Påkörd hund = smitningsolycka?

Sv: Påkörd hund = smitningsolycka?

Tack alla för ert stöd. Jag har anmält nu så får vi se hur det fortsätter. Jag måste säga att jag fick ett otroligt fint bemötande från polisen.

Det är så att du har anmälningsplikt som bilförare att anmäla att du har kört på hund, precis som vid många vilt.
Detta för att försäkringar ofta är inblandade antingen på bilen eller på hunden.
Sen spelar det ingen roll om det var oaktsamhet eller oundvikligt, stanna och anmäla olyckan till polis ska du alltid göra!

Det är så att du har anmälningsplikt som bilförare att anmäla att du har kört på hund, precis som vid många vilt.
Detta för att försäkringar ofta är inblandade antingen på bilen eller på hunden.
Sen spelar det ingen roll om det var oaktsamhet eller oundvikligt, stanna och anmäla olyckan till polis ska du alltid göra!

Samma gäller katt. Mindre vilda djur behöver inte anmälas till polisen, så som grävling o mink.

Men de smet väl inte?

Jag kanske var otydlig. Hen stannade bilen (för att vända) men stannade inte på olycksplatsen. Hen vände bilen, körde 20 meter tillbaka i låg fart och sen därifrån i hög fart i motsatt riktning som hen kommit ifrån, allt medan jag var på väg mot olycksplatsen ropande efter min hund. Så jo, det var smitning.

Edit: smällen var sådan att man inte kunde missa det, det var en 25 kg hund. Att köra iväg åt fel håll jämfört med vart man var på väg antyder för mig att man fick bråttom iväg, och enda orsaken jag kan komma på är att man sett antingen hunden eller mig. Men jag vill inte tänka det värsta om människor, de kan ha trott att det var en grävling och kanske inte såg mig trots min illgula reflexväst och kom på att de glömt att handla mjölk.

Senast ändrad:

Enligt jaktförordningen är du som förare skyldig att göra en polisanmälan samt märka ut platsen där olyckan skett om djuret du sammanstött med varit något av följande; älg, rådjur, hjort, vildsvin, björn, varg, järv, lo, utter, örn eller mufflonfår.Vid kollision med övriga viltslag än ovan nämnda, t.ex. räv, gäller inte någon formell anmälningsplikt till polisen. Om du kör på ett husdjur, till exempel en hund eller katt, är du skyldig att kontakta polisen.

Sedan tillkommer ju sedvanlig problematik, vem som märkte vad, vem som gjorde vad + bevisning etc.

eller så var föraren antingen körkortslös eller påverkad av någon substans som gjorde att h*n absoölut inte ville bli förknippad med en olycka och riskera ha dit polisen... :meh:

eller så var föraren antingen körkortslös eller påverkad av någon substans som gjorde att h*n absoölut inte ville bli förknippad med en olycka och riskera ha dit polisen... :meh:

Det har jag ingen anledning att tro. Det var ingen vårdslös körning eller så. Föraren kunde inte ha gjort någonting för att undvika smällen. Det tog en sekund från att min hund var trygg på gångvägen till att den låg i diket på bilvägen 30 m därifrån.

Har för mej att man som hundägare måste anmäla även fast bilisten stannar och erkänner samt lämnar alla uppgifter.

Är osäker i ett fall med en jakthund (överlevde) men där gick inte försäkringsbolaget in och ersatte utan hundägaren fick göra en anmälan så bilförarens försäkring gick in, om jag inte minns helt knasigt.

Samma gäller katt. Mindre vilda djur behöver inte anmälas till polisen, så som grävling o mink.

Gäller katt nu?
För när jag tog körkort för 8 år sen gällde inte katt, det kommer jag ihåg skarpt just för att jag reagerade på att hund stod med men inte katt.

Gäller katt nu?
För när jag tog körkort för 8 år sen gällde inte katt, det kommer jag ihåg skarpt just för att jag reagerade på att hund stod med men inte katt.

Av tamdjuren så vet jag att hov o klöv ska anmälas till polisen omgående om man kör på dem. Hundar hör även dit.

Katter o fjäderfä är jag osäker på men det kostar ju så lite så det är väl lika bra att ringa in det med.

Förr sade polisen att om man körde ihjäl en katt så skulle man slänga upp den på ett staket eller sten väl synlig från vägen så att ev. sökande ägare skulle hitta den.

Sedan så går djurägaren fri från ev skadestånd då hov, klövdjur blir påkörda..vad det gäller hund, där kan istället bilisten kräva ersättning för skador..

Senast ändrad:

vad det gäller hund, där kan istället bilisten kräva ersättning för skador..

Ja, enligt det strikta ägaransvaret är jag betalningsskyldig för skadorna på bilen. Om någon som läser här känner igen händelseförloppet och vill ha ersättning för skador, skicka PM.

Delvis knapplån

Egentligen är det rätt enkelt. Om man kör på och skadar annans egendom skall man som bilförare anmäla det, antingen till ägaren eller om denne inte är känd/kan hittas till polisen. Ägda djur är egendom så där är det rätt solklart hur man skall göra. Gör man det inte så är det "smitning från trafikolycka"
Själva påkörandet är alltså inte brottsligt. Den brottsliga handlingen blir när man kör därifrån utan att anmäla.

Svårigheten kring just katter är att avgöra om det är någons egendom eller inte... hemmakatt eller strykare??

Skillnade mella katt och hundar är att hundar skall enligt lag vara registrerade och därför skall det gå att spåra ägaren. (Under förutsättning att ägaren gjort vad lagen kräver)

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en shetland sheepdog på dryga året, hon har sen hon kom till mig som 8 veckors valp alltid haft väldigt svårt för andra hundar...
Svar
16
· Visningar
2 434
Senast: Monstermom
·
Hundhälsa Jag kommenterade en bild på FB där någon hade köpt massor av raketer. Härligt att se att folk bryr sig om andra än sig själva. :( Jag...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
11 026
Senast: Rouise
·
Hundhälsa Jag vet inte hur jag ska tänka eller resonera. Jag har funderat oändligt länge och vänt ut och in på allt och lite till. Blandrasen...
Svar
5
· Visningar
1 303
Senast: TantAgda
·
Hundhälsa Usch, en vän till mig har en 8 månaders hund som blivit påkörd :cry:. Hans båda framben blev brutna, men han har inga andra skador...
Svar
15
· Visningar
2 566
Senast: Hannapirat
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka