På tok för mycket mat!

L

Little_Chance

En tjej i mitt stall ger sin tvååring fri tillgång till hö OCH 2 kg hippo basic, 1,5 kg betfor och 1,5 kg lusern/dag

Jag tycker att det här är på tok för mycket mat med tanken på att hästen i fråga inte får någon motion (utom när den går i hagen då), mer än att den kanske promeneras 100 meter någon enstaka gång i veckan.

Ägaren är lite rädd för den, eftersom den är så "hispig" (kan det bero på att den får en massamassa mat kanske? :smirk:) och hon är sällan i stallet innan det blir mörkt och när hon är där så har hon så brottom och stressigt så då hinner hon minsann ingenting, så den har en massa överskottsenergi som vi andra i stallet råkar ut för när vi leder den in och ut ur hagen... :crazy:

Vad ska man säga till ägaren utan att det blir hej-jag-bestämmer-över-dig-och-din-häst?
Är inte risken ganska stor att den växer för fort? :confused:
 
Om du ger oss analysen på höet så kanske nån här kan svara på din fråga varför den växande hästen får den mat den får :d
 
Jag vet ju inte hennes siffror. -olika hö-

Men det var en bra skörd och bonden som hon köper det av har alltid bra värden.
Kan tänka mig att det är typ...
7 MJ 40 SMRP 2 Ca 1 P
 
Ja, det är ju mycket MJ i foderstaten, men vet du hur mycket hästen äter på fri tillgång?

Går den upp i vikt?

Det enda som jag ser att ni kan göra är att fråga tjejen varför hästen får så mycket mat och vill hon inte svara får du nog helt enkelt finna dig i det.

Ett annat alternativ att slippa hennes, som du skriver, hispiga häst, är ju att säga att ni inte har lust att riskera livet för att ta den ut och in i stallet, som den beter sig nu.

mvh Jessica
 
Men det duger inte att säga "Jag kan tänka mig.." utan man måste ha FAKTA.....därefter kan man bilda sig en uppfattning och dessutom kunna bedömma hästen i sig :)
 
Det är klart man kan ha åsikter om andras utfodring. Om man VET att man själv har rätt kan man komma med ett gott råd. Går inte rådet hem, lägg ned diskussionen. Ska man bli upprörd varje gång man ser en galen foderstat skaffar man sig snart magsår...
 
Hur ser hästen UT?

Och som sagt, utan att känna till förutsättningarna så går det inte att säga att en foderstat är helt åt skogen.
 
Tänk på att fö leker mycket och att de växer, för att växa krävs det mycket energi, så föl behöver ju mycket mat. men kanske inte så mycket kraftfoder,
 
Mängden kraftfoder beror alltid på värdena i grovfoderanalysen, så man bör inte säga så generellt. Det kan leda till missförstånd. :crazy:

mvh Jessica
 
det är ju sant,, emn det är välldans mycket kraftfoder,, men längre upp i inlägget stod det att de va bra värden på höet och så..
 
Hövärdena i inlägget var en ren gissning, men annars är det helt rätt att mycket grovfoder är bra. :)

mvh Jessica
 
För en unghäst kanske det inte är så farligt. Jag hade n tjej i mitt stall förrut som gav sin 17-årig nordsvensk 16-17 kg hö per dag, 3 kg havre, 2 kg betfor... Och han vilade jämt, stod inne ibland också! Han hade en nervskada i ryggen och kunde knäa när som helst för att hans vikt var för mycket för honom! Nu har han en ny ägare, som motionerar honom efter hans behov och ger honom lagom mycket mat och han knäar aldrig längre. :p Så kan det gå!
 
1,5 kg blöt lr torr betfor?

många människor tycker jag är väldigt rädda för att ge mycket kraftfoder, jag ser ingen fara i de sålänge man inte minskar ner på höet. jag har haft min häst på fri tillgång på både hö o kraftfoder, o hon är ligga pigg på 1 dl havre som 3 kg. skillnaden är att hon orkar mer och kan sätta mer muskler, när hon inte får 1 dl kraftfoder om dan

har kompisar som jag tyckt gett väldigt lite mat, både kraft o hö, men fått ett bra svar när jag frågat varför, så brukar det oftast vara, fast sen så vet jag folk som ger på tok för lite foder till sina hästar :crazy:
 
torr.

Jag är mest orolig för hästen, vad händer om den växer för fort?
Och om ägaren inte vågar hantera den. De ska ju påbörja inridningen till våren... Vem vet vart den hamnar i så fall. :crazy:
 
Kinesiskt ordspråk:
Om du tar ut bekymren i förskott så får du genomlida dom två gånger...

Du måste ha ordentligt på fötterna för att kritisera en annan hästägare, därför att just sådana är dom som är alltid bäst och värst... ;)

Ta fram en ordentlig grovfoderanalys och motivera vad felet är, inte bara för oss utan även för hästägaren.

Vi hon sedan inte lyssna... så är det som det är, eller hur???


AM
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hur tänker ni när ni bestämmer era hästars foderstater? Inte är det väl så att ni bara knappar in siffror på datorn/foderstatsprogram...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
4 619
Senast: Tuvisen
·
K
Foder & Strö En vän till mig har skaffat en hingst, 22 år gammal ca 155 cm hög av halvblodstyp. Han kom till stallet för två veckor sen, mager och...
2
Svar
22
· Visningar
9 164
Senast: Jate Volim
·
Foder & Strö För 2 veckor sedan så fick min häst diagnosen "inflammation i hovarna" av våran distriktsveterinär. Hästen hade betett sig konstigt i ca...
Svar
6
· Visningar
2 675
Senast: sajelka
·
T
Träning Jag har ett varmblodsto på 10 år som jag har haft sedan januari i år. Då hon kom till oss så hade vi henne i ett litet stall...
Svar
12
· Visningar
1 629
Senast: Elviramax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp