Övningar som stärker

linzan

Trådstartare
Jag har precis köpt mig en 3 åring men eftersom han är lite valpig och har växt väldigt långsamt så känner jag att det är för tidigt att börja rida in. Men eftersom jag vill lära känna honom och aktivera honom så tänkte jag höra vad man kan göra med honom. Vill gärna att han sätter lite muskler innan jag sitter på honom. Tömkörning är på G men jag vill gärna ha lite fler tips. Ska ut och promenera lite med sadel idag iaf. Tack på förhand

Sv: Övningar som stärker

Inridningsövningar i sig är stärkande, tex att hästen får känna tyngd när man börjar hänga på den. Så jag skulle nog påbörja inridningen om jag var du, sen kan du ju sträcka ut det hela tidsmässigt om du känner att hästen är grön.

I övrigt så kan du ju passa på att stärka relationen mellan er två, som en övning. Tex lära hästen att stå still fastän du själv inte står i närhetet eller att hästen sitter fast. Det kan min egen, något jag har haft väldigt stor nytta av.

Eller tex att skicka in hästen genom dörrar, genom påhittade gångar som du tillverkat genom att ställa en massa tunnor på rad. Eller över en presenning. Sånna övningar gör ju lastningen till en baggis.

Tack =) Han fick träns på sig för första gången idag och det var inga problem. Himla bussig häst jag har hittat

Tömkörning, samt skogspromenader!

Tömkörning kan jag inte nog lovprisa.... du skrev att det är på gång och jag kan bara säga - ta dig tiden det tar att utbilda hästen den vägen för du har igen det hundrafalt. se till att du har ngn duktig som hjälper dig om du inte själv är van, så blir det kanon!

skogspromenader på fina kuperade stigar gör dubbelt arbete. dels stärker det relationen er emellan, och dels så stärker det upp hästen att få kliva uppför och nedför, gärna i lite backar här och där.

rida korta stunder och över stock och sten! om det ej finns, går bommar bra oxå! både att leda över och att sitta på, börja jag tidigt med redan som 1 åring vid hand!
och tömkörning passar faktist inte alla hästar, min ena fattar inte grejen och ja jag har haft hjäp av riktigt tränare, men den andra fatta och funkar bra att tömköra! lycka till!

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har en crosstrainer hemma i dagsläget, en som jag köpte billigt begagnad och som troligtvis var billig redan när den var ny. Den har...
Svar
19
· Visningar
781
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
577
Senast: tara
·
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
596
Senast: Shaggy
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 599
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar