överviktig ponny

B

brunette

Hej :)

Hur ska man göra med en överviktig ponny. Har köpt en gräs begränsare som han har fått ha på sig nån dag i hagen (halva dygnet).

Han är vääldigt tjock i nacken, är jätte rädd för fång.

Jag försöker motionera honom mkt så han får röra på sig för att förhoppningsvis gå ner lite i vikt och för att hålla igång blodcirkultionen.

I dag och inatt står han inne i stallet och jag tänkte att han ska göra det imorn oxå. Vad ska han äta då, när han står inne? Hö? Nu har han bara halm.

Han är pigg och så annars, han har varit lite "hängig" i samband med betessläppet. En veterinär som kollade på honom sa att hon tyckte han skulle gå in ett par timmar per dag pga av betet o övervikten. Hon kände på benen men kände ingen puls och så. Han har varit lite snubblig ett tag, men vet. trodde det berodde på betessläppet.

Jag vet inte hur jag ska göra, ska han ha begränsaren på sig hela dygnet, förutom nån timma eller ska han få gå i en hage utan gräs varvat med sommarhagen. Eller ska jag ha honom inne ibland?

På måndag, ska jag låta honom gå i sommarhagen då? El ska jag släppa honom där med munkorgen på?

Att han är så tjock i nacken, innebär det att han är nära att få fång? El kan de bli så ändå?

Det jag undrar är alså hur jag ska undvika att han får fång, och för att få honom att gå ner i vikt, hur mkt kan han gå i sommarhagen? Vad ska han äta när han står inne i stallet? Ska man låta honom gå tex varannan dag?

Ursäkta att det blev väldigt virrigt :o Vet att det finns massa trådar om fång, men hittadr inget om det här.

Sv: överviktig ponny

Har du nån bild på kusen?

hade det varit min häst hade jag tagit den från betet helt o hållet o fodrat med hö o halm istället. Har själv en fångis o är extremt försiktig med betet för alla mina hästar.

Hästar kan även samla fett i nacken och behöver inte visa på fång, dock bör man vara vaksam då fettet samlar sig så. Ingen mår bra av att vara för överviktig. Jag har en extremt lättfödd Welsh Cob och hon har betesreducerare dygnet om. Senare i höst kommer hon att få gå utan men inte än...

...hon går alltså på betet dygnet runt men tränas 4 ggr i veckan. Hon är bara 4 år, när hon bli äldre kommer hon att tränas mer.

Jag har ingen erfarenhet alls av fång så därav lite konstiga frågor kanske ;)

Jag undrar, om han nu skulle ha fång, vad ska jag göra då? Han har ju i så fall ganska lite symtom, ska man ta ut veterinär då så han får medicin el vad man gör. Eller ska man bara ta bort honom från betet och motionera honom lätt?

Han känns ju som sagt väldigt pigg och så annars. Förut har han varit väldigt snubblig, men det har nästan försvunnit nu. Men nacken har ju blivit tjockare och tjockare :(

Han är även lite lös i magen, men det var oxå värre förut.

Ca två veckor efter att de började gå på bete ( de har gått i samma hage sen januari, men de började gå ute dygnet runt i slutet av april) så blev han snubblig och stod och vägde mellan olika ben. Kändes trött och ville inte jobba. Då trodde jag det var växtvärk och lät honom vila 1 1/2 vecka.

Han har inte varit så lättfödd förut,( har bara haft honom sen oktober, så ingen sommar förut) så blev lite förvånad när han blev så tjock nu på betet. :crazy:

Jag tycker det låter som om din häst är i högrisk för fång. Kan ha haft lättare fångkänningar i och med att han redan visat ömhet (när han stod och gungade och hade jobbigt). På med betesreduceraren! Dygnet runt(om hästen går ute på betet)och håll igång hästen så han förbränner fett (långa skrittpass är bra). Den lösa magen är ett tecken på obalans, troligen p.g.a. betet. Ställ hästen inne om nätterna och försök stabilisera magen med ett magert hö, mag&tarmbalans etc. Aldrig ute utan betesreduceraren! Inte förrän möjligen till hösten. Be din hovslagare kolla lite extra om det föreligger hovömhet, blödningar etc. Läs på om fång, finns massor av goda informationssidor på nätet!

Men är det bäst att ha betesreduceraren dygnet runt eller att han går i en gräsfri hage (däremot lite gräs utanför den hagen, så han kan nog sticka ut huvudet o käka lite)

Om han har reduceraren ska han ha hö då oxå?

Förut red jag väldigt lugnt när han inte kändes riktigt fräsch, men nu är han jätte framåt och ligger på och vill gärna galoppera och så. Ska jag bara skritta nu, eller lite blandat?

Jag har ridit lugnt även nu, men har travat och galopperat lite oxå, men mest skritt.

Tack för alla svar :bow:

Min går på bra bete och får inget extra hö. Däremot får hon stå inne och får lite salt för det är lite knepigt för dom att få i sig med betesreduceraren på. Om du tar in hästen en längre tid kan ett magert hö vara bra att tugga på. Betet ger så mycket ändå när dom lärt sig tekniken att beta genom betesreduceraren.

oki :)

Kan man variera, så ibland går han med betesreduceraren och ibland i en annan hage?

Hur vet jag om han har fång Nu?

Nu har han stått inne ett dygn med bara halm, är det rätt, eller ska han ha lite hö oxå?

Hejsan!
Jag måste bara fråga en sak, du sa att de gått i samma hage sen januari till spril. Släppte du ut ponnyn direkt på högbete,från att inte ha något gräs alls? Det bästa, enligt mina erfarenheter, är att låta dem vänja sig succesivt vid det nya fodret, i detta fall gräs. Låt honom bara beta någon timme per dag och öka sedan. Det stabiliserar även magen. Om han har problem med magen är det inte så bra att rycka honom mellan olika dieter heller, ena dagen gräs i massor andra dagen halm, sedan gräs och hö... Är du rädd för fång, ta honom till en hage utan gräs och ge endast hö, kanske årsgammalt i akuta fall.

att han blir tjock i nacken kan ju ha andra orsaker också; tjock, överkänslig mott knott och därför skubbar mankammen...

Vissa säger att man ska ge en häst som fått fån filmjölk?
Kan tänka mig att "munkorgen" också kan hjälpa.

En "riktig" fånghäst kan få fång enbart av att få ett knäckebröd med havre i.

Hoppas ni slipper fång!
Lycka till

Senast ändrad:

Han har gått i samma hage sen januari-nu, altså när de började gå ute dygnet runt så var det fortfarande samma hage. :grin:

Så då borde det ju ha blivit ganska lugn invänjning?

oki :)

Kan man variera, så ibland går han med betesreduceraren och ibland i en annan hage?

Hur vet jag om han har fång Nu?

Läs den rekommenderade tråden om Fång. Där finns mycket erfarenhet. Annars är en del symtom: förhöjd digitalpuls, feber, stapplig gång, ovilja till rörelse, avlastning av de hovar som är angripna etc. Viktigt är att man sätter in behandling tidigt samt förhindrar att det går så långt...i ditt fall t.ex.

Liknande trådar

Foder & Strö Min häst ska flytta till nytt stall om ungefär två veckor och kommer då gå ut på skogsbete dygnet runt. Där hon står nu så står hon i...
Svar
10
· Visningar
1 076
Senast: Rosett
·
Hästvård Tänkte höra om ni har några kloka råd. Shettisen vi lånar fick kolik i går. Var rätt dålig när veterinären kom men svarade bra på...
Svar
2
· Visningar
599
Senast: Kristall10
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 733
Senast: Ceta
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Ok varning för långt och veligt inlägg här nu, men behöver få skriva av mig känner jag. Kanske att när jag ser saker och ting på pränt...
Svar
14
· Visningar
1 263
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka