monica89

Trådstartare
Hej!

Vi har till sommaren tänkt anlägga en ridbana, vi funderar på paddex.

Jag vill gärna höra vad ni som har erfarenhet av paddex tycker, för och nackelar?

Vore också intressant att höra andra alternativ på ridbane underlag ni tycker är bra, t.ex. olika grusblandningar.

Vill tillägga med att de flesta av mina hästar är unghästar och går barfota så är viktigt att det går bra att rida med barfota hästar.

Tacksam för svar!
 
Sv: paddex

Min tränare har paddex i sin paddock och det är en bana jag gillar att rida på. Den är bra i alla väder och året runt. Har hört att endel tycker paddex ger hårt underlag, men hennes bana är inte hård. I början var den väl mjuk innan underlaget sattsig ordentligt,men sen blev den kalas. Hade jag råd skulle jag inte tveka en sekund att lägga det på min egen ridbana.
 
Sv: paddex

Nu är det ett par år sedan men då läste jag ett reportage om just Paddex. Där stod det att underlaget är väldigt bra som tävlingsunderlag, men mindre bra som vardagsunderlag. Enligt artikeln så hade det något om fastheten tillsammans med dåligt glidmoment trot jag. Det slet ganska mycket på lederna enligt dem att rida mycket på paddex. I övrigt så har de paddexbanor jag ridit på varit bra. Släppt igenom mycket vatten och därmed inte fryser så lätt.
 
Sv: paddex

Vi har en paddexbana och är väldigt nöjda. Medan grannens sanspaddock har fullt av vattenpölar vid regn så är vår paddock vattenfri. Det var också lite märkligt att vi inte behövde dränera utan kunde lägga paddexen direkt på leran med en markduk mellan.
 
Sv: paddex

Vi har en Paddexbana som vi anlade för sex år sedan. Vi är mycket nöjda och ångrar inte en sekund att vi valde det underlaget.
Ridbanan fungerar hela året, enda undantaget var den gången det var dagsregn och sedan frös på, då blev det lite hårt till att börja med.
Jag arrangerar kurser hemma under den varma årstiden, och en full kursdag kan innebära åtta timmars ridning på banan, men den blir aldrig ojämn eller hård.
Mina egna hästar är stora och tunga kallblod, några av dem har varit barfota periodvis och det har fungerat bra. Dock har jag förstått att vissa Paddexbanor sliter på hovar och skor.
En vän till mig köpte en ponny som gått på ridskola i många år, barfota och på Paddexbana utan några som helst problem. Men på "hemmabanan" som hade samma underlag, slet ponnyn hovarna på nolltid och måste skos.
 
Sv: paddex

Det är ju något lurt med underlaget. Tydligen varierar det extremt mkt från bana till bana, så om man får sandpapperbana eller ej går ej att förutsäga.

Jag skulle aldrig rekommendera paddex om du har oskodda hästar, min bana sliter sjukt mkt på hovar, boots och skor. Går absolut inte att rida min ponny som är oskodd på den utan att han har boots på sig.

Finns massa tråder om detta redan, använd sökfunktionen. Är ridskolor som fått byta pga att ponnyerna blivit halta, och jag vet även flera skodda hästar som blivit så extremt sulömma pga paddex underlag att de blivit halta.
 
Sv: paddex

Jag gillar det inte, tycker det är stumt, det ätet skor, det dammar, blir lätt hårt, har dåligt glid osv.
Tycker om klassiska ordentligt anlagda ridbanor med stenmjöl/sand/flis.
 
Sv: paddex

Har paddex i vår ridbana sedan -09 och är riktigt nöjda. Funkar i stort året om, får salta om det fryser ordentligt men är betydligt bättre än den sandbana vi hade innan. Den sväljer nästan hur mycket vatten som helst vilket har varit tacksamt dom senaste åren!
Har inte haft några problem med att underlaget sliter på hovarna, så vi verkar ha haft turen att få 'rätt' material.
 
Sv: paddex

KL
Är det inte lite konstigt att samma underlag kan ge ett så varierande resultat? Kan det hänga ihop med vilket underlag som finns under paddexen? Något moste det ju bero på när vissa banor blir hårda medan andra inte alls blir det. Vissa banor sliter både skor och hovar medan andra banor inte sliter skor och går utmärkt att rida barfotahästar på. Det måste ju finnas en skillnad någonstans. Jag spekulerar bara nu, men det kanske kan ha med marken under att göra?
 
Sv: paddex

Det är ju något lurt med underlaget. Tydligen varierar det extremt mkt från bana till bana, så om man får sandpapperbana eller ej går ej att förutsäga.

Jag skulle aldrig rekommendera paddex om du har oskodda hästar, min bana sliter sjukt mkt på hovar, boots och skor. Går absolut inte att rida min ponny som är oskodd på den utan att han har boots på sig.

Finns massa tråder om detta redan, använd sökfunktionen. Är ridskolor som fått byta pga att ponnyerna blivit halta, och jag vet även flera skodda hästar som blivit så extremt sulömma pga paddex underlag att de blivit halta.
Om det sliter så pass innebär det friktion o kan inte vara bra om man rider mkt. Glidmomentet.
Hur kan erfarenheterna skilja sig så pass mkt:confused:
 
Sv: paddex

Om det sliter så pass innebär det friktion o kan inte vara bra om man rider mkt. Glidmomentet.
Hur kan erfarenheterna skilja sig så pass mkt:confused:

Det är det jag undrar också. Hur kan samma matierial upplevas så otroligt olika? Jag har ju bara ridit på en bana som har paddex så jag har begränsad erfarenhet, men tror du inte det kan ha att göra med vilken typ av underlag som finns under? Eftersom de säger att man inte behöver göra något underarbete utan kan lägga paddex direkt på marken så gissar jag att det ser väldigt olika ut undertill på olika banor.
 
Sv: paddex

Vi lade Paddex på en gammal sandbana, som i sin tur låg direkt på leran. När vi gjorde våran (-09) sas det att man kunde lägga paddexen direkt på sand, nu ser jag att dom tycker man ska lägga något fukthållande material tex ett lerlager emellan. Våran sandbana hade ett par år på nacken och var ganska hård innan vi gjorde om den, var nog inte mycket sand kvar så kanske därför våran bana har funkat.

Vi är som sagt väldigt nöjda med våran bana, så för oss har det funkat riktigt bra och ingen sand har dykt upp!
 
Sv: paddex

Det är det jag undrar också. Hur kan samma matierial upplevas så otroligt olika? Jag har ju bara ridit på en bana som har paddex så jag har begränsad erfarenhet, men tror du inte det kan ha att göra med vilken typ av underlag som finns under? Eftersom de säger att man inte behöver göra något underarbete utan kan lägga paddex direkt på marken så gissar jag att det ser väldigt olika ut undertill på olika banor.

Det där riktigt "lustigt"! Det verkar som antingen har man tur och banan funkar kanon eller så blir det bara elände av allt.
Kommer det in något annat material ibland i smältprocessen eller blir stenarna ibland i fel storlek/format:confused:.
 
Sv: paddex

Nej att det blir dåligt glidmoment är absolut inget problem, snarare tvärtom om man jmf med vanlig sandbana! Åtminstone inte om hästen har skor, bättre glid mot paddex än sand.

Problemet är att stenarna är fruktansvärt vassa och spetsiga och därför har en slipande effekt.

Min ligger direkt på leran, vilket den skulle göra när den anlades. Det var LIVSVIKTIGT att den skulle ligga på lera, fick absolut inte ha grus/sand eller duk under. Det har de ju dock ändrat på i senare tid.... :grin:
 
Sv: paddex

Min tränare har dränering och grus under sin paddex. Kanske därför den är bra? Den banan används av både skodda hästar och barfotahästar.
 
Sv: paddex

Nja har svårt att tro att det som ligger under paddexen kan spela någon roll för hur mkt den sliter? För slitaget ligger i kontakten med gruset och inte i något uppstoppad glidmoment ed. Värst går det utöver boots, de håller inte länge innan de blir förstörda.

Även sladden poleras och slits till slut sönder!

I övrigt är det inget fel på min bana. Bra svikt och aldrig tungt.
 
Sv: paddex

Bad nu om en offert på paddex, 74 000 för en 20*40 bana var betydligt mer än jag trodde! Så det får bli vanlig gruspaddock
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag går i nian och ska snart välja gymnasium. Jag vill gå på ett ridgymnasium men jag tycker att det ä lite förvirrande på...
Svar
11
· Visningar
1 137
Senast: Äpplet.
·
Utrustning Är medryttare och hästen jag rider går barfota. Ägaren kommer inte att sko hästen, såvida hovslagaren inte propsar på det, och hästen...
Svar
12
· Visningar
625
Senast: Miingla
·
Hästmänniskan Hej! Jag sålde min häst 2017 efter nästan 4 år tsm då jag ramla av rejält och tyvärr blev väldigt rädd. Från att ha tränat tsm och...
Svar
8
· Visningar
1 321
Senast: Grazing
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
3 432
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Lösa benbitar
  • Dressyrsnack 17
  • Fjordingtråden

Omröstningar

Tillbaka
Upp