rädd för att han ska ha...
Svar
10
· Visningar
1 014
Senast: jemeni
·
Hästvård Någon som har erfarenhet av pålagringar i lumbosacralleden? Min häst har det och det har visat sig genom att han har typ som en hakning...
Svar
1
· Visningar
764
Senast: lottis.h
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Retrievertråden
  • Hjälp
  • Barmarksdrag/canicross