P-medel för häst

T

Tomaten

Långt uppehåll från buke men nu ger inte google något resultat så jag prövar här i mångfalden.

Har en riktig pissmärr som är åtta år nu, jätte trevlig ibland men går och små brunstar till och från. Det blir problem helt enkelt när hon inte har någon riktig cykel, går upp och ned som en jojjo i humör/motivation.

Fick tips på p-medel för häst som är som ett litet chip de opererar in i halsen på hästen som utsöndrar under lång tid en jämndos hormoner. Tydligen ska det vara populärt bland travhästar med hormonrubbningar.

Problemet är att jag vill vara lite påläst vad andra tycker och tänker om sina egna erfarenheter av detta sätt men jag hittar inget. Så snälla ni som provat antingen p-Chip(om det nu kallas så?) berätta allt ni bara kan. Vad är de stora nackdelarna mot fördelarna?

Tack för svar:bow:

Sv: P-medel för häst

Är det inte bättre att prova andra medel innan man tar i med storsläggan ? Tex Munkpeppar är ett gammal beprövat naturmedel mot PMS ston samt hingstiga valacker. Prova detta för tycker jag.

Hade stora problem med mitt sto tidigare men efter att hon ätit Alg-Börjes hästmineraler med tillhörande kalk en tid, så kom jag på att jag helt missat hennes brunstperioder. Skönt både för henne och mig.

Alla hormonbehandlingar är belagda med tävlingskaren, så om du tävlar får du kanske tänka om.
Det bästa medel på den beskrivning som du ger, är faktiskt tempremental från equmins. Jag har gått igenom allt som finns att tillgå till min märr som var något i särklass :devil: vid brunstar. Totalt oridbar kan man säga, och detta medel är det som funkat allra bäst för oss.
Dessutom lätt att fodra med då det är flytande, hackade örter ville madame inte ha en dag och sen gick det liksom inte att fodra så något mer.

Här hemma i stallet har vi ett sto på dessa örter, tilläggas bör att det även finns hingst här också. Hon bryr sig inte alls numera, till skillnad mot tidgare då hon mega brunstade för jämnan. Visst brunstar hon nu med, men är klart på sina 2-3 dagar.

Nja jag vet inte jag. Munkpeppar verkar ju inte vara någon större hit på svåra ston. Och det verkar vara ett enkelt och effektivt sätt att få en jämn hormonbalans.

Det ska tydligen finnas dispans att söka för detta "chip" har jag hört, är dock inte ute och tävlar så i första hand handlar det här om att få hästen ridbar på mer regelbunden basis.

Ska kolla upp de här örterna, kan ju vara en enklare lösning kanske...
Vad är det i denna blandning som ger ett jämnare hormonflöde?

Ja, det kan så vara men som sagt är inte tävlande särskilt viktigt om det kan hjälpa henne att fungera mer normalt.

Ska man använda sig av naturpreparat ska man inte inbilla sig att ett preparat hjälper alla hästar som finns. Det är en sak man får prova sig fram. Munkpeppar är erkänt hormonstabiliserande medel, det fungerar i många fall, men det kan inte fungera på presis alla individer. Lika lite som att ett huvudvärkspiller botar alla människor. Så funkar inte naturpreparat heller. Hjälper inte 1 preparat så måste man söka andra vägar.

Munkpeppar hjälpte mitt sto i allafall. Så visst var den en hit utan dess like. Vem har sagt till dig att det inte är en hit på svåra ston ?

*skratt* Vad spelar det för roll vem som sagt det till mig? ska du slå den ;) nej skämt och sido har jag hört många som inte fått någon reaktion alls på munkpeppar så jag är skeptisk helt enkelt.

Skönt att det fungerade för ditt sto, om detta "chipet" inte verkar vara något för oss så får jag ju också börja exprimentera med örter och leta efter något som fungerar

:bow:

Vissa säger är ingen trovärdig källa serru. Och sen kanske du ska läsa vad jag skrivit igen..Jag skrev nämligen..att saker och ting fungerar INTE på alla individer. Därför ska man söka andra vägar. Bara för Munkpeppar inte fungerar på 10 av 20 hästar så betyder det ju inte att ditt sto kanske är mottaglig. Sånt kan du väl aldrig veta innan du testat.

ja så kan man väl också uttrycka det kanske.
Tack för länken, ska ha den i åtanke. Ringer veterinären på måndag och ser om denne har någon erfarenhet av dessa p-piller och deras för-nackdelar.

"Och sen kanske du ska läsa vad jag skrivit igen..Jag skrev nämligen..att saker och ting fungerar INTE på alla individer"

Vad vill du med att upprepa detta???:crazy: vad får dig att tro att jag inte läste det första gången?

munkpeppar finns att köpa på www.alyose.se
där dom har en massa andra naturläkemedel för häst, brunstmedel för häst har vi köpt därifrån och har funkat bra på grc's hästar.

Långt uppehåll från buke men nu ger inte google något resultat så jag prövar här i mångfalden.

Har en riktig pissmärr som är åtta år nu, jätte trevlig ibland men går och små brunstar till och från. Det blir problem helt enkelt när hon inte har någon riktig cykel, går upp och ned som en jojjo i humör/motivation.

Fick tips på p-medel för häst som är som ett litet chip de opererar in i halsen på hästen som utsöndrar under lång tid en jämndos hormoner. Tydligen ska det vara populärt bland travhästar med hormonrubbningar.

Problemet är att jag vill vara lite påläst vad andra tycker och tänker om sina egna erfarenheter av detta sätt men jag hittar inget. Så snälla ni som provat antingen p-Chip(om det nu kallas så?) berätta allt ni bara kan. Vad är de stora nackdelarna mot fördelarna?

Tack för svar:bow:

Kondom brukar vara ett bra prementivmedel som även inte rubbar "hormonerna". Det är i alla fall min erfarenhet som man. Kvinnliga hormoner ska man vara väldigt försiktig med att genom konstgjordhet ändra på, den mest trevliga kvinna kan på en mkt kort tid förvandlas till en riktig surmärr.

Är det inte bättre med kastrerade vallacker för att dämpa brunsten???

Det är i alla fall min erfarenhet.

:eek:

"Och sen kanske du ska läsa vad jag skrivit igen..Jag skrev nämligen..att saker och ting fungerar INTE på alla individer"

Vad vill du med att upprepa detta???:crazy: vad får dig att tro att jag inte läste det första gången?

Kanske att munkpeppar fungerar på Mynta.:rofl:

Sorry fredag kväll och ingen munkpeppar eller mynta här inte.:bow::bow::bump::p:o

Jag skulle vilja tipsa om Regumate, används inom eliten inom hoppsporten, kanske också dressyr/fälttävlan. Är egentligen från början framtaget till grisar, och det är starkt men funkar ypperligt!! Se bara till att du inte får för stor mängd på dig själv som kvinna, det verkar på dig med!:D

http://www.intervetusa.com/products/130_120722/productdetails_130_121280.asp

finns överallt i Sverige, bara att fråga din veterinär!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka