P1 Folk och Hästar

snigelfarmor

Trådstartare
Ibland blir jag så arg.

Varför, jo för att människor som har en särställning bland andra hästfolk, ex veterinärer uttalar sig om hur hästar ska hållas på ett horribelt sätt.

En välkänd veterinär i P1s program Folk och Hästar uttalade sig i senaste programmet om att djurskyddsmyndigheten är helt fel ute när de vill införa hagvistelse för alla hästar, gärna med andra hästar så de får umgås med hästar.

Då säger denne veterinär att hästar inte behöver andra hästar, för att de ju har människor istället. Hur i H-e tänker denna sk hästveterinär?

Sen säger han även att grovfoderintag på minst 16 timmar/dygn är överskattat, för hästar är inte vildhästar längre, och kan även där få det behovet utbytt av ryktning och ridning.

"Han vill inte se en hårdare lagstiftning som utgår från hästens sk naturliga behov" -programledaren

" Det finns ingen anledning att inte tro att hästar inte har ett utbyte av människor, vi har ju utbyte av att umgås med dem" -veterinären

"det sk naturliga beteendet kan ersättas med annat. Det här behovet av att stå o tugga 16 timmar om dagen kan delvis ersättas av annan sysselsättning, tex ridning eller ryktning, det behöver inte vara det en vildhäst gör, för det är inga vildhästar" -veterinären

Han skulle då inte jag vilja rådfråga om något som rör min häst.

Länk till er som vill lyssna på senaste och de andra programmen http://www.sr.se/cgi-bin/P1/program/index.asp?ProgramID=2448

/jenny

Sv: P1 Folk och Hästar

Med risk för att åka på däng nu:
Tyvärr ingår löjligt lite etologi och foderlära i dagens veterinärutbildningar. Det kan därför finnas anledning att ifrågasätta en del uttalanden som görs.

Sedan finns det naturligtvis många veterinärer som är kunniga i området och som gör goda insatser för hästhälsan.

Men du har inget utbyte alls av att var med hästarna? Då kan du ju sluta umgås med dem och göra något annat, typ spela fotboll?

Det var väl inte riktigt så hon menade? :smirk:

Hon menar antagligen att bara för att man har det ena så betyder det inte att man gärna klarar sig utan det andra.

Vi umgås gärna med våra hästar, men tycker det är skönt att träffa andra människor oxå. Hästarna kanske (förhoppningsvis iaf :crazy: ) tycker det är mysigt att umgås med oss, men vill antagligen kunna slappa i hagen med sina andra hästkompisar oxå.

Jag tycker f.ö. att det var Mycket Dumma Uttalanden från veterinären :mad:

Precis så jag menade ;). Folk förstår inte ironi ibland... Om hästarna fick välja mellan att umgås med människor eller med hästar tror jag att det är ganska självklart vilka de väljer!

jaha. Min pappa lyssnar mkt på P1 o han hörde av någon veterinär som var inriktad på utfodringsproblem eller va det nu var. Men denna person sa att vi i sverige ger för lite grovfoder o att hästarna bör få grovfoder ofta! Jag vart jätteglad när jag hörde detta för jag är helt inne på samma, försöker ge istortsett bara grovfoder. Dock får man ju lägga till kraftfoder om kvoten blir alldeles för hög eller för låg(vi har kvot över 10 så vi ger halm o betfor för att få mer energi)

så alla hästsnackare i P1 är nog inte ute o snurrar, dock verkar den du hörde va lite snurrig

Ja men absolut. Programmet är mycket bra, och reportern frågade bra frågor till PM (vetten) för att få fram så kontroversiella åsikter som möjligt, vilket han lyckades med. Nu vet alla vad han är för en veterinär ju :) Effektivt att få bort såna genom att helt enkelt låta deras konstiga åsikter gå ut i riksradio!

Alla andra veterinärer och experter i programmet har varit tvärtom PM, de har berättat om motsatsen till vad Pm sagt.

Tyvärr är programmet slut för denna säsong. Lyssna på alla program på sr.se.

Liknande trådar

Hästmänniskan Har bestämt mig för att sluta med ridning och hästar, har haft så mycket problem med alla hästar jag har haft. Känner inte att jag orkar...
Svar
19
· Visningar
3 242
Senast: lizzette
·
C
Hästvård http://www.ridsport.se/norrbotten/magsar_hos_hast.htm http://hippocampus.slu.se/bibliotek/dokument/ACF51C.pdf Fäljande text finns...
Svar
10
· Visningar
1 441
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama