Paddock Camargue

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare WelshB
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 10
  • Visningar Visningar 1 940
W

WelshB

Hej!
Funderar på att använda Paddock Camargue till mitt sto i år. Jag har hört att hans avkommor blir lika bar som han. Stämmer det! Har bara hört positiva saker! Men vill vete mer, vad vet ni? Positiva och negativa saker! Gärna även bilder! TACK PÅ FÖRHAND!

Sv: Paddock Camargue

Hej!
Funderar på att använda Paddock Camargue till mitt sto i år. Jag har hört att hans avkommor blir lika bar som han. Stämmer det! Har bara hört positiva saker! Men vill vete mer, vad vet ni? Positiva och negativa saker! Gärna även bilder! TACK PÅ FÖRHAND!

Har sett både trevlig och mindre trevliga avkommor till Camargue. De har ofta socker söta huvuden men jag gillar inte alltid deras raka framben ffa i galoppen där de kan vara spikraka. Har själv ett Camargue sto som är söt och trevlig men har sina sidor. Hennes fulaste exteriöra del är just de spikrka benen i galoppen.:smirk:
celmahhuvud.jpg

celmahkvaliten.jpg

Oj vilka lika nickname ni har. tur att man känner igen welsh bild...så söt!

Jag har ett sto e P Camarque . Nedan hennes stam.
http://www.allbreedpedigree.com/guons+cozima
Hon är 147cm trots att PK är 137cm o morfar är 118cm.
Hon är snäll i all hantering men kan vara bufflig o gå dit hon vill när man leder.
Mycket trevlig ridindivid. Vi rider dock bara ut henne nu efter en skada o vi har henne i avel. Men hon hittar aldrig på hyss när hon rids.
MEN hon ser ofta ut som en orm.
exteriörbild (fått diplom med 9 på typ) fast sommarfet här
HPIM0958.jpg

Före dräktigheten
FrnSanna097.jpg

Nu i 10 månaden o ormen är framme.
HPIM1515.jpg

De säger att man blir tjock på kort men hon är faktiskt större in real life....hur bred som helst över ryggen .

Har också haft ett Camarguesto, 137, kraftig typ med sött huvud. Hon hade dock inte dom raka frambenen som sektion B brukar ha utan mer knän. Hon var ganska bestämd men väldigt snäll. Hoppade väldigt bra.

Hej.

Har 2 Camargueston, båda födda 2001. Det ena stoet är 128 cm hög, och det andra är 139 cm, så det är stor skillnad på dom.

Det lilla stoet är ett diplomsto, med mkt bra typ, och huvud, hals och bål, det andra stoet är inte lika bra exteriört, och är inte helt korrekt i sina ben.

Att hans avkommor inte blir lika bra som han själv kan ju många förklaringar, t ex dålig matchning och förberedelse m.m. Dessutom nedärver mamman minst lika mycket som hingsten.

Obs! Jag är inte insatt i welsh-aveln så jag vet inte hur Camargue nedärver sig.

Av de camargue avkommor jag sett så har de varit väldigt lika i typen oavsett modern och väldigt lika i gångarterna. Man kan nästan plocka ut dem och säja att de är Camargue avkommor.

Mitt sto är u ett elitsto som lämnat klass I avkommor och bla en godkänd hingst (Fleetfoot) så jag tror inte att han har fått dåliga ston, möjligen att de inte matchar varandra fullt ut.

Okej :)

Jag reagerade på trådskaparens kommentar att avkommorna inte blev lika bra som sin far. Ingen kritik mot någon speciell individ, jag är som du vet "insnöad" på shetland och kan minimalt om welshar.

;) Jag vet.
Jag är däremot inte så överförtjust i PC. Det finns i mitt tycke bättre avelshingstar även om PC är en av de vackrare hingstarna som finns.

Okej :)

Jag reagerade på trådskaparens kommentar att avkommorna inte blev lika bra som sin far. Ingen kritik mot någon speciell individ, jag är som du vet "insnöad" på shetland och kan minimalt om welshar.

Fast så står det ju inte....

Hej!

Min är visserligen korsningsponny men har PC som pappa. Mamman welsh/NF. Nemo är 145cm hans mamma endast 135cm.

Nemo är bara fyra år och nyligen igångsatt, det lilla jag har känt och sett är inte illa, och hans psyke är helt outstanding jag känner inga andra PC avkommor men jag har förstått att han har mycket efter sin far och jag skulle inte tveka en sekund att skaffa mig en PC avkomma igen.

http://www.pixbox.se/alb_show_id183918_page0.html

Liknande trådar

R
Avel Hoppas att jag stavade rätt nu! Men jag hörde nånting på radio för nån dag sen och dom pratade lite om Camargue hästar. Och jag hade...
Svar
14
· Visningar
1 670
Senast: Raderad medlem 149524
·
Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med... 2
Svar
22
· Visningar
2 181
Senast: Kajsalisa
·
Ridning Hej hallå. Lite pinsamt men måste ändå fråga, har någon några bra grundläggande övningar för att hoppningen ska gå bättre? Jag har...
Svar
3
· Visningar
520
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
632
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka