Påläggningar i bak knän?

T

Tyssan

Hej. sålde en häst för ca ett halv år sedan. Den nya ägaren har fått problem med hästen och har varit inne på atg kliniken, det visade sig att hästen hade påläggningar på baknäna, vet någon hur det kan bli så? har det funnits där när jag sålde hästen? och vad gör man åt det? Är mycket orolig för hästen då veterinären nämnt avlivning som sista utväg, fast hästen knapt visar någon hälta.

Sv: Påläggningar i bak knän?

Min unghäst togs bort pga pålagring vänster bak (knäet). Hon visade ca 1.5 grad hälta rakt ut och detsamma efter böjprov.

Men hon hade en längre historia med hälta på det benet och pålagringen lär ha kommit av upprepade inflammationer, som en "stressreaktion". Hon gick omkull i hagen som tvååring och fick ovanpå det erlichios.

Aldrig blockhalt, direkt arbetsovillig eller så. Men bedövade man det benet blev hon helt ren. Efter sista vändan med sprutning i leden så fick hon ONT och ville inte vara med längre.

Jag tror det var ett år mellan plåtarna med och utan pålagring för min ponny.

Pålagringar i knäna behöver inte vara dödsstöten!
Min häst som ja haft i ca 10år har alltid "maskat" lite med sitt högra bakben, men ingen hälta, och vi har aldrig gjor nått åt de, förens i sommras när hon blev framhalt :( Vetrinär ett, hittade inget, inte vetrinär 2 heller, som bedövade hela båda frambenen... Men vetrinär 3 röntgade bak och hittade pålagringar i båda knäna, som var gammla enligt henne. Hon vägrade dock ge någon prognos, vilket inte va så skoj.. Men efter 2 vändor med tuppkam i knäna och mycke skritt är hon nu symptomfri både efter böjprov och vid longering/ridning! :banana: Kan ju nämna att hästen är 19år och dräktig, men läker bra ändå :)

hej, vill bara säga det att min ponny blev utdömd pga. pålagring på ena bakknät, jag ville inte ta bort honom eftersom han inte visade någon tydlig hälta!! slutade med hopp/terräng och han fick vila ett år, nu har han blivit regelbundet tränad i western i två år utan några symtom. Mkt glad att jag inte tog bort honom. :)

Liknande trådar

Hästvård Idag var vi iväg på klinik och känner bara att jag skulle vilja ventilera mig lite. Se om fler kanske har liknande problem? Veterinären...
Svar
0
· Visningar
324
Senast: Zevzan
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
740
Senast: tara
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 399
Senast: Bison
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
999
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka