V

viola

En bekant till mig har börjat ge sin katt p-piller. Jag vet att det inte är det ultimata med tankte på betendeförändringar etc. så sådana svar behöver jag inte ;-) .
Nu har dom ändå valt p-piller men glömde fråga vet. om hur lång tid från första pillret tills det verkar. Vet någon?

Tack på förhand.

Sv: P-piller

borde väl gå att läsa på bipacksedeln

Lite nyfiken - vad är det för beteendeförändringar som kan komma med p-piller på katt? Har nämligen inte hört talas om det.

Vissa blir aggressiva under tiden dom äter det eller efter. Dom som blir det under tiden kan man pröva byta märke på, det kan hjälpa. Dom som blir det efter får det oftast "kroniskt" och blir kanske delvis hjälpta av kastrering eller också får man leva med det. Jag har en sån.
Att dom blir det under tiden dom äter det är ganska vanligt, att dom blir det efter är mindre vanligt.

Njurproblem har jag aldrig hört? Däremot är det väldigt vanligt med förändringar på livmodern, läste nånstans att i princip alla som ätit p-piller har förändringar på livmodern. Livmoderinflammationer är vanligt, och det värsta är väl att risken för juvertumörer ökat enormt. Juvertumörerna kan komma många år efter att katten är kastrerad, så det går sällan att göra nått åt.

Liknande trådar

Katthälsa Hej, Letat bland andra trådar, men försöker med en ny fråga. Katten kom in i går morse och var förlamad i svansen. Akutbesök till...
Svar
18
· Visningar
939
Senast: MissFideli
·
Övr. Katt Så jag har ett fritidshus på landsbygden och en katt som inte är så väl anpassad till livet i utomhus. Men hon är ändå väldigt nyfiken...
2
Svar
23
· Visningar
1 214
Senast: GoLightly
·
Utrustning Hej! Jag har ett par läder ridstövlar, dom är ca 7-8 år gamla och blivit flitigt använda tidigare så dom är väl "ingådda" men jag har...
Svar
8
· Visningar
614
Senast: Badger
·
Kropp & Själ Jag behöver få läsa om hur andra haft det när de diagnostiserats med förtjockad slemhinna. Så hjälp mig, snälla. Jag var på gyn (fr o m...
Svar
2
· Visningar
660

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka