Sar

Trådstartare
Idag blev jag och våra barn påkörda bakifrån. Vi stod och väntade i en korsning och en bil körde in i en annan bil som körde in i oss. Det blev en rätt ordentlig smäll med plåtskador. Ett av barnen klagar på lite nackont (8 år, satt framåtvänd i bältesstol) och själv känner jag mig både lite öm i nacke och (konstigt nog) i ländryggen. De andra barnen klagar inte alls (snart 3-åring i bakåtvänd stol, en 8-åring i framåtvänd bältesstol).
Jag har ju ingen erfarenhet i det här och undrar om jag bör åka in till vårdcentralen i morgon och kolla alla 3 barnen eller räcker det med barnet som fick ont + mig? Kan det komma smärtor i efterhand?

Surt nog var det en bekant som var den vållande, han hade kollat ner i golvet efter sin telefon....
 
Sv: Påkörd

Usch, hoppas ni i övrigt mår bra!

Jag skulle råda dig att alla kollas upp. Man vet aldrig vilka problem som kan komma i framtiden och då är det bra att ha detta dokumenterat.
Krya på er!
 
Sv: Påkörd

Jag tycker nog ni ska gå och undersöka er allihop på vårdcentralen, i alla fall om dom vill ta emot de smärtfria barnen. Det är bra att få ned i journalen att du har ont ifall du skulle få värre symptom efter ett tag. Var noga med att själv tala övertydligtoch se till att läkaren skriver rätt. Efter en bilolycka som lätt kunde ha kostat mig livet så kom jag glad och lättad til en ung tysk staffetläkare...och försökte förklara vart jag hade ont. Han skrev inte riktigt rätt om man säger så, och sedan gick det inte att ändra.
 
Sv: Påkörd

Ja, det är bra att kolla upp och få det dokumenterat - det kan bli fråga om ersättning från försäkringsbolag så småningom.
 
Sv: Påkörd

Åh fy vad otäckt! Jag håller med om att ni borde gå och undersöka er!
En god vän till mig blev påkörd bakifrån 2010, hon går fortfarande till sjukgymnast:crazy: Otäckt det där!
 
Sv: Påkörd

Sådant kollar man väl upp direkt?
Självklart ska åtminstone barnen kollas upp ordentligt. Oavsett om de är "smärtfria".
Dessutom kan ju händelsen i sig vara traumatisk för dem så de kan behöva hjälp på så vis också.
 
Sv: Påkörd

KL

jag skulle ga och kolla upp aven dem som inte klagar. Nar jag blev pakord sa borjade inte nacken gora ont forran mer an 24hr efterat.
 
Sv: Påkörd

Ja, kolla upp. Brorsan blev påkörd bakifrån för flera år sedan. Han gick inte till doktorn eftersom han inte kände att han gjort illa sig, han var bara lite öm i nacken men inte så farligt.

Året efter började han få migrän och det visade sig att det härrörde från nacken. Eftersom han inte hade dokumenterat detta så var det ingen som var intresserad av att hjälpa honom för det gick ju inte att bevisa att det kom från olyckan. Han har än idag problem med migrän och kan inte sitta stilla längre stunder framför datorn. Han har dock lärt sig hantera det hela.
 
Sv: Påkörd

Hjälp borde han väl få från vården oavsett. Däremot kan det vara svårt att få ut pengar på försäkringen.
 
Sv: Påkörd

*svarar alla*

Då ska jag definitivt fara och kolla upp oss allihopa. Tack för era svar!
 
Sv: Påkörd

Klokt!

Jag har varit med och voltat med en bil där jag fick en form av whiplashskada.

Då tänkte jag "äsch" och blev tvingad till att kolla upp..idag kan nacken vara riktigt jobbig då och då...
 
Sv: Påkörd

Jag frontalkrockade i 70 km/h för 2,5 år sen,vart ambulans till sjukan,trots att jag kände mig ok,men bilen bakom sa att jag MÅSTE åka in,för det var ingen som trodde att jag kunde klarat mig utan skador för det var ingenting kvar av bilen,och dom fick krossa rutan och klippa taket för att få ut mig,för bilen var helt ihoptryckt...

Ingenting syntes på röntgen (misstänkte själv inget heller eftersom jag som sagt inte hade ont någonstans) och jag fick åka hem. Smärtan däremot som kom på natten (Hände på morgonen på väg till jobbet) var inte att leka med! Jag vaknade varje gång jag rörde mig för jag hade så ont! Tog 5-6 dagar innan smärtan släppte,det var som om man skulle ha den värsta tänkbara träningsvärken i varenda muskel,sen inflamation i musklerna på det typ. Jag kunde inte röra armar eller ben,och kunde knappt kissa för jag kom inte upp och ner från toaletten.

Läkaren hade erbjudit sig att skriva ut ett recept på lite starkare smärtlindring när jag var där,men det hade jag tackat nej till,för jag ahde ju inte ont.. :meh:

Såå,förbered dig på att natten kan bli hemsk,och jag skulle absolut åka in till vårdcentralen i morgon! Om det hade varit jag och mina barn så hade jag faktist åkt in till akuten direkt när det hände.

Även fundera på att åka in till akuten nu också,speciellt om ena barnet klagar på ont i nacken redan nu. Dom är för små för att avgöra om dom behöver hjälp eller inte,där måste vi vuxna gå in,och jag skulle aldrig tumma på säkerheten på mitt barn,jag hade åkt in direkt,för jag vet att jag skulle aldrig förlåta mig själv om det visade sig vara någon skada som har försämras under natten medans man låg och sov i god tro,eller som kunde ha undvikits helt om man sökte hjälp direkt.
 
Senast ändrad:
Sv: Påkörd

Den hjälp jag fått från vården sen jag skadade nacken är smärtstillande och sjukgymnastik. Mycket mer än så tror jag inte att de kan göra.

Till ts: du gör helt rätt som uppsöker sjukvården, speciellt med barnen!
 
Sv: Påkörd

Surt nog var det en bekant som var den vållande, han hade kollat ner i golvet efter sin telefon....

På vilket sätt är det surt?

Helt klart är han ju vållande då han gjort något annat än att köra bil då han satt bakom ratten.
 
Sv: Påkörd

Ring 1177 och rådgör med dem. Det skulle förvåna mig om de inte vill ha in er omedelbart. När min son smällde sa de på 1177 att man alltid ska uppsöka läkare vid kollisioner med bil oavsett om man har ont eller inte. (Min son klarade sig med ett litet blåmärke på ena benet men fick nackkrage och skulle ligga absolut still så fort vi kom in. Han fick inte ens gå upp och gå på toa förren alla undersökningar var gjorda och röntgensvaret hade kommit.)
 
Sv: Påkörd

Utan att ha läst övriga svar så:

Ta du med dig alla barnen in och kolla. För säkerhets skull och också för at ha papper på det/olyckan om något problem uppstår i framtiden.

För mig tog det ca 6 månader efter olyckan innan jag började märka problemen (ridolycka visserligen men nacke/rygg var det som tog stryk).
Det är ju inte alltid man ser ett problem direkt...

//LillaGubben
 
Sv: Påkörd

De har nog redan varit på vårdcentralen :)
Får hoppas det. Väl värt att kolla upp noggrant och få ev. ömma punkter dokumenterade, även fast man inte har särskilt ont just där o då, och sannerligen tänker på den bekanta som varit vållande, att man inte vill överdriva heller för dennes skull, för att vara "snäll".

Men försäkringsbolagen är noggranna. Whiplashskador kan ställa till det väsentligt även efter att det gått en tid från själva skadetillfället.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 040
Senast: Sassy
·
Skola & Jobb Vad gäller? Jag skulle alltså ha jobbat i dag, 21-07. har setat och kört närmare 7 mil och hade bara ca 2 mil kvar. Stannar innan en...
2
Svar
27
· Visningar
4 034
Senast: anna_panna
·
Äldre Jag blev påkörd av en bilist när jag cyklade till jobbet i morse. Jag cyklade på cykelbana som korsade en påfart där bilarna har...
Svar
13
· Visningar
2 368
Senast: hastflicka
·
Äldre Nya bilen rullar bra, men verkar ha osynlighetsmantel över skåpet. Svängde av motortrafikled och stod stilla vid företrädet vid påfarten...
Svar
15
· Visningar
1 218
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Sytråden del 4
  • Vilket recept söker jag?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp