Sv: övningar - tips
Jag har en övning som jag gör nästan varje ridpass, oavsett hästens utbildningsnivå. Den blir vad man gör den till, beroende på focus och noggannhet.
Jag rider en vanlig 20 m volt och är mycket noga med att sätta mig själv i position och forma mig efter voltens storlek, alltså rätta höfterna efter hästens höfter och vrida min egen överkropp innåt så mycket som volten svänger. Sen lägger jag stor focus på att behålla hjälperna (händer och skänklar) i sina positioner, alltså inner skänkel framför hästens mage, ytter lite tillbaka, ytter tygel intill hästens hals och med inner tygel öppnar jag upp så att den inte ligger intill hästens hals. Jag måste nu kunna följa volten med hjälperna kvar i sina positioner, med lätt kontakt överallt och bara inverka om inte hästen blir kvar mellan hjälperna. Jag formar eller böjer inte hästen i detta läget utan känner bara på skritten, att den är i ett lagom tempo som känns balanserat, att hästen bjuder lätt framåt och att mina händer tillåter hästens huvudrörelser i skritten.
Nu minskar jag volten med EXAKT ett spår för varje varv. Tänk att hästen drar en smal harv bakom sig, för varje varv inåt ska banan bli perfekt harvad (jo jag gör övningen på töm när jag harvar banan med, för att kolla min precision
)
Ju mindre volten blir ju mer måste jag känna på min häst. Hästen kommer att komma in mer och mer mellan min hjälper och efterhand börja böja sig mellan dem och kommer i till slut fram till handen och blir eftergiven i kroppen. När jag upplever att böjningen blir för stor och hästen får det svårt att följa med så gör jag min spiral lika noggrannt utåt. OBS, nu måste fortfarande alla hjälper vara kvar i sina positioner, inga ledande yttertyglar, trängande innertyglar eller bakåtförda innerskänklar, då skolas inte hästen mellan korrekta hjälper längre och tappar sin formgivning.
En eller ett par sånna här spiraler i varje varv, först i skritt och sen i trav gör underverk på nästan alla hästar, men det kräver total närvaro och självdisciplin.
Övningen är inte för någon speciell inriktning utan jag gör den på alla hästar och presenterar den för alla elever.
Är medveten om att övningen är svår att beskriva i text utan att det blir tråkigt att läsa men bestämde mig ändå för att göra ett försök, eftersom jag tycker man har så enormt mycket nytta av den fastän att det kan se väldigt "basic" ut. Det fina är att när du och hästen får kläm på övningen så "rider" du inte längre, utan du bara sätter dig rätt och positionerar dina hjälper, hästen letar sig själv in mellan dem och kommer i balans under dig.
Det är få ekipage som kan göra de här spiralerna noggrannt och med alla hjälper kvar i sina positioner, prova så får ni se!
Frida