Påkörd hund = smitningsolycka?

Lejonelle

Trådstartare
Mitt försäkringsbolag ringde idag och ville att jag skulle polisanmäla händelsen när A blev påkörd och dödad. Ur deras synvinkel var det en smitningsolycka och det skulle anmälas om jag ville få ersättning från livförsäkringen. Detta ger ju inte mig A tillbaka och jag vet inte vem som körde. Kan inte säga vad det var för bil. Däremot vet jag ju att jag inte hade A kopplad där och då, trots att vi passerat 1 mars, och att jag därmed har brustit i mitt hundägaransvar.

Jag vet inte hur jag ska göra. Det känns knepigt att polisanmäla föraren (även om jag inte vet vem det var) när jag vet att jag själv har gjort fel. Hur hade du gjort? Hade du anmält?

Sv: Påkörd hund = smitningsolycka?

Ja, eftersom det är en formsak och ingen bilförare kommer att kunna fällas för det så skulle jag anmäla. Du har ju betalt premien, då har du ju rätt till försäkringspengarna.

Kontakta bilisten och tala om att ditt försäkringsbolag kräver att du ska anmäla för att du ska få pengar. Sedan anmäler du, och ärendet kommer med största sannolikhet att läggas ner eftersom du har varit medvållande. Så hade jag gjort.

Jag vet en som var tvungen att anmäla för få ut på livförsäkringen och de ville också ha kort på hunden som död.
Just för de börjat få in så mycket anmälningar om smitningsolyckor, men att ägaren egentligen sålde hunden eller bara behövde pengar.

Anmäl du. Det ÄR ju en smitningsolycka, även om du också brutit mot koppeltvånget. Den som kör på ska ju ändå stanna.

Jag vet en som var tvungen att anmäla för få ut på livförsäkringen och de ville också ha kort på hunden som död.
Just för de börjat få in så mycket anmälningar om smitningsolyckor, men att ägaren egentligen sålde hunden eller bara behövde pengar.

Jag har hunden i en urna och intyg från vet. :(
Visserligen kan jag inte bevisa att det är rätt hund i urnan men det är nog inte det som är problemet. Problemet är att polisanmäla någon annan när jag vet att det är jag som har gjort fel, för att få ut ett livbelopp som jag visserligen har rätt till men som inte ger mig hunden tillbaka.

Det är helt klart en smitningsolycka så då måste du anmäla. Polisen kommer att lägga ner ärendet i princip omedelbart eftersom det inte går att konstatera vilken bil/förare det var.

Både du och den som körde bilen har gjort fel, men föraren gjorde mer fel än du. Att avvika från platsen utan att stanna, efter att ha kört på och dödat en hund är betydligt allvarligare än att ha släppt sin hund lös under koppelperioden.

Det är klart att du ska polisanmäla, särskilt om det är ett krav för att få ut försäkringen.

Bilföraren har ju inte gjort fel som körde på hunden, utan som inte stannade när olyckan skedde.

Obs! Det jag menar med "inte gjort fel" är att jag antar att det var oundvikligt i situationen och inte oaktsamhet från föraren (Vad jag kan läsa mig till).

Jag har hunden i en urna och intyg från vet. :(
Visserligen kan jag inte bevisa att det är rätt hund i urnan men det är nog inte det som är problemet. Problemet är att polisanmäla någon annan när jag vet att det är jag som har gjort fel, för att få ut ett livbelopp som jag visserligen har rätt till men som inte ger mig hunden tillbaka.

Ja men då kan vet intyga att de sett hunden död.

Att du haft hunden lös har ingen betydelse.

Ang ditt sätt att se på detta med att inte ta ut livbeloppet eftersom du ändå inte får tillbaka hunden.
Så är det ju jämt om en hund dör.

Vi tänkte lite som du när vår ena hund blev påkörd av tåget. Jag visste ju att man kan få ersättning för sånt, men det kändes inte rätt eftersom vår hund var lös.
Vi fattar inte ens vad hon gjorde där, men vi tror hon hört en jakthund, för var jägare i närheten och de såg våran hund vid deras hund mm..

Men sen säger en vän att klart du ska söka ersättning. Detta ingår ju i deras budget osv..
Så vi sökte och fick ut en bra ersättning. Visst kan man tänka att *vad sniken man är som såg till att få pengar* Men samtidigt får man pengar så man kan köpa en ny hund tex.

Så självklart ska du anmäla, så du får ut dina pengar.

Har man en livförsäkring har man ju betalat premier för möjligheten att få ut pengar om hunden dör, så då tycker jag att man är i sin fulla rätt att söka den ersättningen.

Bilföraren har ju inte gjort fel som körde på hunden, utan som inte stannade när olyckan skedde.

Obs! Det jag menar med "inte gjort fel" är att jag antar att det var oundvikligt i situationen och inte oaktsamhet från föraren (Vad jag kan läsa mig till).

Nej det fanns ingen chans för föraren att undvika smällen, allt gick så otroligt fort. Han vände bilen och körde tillbaka några meter och jag antar att han sedan antingen såg mig eller hunden som han kört på, för han körde därifrån i hög fart (alltså åt motsatt håll från tidigare). Det hade inte räddat A om han stannat, för honom var det för sent. Men det hade hjälpt mig att veta vem det var. Nu tittar jag misstänksamt på alla bilar.

jamen då är det ju en klockren smitning och då kan du med gott samvete anmäla den.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en shetland sheepdog på dryga året, hon har sen hon kom till mig som 8 veckors valp alltid haft väldigt svårt för andra hundar...
Svar
16
· Visningar
2 434
Senast: Monstermom
·
Hundhälsa Jag kommenterade en bild på FB där någon hade köpt massor av raketer. Härligt att se att folk bryr sig om andra än sig själva. :( Jag...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
11 026
Senast: Rouise
·
Hundhälsa Jag vet inte hur jag ska tänka eller resonera. Jag har funderat oändligt länge och vänt ut och in på allt och lite till. Blandrasen...
Svar
5
· Visningar
1 303
Senast: TantAgda
·
Hundhälsa Usch, en vän till mig har en 8 månaders hund som blivit påkörd :cry:. Hans båda framben blev brutna, men han har inga andra skador...
Svar
15
· Visningar
2 566
Senast: Hannapirat
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka