Övningar på volten

A

AlexandraES

Hej hej!

Jag undrar om någon kan några roliga saker för både ryttaren och hästen att göra på volten om man har medryttarhäst?? Jag är inte den bästa på övningar utan instruktör, så skulle gärna vilja ha lite tips på vad som kan vara roligt att göra när man rider på volten :D Och då förutom att hoppa/bommar.

Tacksam för svar :bump:

Sv: Övningar på volten

Finns jätte mycket man kan göra! :D
Just nu tränar jag mest på att gå på en volt. Ställer en kon eller något i mitten, som en riktmärke.. och sen försöker jag hålla exakt samma avstånd till konen, är lättare sagt än gjort. Att ha exakt samma avstånd (på dm/cm) hela tiden är svårt! Men otroligt nyttigt, och inte först man kan rida volten exakt lika stor som man får ut något utav att rida på volt.

Rida serpentiner kan man också göra, träna på att byta sittben i trav, ställa och böja hästen.

Tänk på att vara noga med alla ridvägar, slarvar man så får man inte ut lika mycket utav vägarna. Alla vägar är till för att göra hästen mjukare, men rider man dem inte noga så har dem ingen betydelse, då kan man lika gärna rida rakt fram.

Rida tempoväxlingar på fyrkanten är också ganska bra. Även övergångar,.. trav - halt - trav - halt. Får hästen att bli mer lydig och sätta under bakbenen.

Rida bak/framdels vändningar på volt.

Gå på fyrkant eller volt och ställa hästen först inåt, rakrikta, ställa utåt, rakrikta, ställa inåt osv. Gör hästen mer mjuk i hals, nacke och bog.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
240
Senast: Lavinia
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 401
Senast: Roxy
·
Träning Hej! Vi har två islandshästar som står på mina föräldrars gård, valack 23 år och sto 16 år. Vi har haft dem i många år och tidigare red...
Svar
12
· Visningar
1 240
Träning Ja, jag tror att jag har ett ganska udda problem. Min häst har en typ av sadeltvång men ändå inte? Han blev diagnostiserad med KS för...
2
Svar
22
· Visningar
2 116
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar