Överviktig kattunge? Hmm...

milly

Trådstartare
Om man märker att en kattunge på knappt 5mån börjar bli rätt så rund om magen, hur stor vikt ska man lägga på det? De växer ju ändå så det knakar och ska väl iaf absolut inte bantas?
Det är svårt att hålla igen på fodret också när hans bror verkar behöva den mängden (han är mindre och tanigare sort).

De får fri tillgång på Royal canin kattungefoder under nattetid (när vi går o lägger oss ställer jag fram foderskålarna och de får ha dom till ett tag efter att vi kommit upp, det blir ca 10-12timmar/dygn)
och utportionerat under dagen (ca 60g delat på två givor) samt en halv påse Junior-burkmat om dagen/var. Ibland nån godisbit (kattgodis).

Sv: Överviktig kattunge? Hmm...

Jag skulle inte göra något åt det. Kattungar har olika tillväxtperioder. Rätt vad det är skjuter de iväg och så försvinner babyhullet. När de börjar närma sig 10 månader kan man börja strypa mattillförseln om de är mulliga för den största delen av tillväxten är avklarad då.

Jag minns så väl när en domare beordrade mig att banta min unghona, som då var 6-7 månader för hon hade lite babyhull. 1 månad senare blev katten könsmogen och allt babyhull försvann illa kvickt.

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har två kattungar (hanar) på 4 ½ månad hemma och det är våra första katter. (vanliga bondkatter) En kompis till mig, som har många...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 847
Senast: Sol
·
C
Övr. Katt Ibland blir man lite orolig över den kunskap som finns gällande foder till sin katt.. Jag har skrivit en liten artikel som jag tänker...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
10 970
Senast: Araminta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar