På söndag...

turbofling

Trådstartare
... hämtar jag mina marsvins bebisar.
Det är två söta flickor, en släthårig som är vit med brunt huvud och ett virvelmarsvin som är väldigt häftig färg på (ni ska få se kort sen). Hon är vit med brunt runt ena sidan på huvudet, svart på andra sidan med vit emellan. På kroppen är hon vit med grå stänk.

Nu vill jag ha sista minuten tips av er. Tips på inredningen av buren tex.

Två hus till de slår aldrig fel. En tungmatskål och en mellanstor vattenflaska.
Spån på botten och kanske tidiningar under för att slippa armoniak fläckar i botten (och spån över det då)
Hö som ligger löst (inte i höhäck) det ska vara grönt, luka gott och marsvin gillar när det ser ut som torkat gräs
och inte när det ser mer halmaktigt ut. Lite börkgrenar att gnaga på om du inte hittar äppelkvistar eller likande förståss

Tack! Vill de alltså ha var sitt hus? Har ett men då ska jag kanske köpa ett till. Tycker de om att ha lite halm att gräva i? Äpplegrenar kan jag ta från föreldrarnas trädgård.

Är det ngn som vill hjälpa mig med lite tips på namn?

Jag kan säga vad jag har i min bur.. Ja köpte en ny bur en stor bur... I buren har ja två matskålar, en som hänger typ o en keramikskål (har två matsorter, en marsvinsblandning från zooaffären o Zooman i en annan. + ibland har ja ett halft kokosnötskal me godis i :)).. ja har 2 drickflaskor, en stor me rent vatten o en liten flaska där ja har c-vitamin (brustabletter, rekomendation från en uppfödare av shelties i Klippan). En halv sån tablett i har ja alltså.. Sen har ja köpt 2 st plastbollar me bjällra i, Tindra älskade att springa runt i buren o slå bakdelen på bjällran när hon sprang förbi.. hehe.. den hängde då, men eftersom hon trodde snöret va godis så fick den ligga ner.. Ett enkelt tips på ett "hus" e att köpa en låda me clementiner! de e ju en liten trälåda, bara vänd den upp o ner så har de ett fint hus som även e lågt som de kan hoppa upp o ner ifrån.. Nu har inte mina marsvin de så ofta då de e så pass stora nu.. de bara bollar runder me den, hehe.. Sen va ja ute i skogen o rånade några kvistar.. de e inte för spretiga, men den ena e så pass kraftig att ... ehmm.. ja visar på foto i stället.. hehe, Tulles Favvoplats..
Zalomon under sina kvistar
den ena e i allafall så pass tjock att den kan gå igenom gallret o stanna där, den andra har en kvist i sidan så att den stannar på plats... gott o gnaga på o klia sig på.. hehe.. Lycka till me de små liven! väntar ivrigt på fotona! :bump:

halm o hö är super! höet äter de ju, o halmen låter de bli som oftast.. tips på namn!!!!!!!! Wohoo!
hmmm hehe
Twiggy, Monalisa, Leia, Star, Iris, Molly, Tindra, Sindy/Cindy, Kringlan... hmmm el kanske lite fantasy inspirerat, där finns många fina namn att hitta.. bara att bläddra i en fantasybok! Från filmen Sagan om ringen har ja hittat Legolas.. De heter en av marsvinen ja köpte i söndags nu i helgen.. Lycka till!

Namntipps jo ska du ha honor eller hanar?
Du kan få lite namn av mina :p
Hanar:
Sporo, Russin, Mandel, Jason, Newton, Vincent, Farouk, Safari,
Sirius, Bukefalos, Baltazar, Nemo

Honor:
Luna, Lyra, Tossalill, Teletubbie, Vera, Negrita, Smultron Agnes,
Fëa, Arwen, Penelope, Favorit, Cookie, Grynet

Tack för tipsen. De är nu hemma hos mig.
Namnen är så gott som klara, den med konstig färg heter Molly och den med brunt huvud kommer nog att heta Ronja, men kommer nog att kallas för Fimpen :smirk: (av min sambo, hon ser ut som en fimp med vit kropp och brunt huvud).

Än så länge är de väldigt skygga, har inte kunnat ta upp dem ännu. Men Molly går ibland att klappa utan att hon springer iväg.

Sen har jag en fråga till: Ingen av dem vill äta grönsakerna de får de äter bara av höt och pelletsen. Några tips? De har bara knapprat lite, lite på morötterna när pelletsen var slut.

Hur mkt pellets ger ni era? Dom är 7 veckor gamla.

Nyanlända marsvin brukar bli "chokade" den första veckan.
Då sitter de mest inne i huset och vill ofta inte äta eller dricka.
Man kan tvångsmata dem eller bara ge godsaker som gurka ex.
Mamma ger alla marsvinen havregrynsgröt blandat med nyponskal som
finns att köpa i hälsokostaffärer vilet alla marsvin ÄLSKAR!

ett hus av en relativ stor terrakotta kruka som vändes upp o ner och sågas en ingång i är jättebra, tung och hållbar.
Lägg inte i för mycket saker som marsvinet kan "gömma" sig under för då blir det bara skyggt.
Har oxå en liten klocka, sån man har till fåglar i buren, mitt marsvin gillar det mycket, klingar i den för uppmärksamhet häng den i lagom höjd så han kan knuffa till den med huvedet så blir det en favorit

knäckebröd, gurka, kokt pasta, selleri, är mitt marsvins favvo föda, men när han var liten åt han oxå bara pellets o knappt nått hö

Liknande trådar

Gnägg Tack för allt kära vän. Mitt ute i Smålands skogar, på en gård med vackra stenrösen och gärdsgårdar, inne i en liten mörk gruppbox, där...
2
Svar
28
· Visningar
3 739
Övr. Djur Eftersom jag är en oerhört stolt ägare till mina första marsvin så tänkte jag presentera dem och vill gärna veta lite om era marsvin...
2 3
Svar
56
· Visningar
6 413
Senast: Septicemia
·
F
Övr. Hund /Vet att vissa har läst den/ vill varna kännsliga!! Värt att läsa för alla hundägare, eller blivande hundägare!! Hur kunde du...
Svar
9
· Visningar
1 221
Senast: Haukur
·
Övr. Hund "HUR KUNDE DU?" När jag var valp underhöll jag dig med mina egenheter och fick dig att skratta. Du kallade mig ditt barn, och trots...
Svar
18
· Visningar
1 467
Senast: Zizzy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama