Pad(?) till Big Horn

Theomamma

Trådstartare
Hej! Jag rider för visso inte western, utan distans, men tänkte att ni här kan hjälpa mig lite kanske? :) jag har nyligen tagit upp användandet av min w.sadel.. Har en Big Horn Arabian Light, och till den en tjock rundsydd pad.. Dock upptäckt jag att paden fått knutor lixom i stoppningen. Så ska köpa ny. Så kom funderingarna på vad jag bör ha? Varför är många w.pads så tjocka? O vad "ska man ha" finns ju tunna filtar också.. Är det olika till olika sadlar? Annerlunda funktion eller bara en smaksak?
Tacksam för tips o hjälp! :bow:

Sv: Pad(?) till Big Horn

En bra kvalitét på pad är ju samma under alla sadlar. Kostar allt mellan 600-3000:-

1. Se till att sadeln ligger bra på hästen. Ingen pad i världen kan rädda en sadel som ligger dåligt!

2. Lämplig pad. Enkla vikta filtar duger inte!

Om din vanliga pad har funkat innan så hade jag köpt en lika tjock i ULL.

Paddarna är så tjocka för att westernsadlar till skillnad från engelska sadlar inte är stoppade utan de är basically bara en träbom med lite lullull undertill så därför behöver padden vara stoppad. Man har aldrig bara en filt utan man har en pad under. Jag skulle föreslå att du köper en liknande rundskuren pad som den du har (gissar att din häst har kort rygg), neopren om du vill ha en som är smidig att hålla rent och ullpad eller med lull om du vill ha en som är mer svettabsorberande.

Jag har köpt en rundskuren Reinsman TackyToo till min arab, och jag bara älskar den padden!:love:

Den är formad efter hästen, fördelar vikten från sadeln jämnt och sadeln ligger helt still. Min häst hetsar gärna upp sig och svettas därför mycket. Den gamla padden med "luddig" undersida blev genomblöt och tovig på undersidan. Denna är bara att torka av. Kan inte bli bättre!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka