övningar - tips

Seabaz

Trådstartare
Har ni någon sån där superövning ni verkligen gillar, från marken eller uppsuttet? Vi kan väl tipsa varandra. :):)

Varför gillar du övningen?
Vad är målet med övningen?
Försök beskriva övningen?

Sv: övningar - tips

Detta är min absoluta favo-övning.
Ni får ursäkta bilden, slängde ihop den lite snabbt i Paint :o

Ovning.JPG

Övningen rids på följande sätt:
(Ha i åtanke att man vill att hästen ska lära sig övningen.)

Första gångerna rids hela övningen i skritt, rakt igenom, så att hästen lär sig övningen.

Börja på kortsidan, rid hörnpasseringen och rid in längs långsidan, korta skritten (samling om hästen kan). Rid hästen ett par steg öppna längs långsidan, ur öppnan flytta in på diagonalen i diagonalsluta.
Rid diagonasluta fram till medelinjen och där använder du slutan och gör en piruettvändning (graden av centrering kan anpassas efter hästens utbildningsnivå).

Avsluta piruetten i tid och fortsätt på en diagonal tillbaka till långsidan i en diagonalsluta.

Rid sedan efter bilden (hörnpassering, bakvänd snett-igenom med cirkelbåge och hörnpassering tillbaka). Denna väg rids framåt neråt och blir vila. Börja sedan om igen.

Efter att hästen lärt sig övningen börjar du göra övergångar till trav i piruettvändningen. Rider sedan resten av övningen i trav tills du kommer tillbaka till kortsidan (innan öppnan) och bryter då av till skritt igen.

När detta sitter börjar du fatta galopp i piruetten och galopperar vändningen och diagonalslutan.

Allt efter som hästen utvecklas kan man höja kraven på centrering, ta fattningen tidigare, leka med gångarterna osv.

Att man alltid gör övergången på samma ställe initialt gör att hästen lärs sig att här kommer det hända något och på så vis får den hjälp med piruettvändningen i galopp.

Jag rider också den övningen med samma övergångar. Tidigare innan hästen hade styrka till att fatta galopp i piruetten, fattade vi galopp i den sista tillbakavolten. Det gjorde att hästen själv visste att en galoppfattning skulle komma och hon kunde själv förbereda sig mentalt, plus att fattningen inte kom från någon större samling. Nu när hon har styrkan fattar vi galopp i piruetten eller på alla möjliga sätt! ;)

Jag har en övning som jag gör nästan varje ridpass, oavsett hästens utbildningsnivå. Den blir vad man gör den till, beroende på focus och noggannhet.

Jag rider en vanlig 20 m volt och är mycket noga med att sätta mig själv i position och forma mig efter voltens storlek, alltså rätta höfterna efter hästens höfter och vrida min egen överkropp innåt så mycket som volten svänger. Sen lägger jag stor focus på att behålla hjälperna (händer och skänklar) i sina positioner, alltså inner skänkel framför hästens mage, ytter lite tillbaka, ytter tygel intill hästens hals och med inner tygel öppnar jag upp så att den inte ligger intill hästens hals. Jag måste nu kunna följa volten med hjälperna kvar i sina positioner, med lätt kontakt överallt och bara inverka om inte hästen blir kvar mellan hjälperna. Jag formar eller böjer inte hästen i detta läget utan känner bara på skritten, att den är i ett lagom tempo som känns balanserat, att hästen bjuder lätt framåt och att mina händer tillåter hästens huvudrörelser i skritten.

Nu minskar jag volten med EXAKT ett spår för varje varv. Tänk att hästen drar en smal harv bakom sig, för varje varv inåt ska banan bli perfekt harvad (jo jag gör övningen på töm när jag harvar banan med, för att kolla min precision :))

Ju mindre volten blir ju mer måste jag känna på min häst. Hästen kommer att komma in mer och mer mellan min hjälper och efterhand börja böja sig mellan dem och kommer i till slut fram till handen och blir eftergiven i kroppen. När jag upplever att böjningen blir för stor och hästen får det svårt att följa med så gör jag min spiral lika noggrannt utåt. OBS, nu måste fortfarande alla hjälper vara kvar i sina positioner, inga ledande yttertyglar, trängande innertyglar eller bakåtförda innerskänklar, då skolas inte hästen mellan korrekta hjälper längre och tappar sin formgivning.

En eller ett par sånna här spiraler i varje varv, först i skritt och sen i trav gör underverk på nästan alla hästar, men det kräver total närvaro och självdisciplin.

Övningen är inte för någon speciell inriktning utan jag gör den på alla hästar och presenterar den för alla elever.

Är medveten om att övningen är svår att beskriva i text utan att det blir tråkigt att läsa men bestämde mig ändå för att göra ett försök, eftersom jag tycker man har så enormt mycket nytta av den fastän att det kan se väldigt "basic" ut. Det fina är att när du och hästen får kläm på övningen så "rider" du inte längre, utan du bara sätter dig rätt och positionerar dina hjälper, hästen letar sig själv in mellan dem och kommer i balans under dig.

Det är få ekipage som kan göra de här spiralerna noggrannt och med alla hjälper kvar i sina positioner, prova så får ni se!

Frida

Min favoritövning för närvarande är:

1. Rid in på medellinjen från kortsidan, i öppna.
2. Lägg en 10m volt mot spåret, behåll öppnan.
3. När du kommit tillbaka till medellinjen lägg en volt mot mot andra långsidan, i förvänd öppna.
4. Tillbaka vid medellinjen byter du till sluta. 10m volt i sluta mot långsidan.
5. När du kommit tillbaka till medellinjen lägg en volt mot mot andra långsidan, i förvänd sluta.
6. Rid rakt ner mot andra kortsidan och vänd tillbaka. Byt varv efter ett par vändor.
Prova sedan att göra det längs medellinjen.

Det jag fokuserar mest på här är min sits, att mina axlar alltid "spårar" med den position jag vill att hästens bogar ska ha, samt att mina höfter "spårar" med hästens.

När detta sitter provar du i trav och varför inte i galopp! Mycket nöje!

Oj hjälp. Övningen låter svår. Eller snarare enkel men när man väl sitter där är den skitsvår. Precision, inte fastna, tänka, känna och inte vingla.

Den ska jag göra i morgon!

Oa som förövrigt också gör övningen med öppna, diagonalsluta, piruett osv.

Oh! vilka bra tips som kommit in! Och jag har fått en hel del att tänka på, som andra skrivit, hyfsat lätta att läsa in i skallen men sen när man väl sitter där, kräver focus!

Jag har lite problem med min focus ibland och blarar mest omkring utan mål på ridbanan vilket blir en ond cirkel för hästen tar det såklart inte heller seriöst...

Så fort ridbanan blir ridbar igen så ska jag ta mig själv i kragen! :bump:

Den övningen jag sysslar en del med nu för att få hästen mellan hand och skänkel är att rida ett "ruter" med hästen först rakställd, halvhalt i varje hörn och vända om, korsa frambenen utan att hästen ska bli tung och hängande.

Jag har en häst som lätt blir framtung och hänger på bettet, går på bogarna. Men med den här övningen har det blivit bättre, eller jag känner att jag har fått mer kontroll över honom, jag flyttar honom med sittsen.

Ju mer vi kommer in i övningen ju mer ställd kan jag ha honom i hörnen utan att han hänger sig på bettet.

Och jag antar att man kan utveckla detta och köra öppnor eller slutor på "raksträckorna". De skarpaste ruter-hörnen skulle man (efter tips i den här tråden inser jag) kunna göra någon slags fattning också, till trav eller galopp efter att ha vänt runt på bakdelen.

Men än så länge gör jag denna i skritt och försöker introducera övningen för medryttaren också som behöver få lite mer koll på "vad händer om jag gör såhär, oj nu går hästen såhär, vad kan jag göra för att få den såhär istället" ;)

Enkel övning som går att avancera hur mycket somhelst, har själv börjat med att ställa ut koner för att lätta det för mig, vända på rätt plats och få rätt raksträcka till nästa osv.. :)

Den hade jag glömt! Tack för påminnelsen! Rutern är bra och kan utvecklas i det oändliga.

Har en till!
Rid på en volt, dela upp den i 2 halvor (i tanken).
Bestäm en punkt på varje halva,
på den punkten gör man halt, vänder sen på framdelen in mot mitten,
byter till bakdelsvändning åt motsatt håll och fattar galopp.
(vänder man på framdelen åt höger så vänder man på bakdelen åt vänster)

Tänk som alltid på position, axlar och vikten på det ben hästen roterar runt ;)

Vilken super övning, jag prova den igår för första gången, funkade kanon :D

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
578
Senast: MiniLi
·
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 338
Senast: Grazing
·
Utrustning Hejsan! Jag har en 2-åring som jag ska börja vänja in med bett. Veterinären var och tog 2 vargtänder i april så hon är undersökt i...
Svar
14
· Visningar
1 696
Senast: cirkus
·
R
Kultur Jag skulle väldigt gärna vilja ha tips om poddar och tv program och youtube kanaler osv. Som går att se eller lyssna på gratis så ingen...
2
Svar
33
· Visningar
950
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar