Sv: Övningsköra med hästtransport?
du får övningsköra med hästsläp, om denne får dras med den bilkombination du har.. ålderskravet för lättlastbil/släp är 17år 6månader vid övningskörning, 18 år för tungt släp.. således är båda krav uppfyllda med råga.. tänk på att det måste sitta en övningskörningsskylt på SLÄPET!
lätt släp = det du får köra på B-kort, tungt släp =det mellan B-gränsen och max dragvikt. samtidigt så kan jag ju informera att B kort krävs för Ekort.. således får du inte övningsköra med tungt släp även om du handledare har E-kort.
den begränsning som finns på 750kg är för obromsade släp, fast det är mycket möjligt att detta är den samma gräns som för B-kort om man har en suv eller dyl stor bil, eller en väldigt liten bil.
däremot låter jag det vara osagt om du får ha häst i släpet eller inte. Vid uppkörning med E-kort får det INTE vara levande last, men en hästtransport med sandsäckar i går aldeles utmärkt.
Fast åandrasidan så skulle jag ALDRIG om jag vore handledare låta eleven köra med levande last.. du har inte körkort, vilket tyder på att du inte har nog med att ens framföra en bil självständigt, inget illa menat.. Dessutom i detta väglag som råder i stora delar av landet, halt och snövallar mellan däcksspåren (som gärna ger sladd om man behöver köra över) så anser jag det än mer idiotiskt. Idiotiskt både för eventuell häst och medpassagerare men även för ditt eget samvetes skull om något händer.
jag anser det väldigt bra att övningsköra med släp, absolut. Det är alltid bra att kunna.. fast jag skulle ändå låta bli att ha levande last.. det är inte samma sak som död last, det rör på sig, vissa hästar är väldigt snälla, andra inte.. således, lär dig köra ett släp tomt först, så du kan backa, vända, vet vart du har det osv på en parkeringsplats eller så.. lätt att koppla loss och rulla iväg då också.. Så att du är förberedd när du tar dig an trafiken och eventuellt hamnar i besvärliga situationer.. och det händer alltid när man som minst önskar det..