På tal om skoning

zilla

Trådstartare
Hade ute en ny hovslagere idag som sa att min häst hade för låga trakter och att han hade ballförskjutningar bakåt :confused: Jag har aldrig hört talas om det ..att en häst kan ha ballförskjutningar bakåt.

Min ord. hovslagare sa sist han skodde att hovarna börjar se bra .Dom e runda och fina.

Så nu har jag ett dilemma.Ska jag byta hovslagare...som säger att hovarna måste vara kortare i tån..och få upp trakterna.
Eller ska jag lita på min hovslagare jag haft dom senaste 4 åren. :confused: :crazy:

Sv: På tal om skoning

Min ordinarie hovis e på semester och min häst har varit barfota bak ett tag men började bli ömfotad så därav en ny hovslagare.

Hästen fungerar bra .han rids inte speciellt hårt just nu.Annars så rids han ca 5 dagar i veckan .På vår /sommar/höst så brukar jag hoppa ca 1 gång i veckan.

Han är fin och ren i kotorna.Han vart sprutad för ca 4 år sen i vbak kota och has efter det har det aldrig varit några problem med honom.

Senast ändrad:

jag har heller aldrig hört talas om ballförskjutningar bakåt...
Annars är det ju så att olika höga trakter gör att ena ballen förskjuts och hela hoven blir skev...

Jag skulle faktiskt hålla mig till din vanliga hovis, det där lät riktigt knäppt

nja jag vet inte han sa att det var ballförskjutning bakåt.Jag pratade med min hovis i går så han kommer och kollar honom i veckan och jag skulle inte oroa mig.:)
Men hur ser understuckna ballar ut?
Han har relativt låga trakter i bak.han har fått sår där kronranden och ballarna möts.kan det ha något samband.

Zilla som fått hjärn släpp.............:)

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 562
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 247
Senast: Bison
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 821
Senast: Anonymisten
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 872
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka