Oxyglobinbehandling av katt

H

_HESTUR_

Någon som har efarenhet av behandling med Oxyglobin när katten har anemi? Vad kostade det? Hur mycket bättre blev katten? Hur reagerade blodvärdet?
På djursjukhuset vill man ha 7 000 kronor för en behandling.....vilket det inte verkar kosta i något annat land, utan mer runt 200 dollar.

Katten är försäkrad, men har använt hela sitt belopp för i år....:cry:

Sv: Oxyglobinbehandling av katt

Vad har katten för fel? Oxyglobin botar ju inte anemin utan ger en tillfällig hjälp med syretransporten vid anemi.
PL

Sv: Oxyglobinbehandling av katt

Katten har en anemi till följd av medicinering med Felimazole för hyperthyreos, vilket är en mycket ovanlig biverkning. (0,1% enligt behandlande vet)
Jag vet också att det inte är en botande behandling i sig. Katten står också på Prednisolon 10 mg/dag.

Jag skulle bara vilja veta hur mycket "bättre" katten mår efter Oxyglobin, helt enkelt om det är värt det? Och varför det är så himla dyrt i Sverige, jämfört med utomlands?

Hon har lågt blodvärde idag, men producerar nya blodkroppar själv, men det går väldigt sakta och Oxyglobin skulle ju hjälpa upp allmäntillståndet medan blodvärdet går upp.

Har ingen tidigare erfarenhet av detta utan vill veta vad andra har för erfarenheter just med Oxyglobin.

"Helblodstranfusion" är uteslutet med tanke på tillgången på givare och matchning.

Liknande trådar

Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 581
Senast: Sassy
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 416
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 384
Övr. Katt Hej! Upptäckte på morgonen när jag gick ut på tomten (vi bor intill skogen med några få grannhus runt om) att det låg kattpäls från...
Svar
12
· Visningar
5 158
Senast: Skjøldur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama