windloop
Trådstartare
Jag har lite funderingar vad vi ska fodra våran tre åriga ungponny (D-ponny) med, just nu är hon överviktig och motioneras ca 4-5 dagar i veckan. Tycker ni att man kan öka motionen? Hon är som sagt bara tre år och de mesta går väl ut på att skritta i skogen samt lite skolning på banan.
Hon går i en reducerad och begränsad beteshage just nu men ska få gå över till en hage utan gräs snarast.
Har en fundering med hur mycket grovfoder vi ska fodra med, för att få i sig tillräckligt med Ts/ kg så ska hon äta ca 6 kg/dag.
Vår höanalys säger att per kg foder har vi värdena:
6.3 MJ
42 g Smältbart råprotein
(Per kg Ts)
11,0Mj
74 g smältbart råprotein.
Om jag inte är helt ute och cyklar ger dessa världen en kvot på 6,7? Behöver man stödfodra med något kraftfoder på detta? Tanken är att hon ska få mineraltillskott.
Kanske detta är ett för kraftigt hö? Höet innehåller en låg sockerhalt.
Hur skulle ni fodra ponnyn?
Hon går i en reducerad och begränsad beteshage just nu men ska få gå över till en hage utan gräs snarast.
Har en fundering med hur mycket grovfoder vi ska fodra med, för att få i sig tillräckligt med Ts/ kg så ska hon äta ca 6 kg/dag.
Vår höanalys säger att per kg foder har vi värdena:
6.3 MJ
42 g Smältbart råprotein
(Per kg Ts)
11,0Mj
74 g smältbart råprotein.
Om jag inte är helt ute och cyklar ger dessa världen en kvot på 6,7? Behöver man stödfodra med något kraftfoder på detta? Tanken är att hon ska få mineraltillskott.
Kanske detta är ett för kraftigt hö? Höet innehåller en låg sockerhalt.
Hur skulle ni fodra ponnyn?