Packlista till träningsläger!

Athletin

Trådstartare
Hej!

Nu är det snart dags att åka iväg på träningsläger/ridläger!

Hittade några trådar i ämnet men dom var ganska gamla så tänkte starta en ny!

Tips på vad man ska ha med sej när man åker iväg med egen häst sökes! ^^

Det står helt still för mej.

Tack på förhand!
 
Sv: Packlista till träningsläger!

Skriv en separat lista för dig och din häst/ponny.
När jag packar till mig själv brukar jag börja med kläder. Tänk dig nedifrån vad du skulle behöva ha på dig, typ strumpor, byxor osv. Eftersom du ska rida så gör det två gånger och börja andra gången med ridstrumpor, ridbyxor osv.
Tänk sedan igenom vad du använder under en hel dag. Först borstar du tänder (=tandborste, tandkräm), borsta håret (=hårborste, ev. produkter, hårsnoddar).
Gör liknande med din häst. Morgonfodring (= foderkärl, foder, strö- ha med eget?), mockning (behöver du ha med egen grep och liknande?), ridning (sadel, träns, schabrak..).
Ja, jag tror du förstår tanken. Glöm dock inte bort att även skriva ned allting du packat så att du inte behöver riva ur hela väskan för att se om du fick med den där lilla prylen.
Att ha med 2 av saker är inte helt fel heller, 2 grimmor, dubbla hinkar osv.

Glöm inte bort att du aldrig kan packa för mycket :D
 
Sv: Packlista till träningsläger!

Ett tips är dessutom att skriva packlistorna i datorn snarare än i ngt block. Då slipper man uppfinna hjulet nästa gång och kan revidera utifrån vad man ej använde. Jag har ett gäng packlistor för de resor jag gör regelbundet och numera går packandet mycket snabbt.
 
Sv: Packlista till träningsläger!

Håller med ovanstående, se vad du använder deras varje dag och multiplicera det med antalet dagar ni är borta.

Tänk på att du behöver t ex 2 omgångar schabrak om dagen om ni rider 2 pass, sommar =svettig häst :p
Och om det finns badplats och det är varmt så brukar ett lunch dopp vara obligatoriskt.= 2-3 uppsättningar underkläder för varje dag :p
Ta med en väska för smuts tvätt också :) det är alltid ngt jag glömmer åtminstone.

Sen får man inte glömma att ha med några liter flugspray :p
 
Sv: Packlista till träningsläger!

Tack för svar! ^^

Har fått tips om att ta med mej egen vatten, men jag är lite fundersam över hur jag ska få med mej dricksvatten till hästen för fem dagar, samt hålla det kallt och fräscht?

Vad tror ni?
 
Sv: Packlista till träningsläger!

Kan du inte bara ha med dig ett par dunkar vatten för att sakta kunna övergå till vattnet som finns på plats?
Varför måste ni ha med eget vatten?
 
Sv: Packlista till träningsläger!

Tack för svar! ^^

Har fått tips om att ta med mej egen vatten, men jag är lite fundersam över hur jag ska få med mej dricksvatten till hästen för fem dagar, samt hålla det kallt och fräscht?

Vad tror ni?

Say what? :eek: Det låter ju helt bisarrt. Måste ha varit ett skrivfel, de måste väl mena egna vattenkärl, eller ska ni ha träningslägret i en öken? :D
 
Sv: Packlista till träningsläger!

haha yes mitt i Sahara! :D

Nej det är inget krav från arrangörens sida.
Utan fick det tipset när jag frågade samma fråga i ett forum på fb.
Då var det många som tyckte att eget vatten skulle man absolut ha med sej, så jag undrar lite runt det praktiska ^^
 
Sv: Packlista till träningsläger!

Men det låter ju jätteknasigt, varför ska man ha eget vatten med sig? I praktiken blir det ju nästan omöjligt. Vad var deras anledningar?
 
Sv: Packlista till träningsläger!

Olika kalkvärden i vattnet, och även andra värden och vattenkvalité :)
Jag har iofs förståelse, sålde en häst för ganska så många år sen.
Hästen var helt kärnfrisk och hade aldrig varit sjuk.
Ett par månader i sitt nya hem och hon fick kalkförgiftning av vattnet, hästen blev aldrig sej lik och avlivades strax därefter.

Så jag förstår vad dom menar, men jag får det inte att gå ihop i praktiken :)
 
Sv: Packlista till träningsläger!

Oj, aldrig hört talas om! Men det låter ju väldigt ovanligt, annars skulle ju var och varannan häst som flyttas bli kalkförgiftade.
 
Sv: Packlista till träningsläger!

har man en häst som är väldigt kräsen och man är långt hemifrån med annan "smak" på vattnet, dvs om man har mycket järn i vattnet hemma och åker till ett ställe med mycket kalk Så hästen inte vill dricka, då kan det ju vara en ide med att ha ngn dunk med sig för att gradvis byta över till stallets egna. annars kan du bara hälla i betfor vatten i vattenhinken så smakar set lagom sött och mumsigt ^_^. saltersättning och mycket vatten i kraftfodret är också bra för att få i hästen mycket vätska om den är kräsen.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Hej alla, Vi behöver råd om hur vi kan få vår katt och nya valp att trivas tillsammans. Vi har en 7 år gammal katt som inte är särskilt...
Svar
4
· Visningar
597
Senast: MJLee
·
Övr. Hund Hej alla, Vi behöver råd om hur vi kan få vår katt och nya valp att trivas tillsammans. Vi har en 7 år gammal katt som inte är särskilt...
Svar
3
· Visningar
481
Senast: Trott
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 682
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 096
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp