Övervintra Rhododendron i kruka?

MissFideli

Trådstartare
Jag har en Rhododendron som står i kruka. Den har knoppat som den ska och står nu nära husväggen. Men vad ska jag göra för att den ska klara vintern? Klä in den i nått? Ställa in den i förrådet?

Sv: Övervintra Rhododendron i kruka?

Det är en kruka i lera eller liknande och den står i Rhododendronjord om det spelar roll. Jag bor i Täby, dvs 2 mil norr om Stockholm. Minns inte namnet, ska kolla när jag kommer hem. Den är rosa iaf.

Om du har en vinterhärdig kruka, dvs en glaserad då om det är lerkruka så tål iaf krukan vintern. Har du bara en härdig sorts rhododendron så hade jag låtit den stå ute. Du kan ju ställa den lite skyddat vid en husvägg och glöm inte att vattna så länge det inte är minus eftersom de flesta krukväxter faktiskt frystorkar på vårkanten eftersom de inte kommer åt vattnet.
Har du möjlighet att ha den ganska ljust i 5-10 grader så är det också ett alternativ, men de flesta människor har ju inte organgerier hemma...

Det är en Roseum Elegans. Krukan har klarat vintrar förr, men "syskon" har spruckit så jag är osäker.
Inga orangerier i krokarna tyvärr :(
Den står i dagsläget intill husväggen under en balkong, men med sol (när den är framme) större delen av dagen. Bör jag ändå täcka krukan med juteväv eller nått för att motverka sprickor? Har även hört att vårsolen kan vara farlig, hur motverkar man det sen?

Jag planerar en till Rhododendron till nästa sommar och vill då byta kruka på ovan. Har bara en och vill ha likadana på dom. Vad bör man välja för kruka som klarar vintern och passar en sån här "stor" buske?

En fråga till: Har lavendel också, hur övervintrar man en sån?

Tack för svaren :bow: Håller på att lära mig.

Den är ju ganska härdig så det ska nog inte vara några problem att ha den ute. Angående vårsolen så är det då man kan täcka med juteväv, annars är det också läge att flytta krukan då så att den inte står i sol hela dagen och bränns, men att se till att växten får vatten är nu på hösten är också viktigt.

När det gäller kruka så funkar lerkrukor så länge de är glaserade, annars finns det ju glasfiber och plast som också fungerar vintertid.

Har du lavendeln i kruka eller i jord? I jord låter du den bara vara, i kruka kan du tänka liknande som med rhododendronen, men du kan också ta in den svalt och frostfritt.

Tack! Tror den står i söderläge, men jag är usel på vädersträcken :o Det är sommartid sol från 9 ungefär, men ett uppehåll pga träd vid 11-13. Men det är sommartid. Men då struntar jag i att täcka den. Den är fuktig i jorden, men jag kan ju vattna ändå iofs.
Lavendeln står i kruka den med, ihop med nån annan växt som enligt mor är 1-årig, så den lär väl bli ensamstående snart. Enda svala frostfria jag har är förrådet, men då blir den ju helt utan sol?

jag hade låtit lavendeln stå ute om den är vital och en härdig sort, den vanligaste anledningen till att just lavendel, oliv och liknande växter dör är för att folk tar in dem i huset vintertid...

Liknande trådar

Trädgård & Växter Snart är vintern här. Dags att börja planera för övervintring av växter! Jag har bland annat citron, banan och pelargoner sin jag vill...
Svar
11
· Visningar
490
Senast: sthu
·
Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
421
Senast: Unafraid
·
Trädgård & Växter Jag fick en jättehärlig bok om biologisk mångfald i trädgården i julklapp. Har ingen trädgård än, men en ganska stor balkong. Flyttade...
2
Svar
21
· Visningar
1 566
Senast: starcraft
·
Anläggning Mina och stallägarens hästar går på lösdrift med en höstation där de äter hö en och en. Förra året fixade vi en stor låda att ha halm i...
Svar
12
· Visningar
1 231
Senast: Marvin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka