Sv: ovetande
Vi har tagit två föl, efter vårat gamla sto, som snart fyller 21 år. Det första fick hon då hon var 12 år. (Inte hennes första egentligen. Hennes första fick hon hos förra ägaren när hon var 6). Hon skulle föla i maj, i slutet av maj. Hon var mkt pigg och glad, och ville gärna bli riden. Min mamma red lektion på henne fram till jan-feb, då hon började visa att hon inte orkade. Vi fick många kommentarer att vi red lektion på henne så länge, men både veterinären (som var och tittade på henne, för att verkligen se så att hon var gravid, o inte bara tjock då hon betedde sig såhär
) och ridläraren såg på henne att det var absolut ingen som helst fara. Hon var pigg som en, jag vet inte vad. Busade i hagen osv. Vi red henne mkt lugn fram till mar-apr. Små turer i skogen osv. När hon ville vila, så stannade hon, o käkade lite gran, lr bara stod. Efter ett tag kunde hon bara susa iväg i galopp så vi satt ganska löst
. Mkt nöjd med sig själv var hon, hela tiden, o vi lät henne vila sig så fort hon behövde det.
Andra fölet, som hon fick för snart 1 1/2 år sedan, var hon tröttare med. Inte så konstigt, med tanke på åldern och att hon var dubbelt så stor med detta föl. Hon var pigg o precis som vanligt fram till typ feb. Hon skulle föla i slutet av juni. Så då var det ingen ridning till o tala om. Kanske red henne ngn gång i mars, början av april, o hon fick hela tiden bestämma själv hur hon ville ha det. Sen red vi inte mera. Men promenader, nästan varje dag, som hon älskade. Hon gick alltid med spetsade öron, och riktigt visade oss vad skönt hon tyckte det var att komma ut o röra på sig.
Det jag vill säga med detta långa o tjatiga inlägg, är att det är nog
väldigt individuellt, hur länge man kan rida innan graviditeten, och hur de visar när de inte orkar mera. Det finns säkert ngn "tumregel" hur länge man kan rida, men det vet jag inte.
Vi lyssnade hela tiden på henne, o hon fick bestämma. Hon är en klok gammal dam. Men som sagt. Man kanske inte riktigt i alla fall kan följa tecken som vi gjorde. Vissa kanske inte ens visar det, in så tydligt i alla fall
Jag tycker du ska prata med ngn uppfödare, lr ngn med mkt kunskap om detta, som ser, och känner dej o din häst, o inte gå efter vad jag, lr alla andra skriver, då jag är ganska säker på att denna sak är väldigt individuellt. Är ju precis som med oss människor. Vissa känner inte av graviditeten, o andra är trötta lång tid innan nedkomsten.
Ang igångsättningen, så är det samma sak där (var för oss). Hon visade när hon var trött på att bara gå i hagen o "lata" sig. Då var det bara att sätta igång. O självklart måste man ju se till så att fölis orkar följa med på små rundor också. Vi gick första promenaden efter drygt två veckr. efter tre så red vi en pytte runda. Var noga med att låta dem vila när det behövdes (behövdes oftast inte, då vi inte gick så lång) o att fölis fick tutta när de visade att det var dags för det.
Prata med ngn som vet!
Och lycka till! Finns inget underbarare än en fölis i familjen (som nyps i ljumskar osv
)