På tal om bett...

Sv: På tal om bett...

Någon som har testat att köra bettlöst? På någon typ av kapson eller liknande?

Ja, jag vet att det inte är tillåtet på tävling, men det finns däremot en "halvvägslösning" som man kan få dispans på och som är något slags "korsning" mellan kapson och huvudlag med bett.

Kort sagt ser sidepull ut som en kapson.

Vi brukar växla med bett/bettlöst under inkörningen vid tömkörningen. Förtsätter med tömkörningen som komplemment till den framtida inridningen för att de ska få jobba lite på volt och för att alla muskler ska få träning - och detta gör vi nästintill alltid i sidepull. Ridträningen sker oftast sedan också i sidepull.

Ett av stona i stallet har haft stora tandproblem och det var flera operationer under en tid och efter det skulle hon inte ha bett på 2-3 månader. Henne körde vi fortsatta jobb hemma i sidepull vilket funkade jättebra. Men detta var en häst vi själva haft sedan födseln som växt upp med lika stor användning av sidepull som med bett, så hon viste vad det handlar om. Råder ingen att bara ge sig ut och testa det då det kan bli farligt precis som med allting annat där man tar vatten över huvudet.

Närå, det är inte för litet, jag har sedan ganska många år tillbaka 9,5 på samtliga pållar (förutom den sist i8nkomna mastodonten på 176 cm över havet).
Därför ser man sällan parerstänger på mina hästar, det finns helt enkelt inga travbett i rätt storlek.
Travbett som funkar ändå är australiensiskt entömsbett och ett sånt där läderklätt två!!delat bett med inbyggd käk, de sitter så att de inte skadar trots att de egentligen är för stora.

Skönt att se att det är fler än jag som kallar bettet för australiensiskt ENTÖMSbett. På shopen på Jägers har de aldrig hört talas om det.

Jag har konstaterat att bettet passar super och nu försvinner mina tvådelade bett långt in i någon hörna i 20 år tills de åker till tippen (eller nåt).

Jag byter inte BARA på han med de gamla munskadorna utan på alla som tränas.

När jag kollade travshopen så var deras smalaste raka travbett 10,5.

Hur gör du vid tävling? På hemmashopen hade de raka i 10,5 men de är ju också långa egentligen.

Skönt att se att det är fler än jag som kallar bettet för australiensiskt ENTÖMSbett. På shopen på Jägers har de aldrig hört talas om det.

Det finns ett bett som heter så ,med jag mins inte riktigt funktionen på detta bet.Ska fråga min äkta hälft när han kommer hem,han kan :devil:
allt.:smirk:

Men när jag Googlade på det så förstod jag att det beror på att det finns en tråd här på Buke om dem, annars får jag INGEN träff. ;)

Däremot på Nya Zeeländska entömsbett.

Det finns både och , men som sagt skall fråga äkta hälften han kan
säker förklara funktionen på bägge betten.:smirk:

Det finns ett bett som heter så ,med jag mins inte riktigt funktionen på detta bet.Ska fråga min äkta hälft när han kommer hem,han kan :devil:
allt.:smirk:

Men det gör jag också, serru. ;)

Jag skojar bara lite. Bettet heter australiensiskt entömsbett och är ett rakt läderklätt bett med en båge under hakan.

Jag skojar bara lite. Bettet heter australiensiskt entömsbett och är ett rakt läderklätt bett med en båge under hakan.

Så bra att det finns fler som kan allt.:rofl:
Kan du tala om funktionen på detta bet, minns ej.
Minnet är bra, men fruktansvärt kort.:D:D

nya%20zeeland%204%20ringars%20490.jpg

Ett sånt här???

KL Lånar tråden lite...

Ni som testat att köra med så korta bett som 9,5 cm. VAd märker ni för skillnad på hästarna?
Blir de "lugnare" i munnen?

Jag har en som hela tiden leker med bettet, tungan upp, tungan ut, tungan nästan konstant över bettet. Han är inte het eller dum, ska bara greja med tungan hela tiden. Egentligen inget som stör då han är helt reglerbar men så ska han ju inte göra i alla fall.
Tungband har han i lopp men det vill jag helst undvika i träning. Han är kollad i munnen och det finns inget som ser onormalt ut. Han tränar ibland med ett tredelat travbett och ibland med ett rakt syntetbett.
Sätter jag dit en spärrgrimma blir han irriterad, spelar ingen roll hur högt eller lågt den sitter, inte hur hårt eller löst heller. Spärrgrimma ska man inte ha, tycker han...

De flesta bett jag har är i storlek 11,5-12,5 cm så även jag kanske måste skaffa in några i minisize...?

nja, det jag tänker på har inte hävstångsarmar på sidorna. Men det där blir nog ännu mer effektivt, kan jag tro.

Bygeln under hakan trycker upp mot hakan om hästen ligger på och särskilt om den ligger på en töm.

En undran ! Om hästen har ont i munnen, blir inte effekten med detta bett motsatt?Om man tar i tömmen trycker inte bettet på larnorna?:confused:

Min är ju en fladder-nisse av stora mått, och JA han är lugnare i munnen. inte så pass att jag kommer att testa att jogga honom utan tungband men ändå betydligt lugnare.

Han har alltid gått på 11,5 bett (eller kanske ännu större i sin ungdom då Järvsöfaksbettet klämde sönder munnen på hoom).

Nu håller vi ju på på alla fronter med honom (muskler, mun och sadel) samtidigt, men han är absolut lugnare i munnen.

TL kollade ju samtidigt en Super Arnie-avkomma med rätt normal nosrygg, den sa han att den skulle ha 8,5. Min är rätt bred över nosen. :idea:

Liknande trådar

Utrustning Långt inlägg! Vår ponny är rätt känslig i munnen. När vi köpte henne i februari förra året så kollades hon och åtgärdades i munnen av...
2
Svar
31
· Visningar
4 516
Senast: Kristall10
·
Utrustning Jag har ridit för det mesta dels med bett tills jag köpte min nuvarande häst. När jag började rida min häst så var han oerhört stark...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
7 034
Utrustning Detta är alltså av nyfikenhet och intresse, och då jag har Buke till hands så kunde jag inte låta bli att ställa frågan här. Jag tittade...
Svar
17
· Visningar
2 155
Senast: Asko
·
Utrustning Jag har ett treårigt halvblod som börjat med en väldigt ful ovana. Han drar bak tungan så den hamnar helt hoptryckt långt innanför...
2
Svar
34
· Visningar
3 937
Senast: Maja_Kandi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar