P-piller men ändå dräktig?

I

Instant

En kompis hade sin katt ute en dag och när hon kom in så löpte hon ("skrek" och betedde sig annorlunda). Vi hade sett två hankatter i närheten samma dag.

Hon går på p-piller och de hade inte missat någon gång.

Men nu, efter ca. 3 veckor, har katten gått upp i vikt och blivit rundare om magen.

Finns det en möjlighet att hon är dräktig och ska vi isåfall sluta med p-pillrena?

Sv: P-piller men ändå dräktig?

Jepp, hon kan ha blivit dräktig trots p-piller. Hur ni ska göra med piller beror på om ni vill ha kattungarna eller inte. Vill ni abortera (antingen med spruta eller genom att kastrera) kan ni fortsätta ge pillren men vill ni ha kattungarna bör ni sluta med pillren omedelbart. Är ni inte säker på att hon är dräktig, ta henne till veterinären och sluta ge piller när veterinären har konstaterat dräktighet.

Jepp, hon kan ha blivit dräktig trots p-piller. Hur ni ska göra med piller beror på om ni vill ha kattungarna eller inte. Vill ni abortera (antingen med spruta eller genom att kastrera) kan ni fortsätta ge pillren men vill ni ha kattungarna bör ni sluta med pillren omedelbart. Är ni inte säker på att hon är dräktig, ta henne till veterinären och sluta ge piller när veterinären har konstaterat dräktighet.

Ok, tack för svaret!

När kan man se tecken på dräktighet "på allvar" först?

Man brukar se efter tre veckor. Då brukar honan ha fått röda tuttar.

Vår veterinär sa att det finns stor risk för missbildning om honan fått p-piller när hon är dräktig.

Liknande trådar

Katthälsa Som rubriken lyder, vår ena honkatt är dräktig och hon har inte visat tecken på löp nära inpå/innan vi upptäckte hennes dräktighet. Hon...
2 3
Svar
43
· Visningar
3 992
Senast: Puffindog
·
Katthälsa (Med hänvisning till min tidigare tråd om torrfoder till mager katt, ”N”, detta är min andra katt :meh:) ”P”: kasterad katthona, Devon...
Svar
7
· Visningar
1 092
Senast: MJLee
·
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
761
Senast: ryujaneiro
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 424

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka