Padd under elastiska lindor?

S

ShetlandsponnY

Hej! Ska man ha padd under elastiska benlindor? Om man ska det, varför? Är det farligt att linda utan padd, vad händer? Gäller samma sak för fleecelindor? Är fleece bättre än elastiska när träningen består av lugn körning? (Ni får också gärna lägga in bilder på hur ni lindar.) Tacksam för snabba svar! :bow:

Sv: Padd under elastiska lindor?

JA man ska alltid ha padd under elastiska lindor! Detta är för att det inte ska bli brännsår, drag över de känsliga senorna eller att det ska stasa sig. Fleecelindor behöver man inte ha paddar under, även om jag personligen föredrar det, och rekomenderar det om du är ovan. Vad man ska ha för lindor beror ju på lite vad man är ute efter, stöd, skydd mot slag, värme osv. När jag rider använder jag fleecelindor (med padd) och när jag kör (travare) använder jag elastiska med tunna neoprenpaddar under (om hästen behöver det). Fleecen använder jag mot slag, lite stadga och för att det är snyggt och elastiska för maximalt stöd och skydd mot slag. Beskrev lindning för någon annan här inne för några månader sen, testa på att söka. Be någon kunning visa dig och träna massor! Lycka till!

Okej, tack så jätte mycket! Du har varit till stooor hjälp! :D Tack, tack och åter igen..TACK!:bow:

Hej! Ska man ha padd under elastiska benlindor? Om man ska det, varför? Är det farligt att linda utan padd, vad händer?
Paddar bör man ha under ALLA sorters lindor! Senorna är otroligt känsliga för punkttryck, och skadade senor ger låååång konvalescens och det är inte säkert att hästen blir återställd till full kapacitet. Så varför chansa? :idea:
Risken ligger i att lindorna läggs runt benet i flera varv, och en linda är inte speciellt bred. Om olyckan är framme och hästen fastnar eller lindan går upp så kan lindan dras åt runt benet så att det skadas.
Det är också svårt att veta att man verkligen lindat 100% jämnt och inte dragit åt något varv lite hårdare än de andra, speciellt om man är lite ovan. Be någon visa hur man lindar, experimentera inte själv!

Gäller samma sak för fleecelindor?
JA! Eftersom de lindas på i flera smala varv. Det har inget med elasticitet eller material att göra.

Är fleece bättre än elastiska när träningen består av lugn körning?
Nja, det vet jag inte.
Personligen tycker jag att fleece är ett ganska värdelöst material. De funkar bra som stallbandage, men blir lite för klumpiga att linda arbetsbandage med. Jag tycker dock att de drar åt sig så mycket skräp i boxen, så jag använder hellre stickade akrylbandage i stallet. :p

Okej, tack så jätte mycket för ditt svar pinky! :) Nu vet jag mer exakt vad det är som orsakar problem om man inte använder padd. Jag är otroooligt tacksam! :bow: TACK, TACK, TACK! :rofl:

Liknande trådar

Utrustning Hej, Jag har länge varit sugen på incrediwears exercise circulation bandages, då jag har testat deras humanprodukter. Jag har förstått...
Svar
2
· Visningar
1 027
Senast: zarmino
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 915
Senast: Anonymisten
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 665
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
5 010
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka