Pad för att höja framvalvet?

K

korsningsponny

Jag har en Griffinsadel, 16,5" med vid bom som passar bra förutom att framvalvet är lite för lågt. Man får bara plats med 1 - 2 fingrar när man har spänt gjorden och det är inte så mycket luft mellan som jag skulle vilja.

Kan man lägga en pad under så att hela sadeln liksom kommer lite högre upp på hästryggen, då borde ju framvalvet och komma upp lite för annars så är den bra i bomvidden och så...

Skulle det funka tror ni? :confused:
isf vilken pad är bäst då?

Sadeln har antagligen bara för lite mankfrihet för just din häst! Ta ut en sadelutprovare som kan prova ut en sadel som passar istället! :)

Nirak

Om den ligger så nära manken, så passar den INTE bra.... Tyvärr! Du borde se dig om efter en ny sadel. Att lägga en pad under är en nödlösning medan du letar efter en sadel som passar hästen. Välj en pad som har cutback.

Ett billigare alternativ till att köpa ny sadel är att lägga i mer stoppning. Thorowgoods sadlar är ju väldigt mjuka i stoppningen och sjunker snabbt ihop, så det gär säkert att lägga i mer!

Liknande trådar

Ridning Hejsan! Jag har en D-ponny valack på 7 år som jag själv har ridit in och utbildat vilket gått super. (Jag är 14 år och har unghästvana)...
Svar
15
· Visningar
3 957
Senast: TinyWiny
·
Utrustning Funderar på att köpa en memoryfoampad till min häst då hon är lite ojämnt musklad över ryggen. Men på bilder med paddarna, som verkar...
Svar
12
· Visningar
2 582
Senast: Nitho
·
Utrustning Vi har idag provat några dressyrsadlar som vi lånat med hem och funderar på hur vi ska ta oss vidare efter detta. Albion 17" K2 MW...
Svar
0
· Visningar
2 464
Senast: Rimfaxe
·
Utrustning Är ute efter en ny sadel till min grabb igen, han är en tämligen halvsvår nöt att knäcka för tillfället. Han är en travare i...
Svar
12
· Visningar
2 747
Senast: Tagliabue
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka