Paint och Quarter, skillnad?

Sv: Paint och Quarter, skillnad?

Nej tyvärr... paintföräldern måste vara dubbelreggad då. Och Willy är enbart APHA.

Quarter + Quarter = Quarter avkomma (även om den är fläckig)

Paint + Paint = Paint avkomma (även om den är solid)

Quarter + Paint = Paint avkomma

Dubbelreggad + Paint = Paint avkomma

Dubbelreggad + Quarter = Dubbelreggad Paint/Quarter avkomma

Dubbelreggad + Dubbelreggad = Dubbelreggad

Ja jag kom på det sen att en (visste dock inte att det måste vara painten men det är logiskt :)) måste vara dubbelreggad... nåja det är ok det med :)

Bra lista dock, den ska sparas :)

Senast ändrad:

Gäller det här ovan, oavsett färg på avkomman?

Som Lenita redan sagt så japp.

Blir det en paint utan tillräckligt mycket eller inget vitt kallas det solid paint (fd breedingstock) och blir det en fläckig quarter eller en med mycket vitt kallas det för "undesireble trait and uncharacteristic of the breed" -vilket också står på registreringsbeviset.

Men det är ju fortfarande renrasiga, registrerade hästar.

En fråga? Om man har då en quarter appendix och betäcker med quarter = quarter???
quarter appendix är väl korsning med fullblod?
har jag rätt?

Såvida inte appendixen meriteras och reggas om till regular quarter (det kan man göra när man fått ihop tillräckligt med poäng, tror det är ett ROM) kommer alla avkommor och deras avkommor osv vara appendixar, oavsett om man bara använder regular quarter på dom.

Om en appendix reggas om till regular kan alla avkommor och vidare också reggas om.
Men sålänge det finns en appendix bakom en häst kommer den också vara appendix oavsett hur mycket rent quarterblod det finns i den.

Å andra sidan om man meriterar sin appendix kan man ha en quarter med nästan enbart fullblodsblod i också.

Hängde du med?

ja jag hängde med tack för svaret! Får man starta i alla klasser avsedda för quarter med en appendix?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kastrering av tik - erfarenheter?
  • Uppdateringstråd 31
  • Kattbilder #10

Hästrelaterat

Tillbaka