Överviktig! Hö eller Halm blandad med hösilage?

S

Seifur

Jag har två hästar som måste bantas men har för bra hösilage. Tanken var att låta hästarna äta halm med hösilaget men dom äter bara cirka 0,5 kg var. Kan man "tvinga" dom till att äta mer halm? I hagen kan dom gnaga på träd och gammalt gräs.

Analysen för hösilaget:
70% TS
8,6 MJ/kg foder
79 g smrp/kg foder
4,2 g Ca/kg foder
2,3 g P/kg foder
Mg ej med i analysen

Så nu till frågan.
Skulle ni ge oanalyserat hö eller halm med hösilaget?? Hur mycket skulle ni ge av varje??

Hästarna är islandshästar och behöver bantas 80 kg resp. 50 kg dom ska väga 370 kg resp. 350 kg.

Tacksam för svar!

Sv: Överviktig! Hö eller Halm blandad med hösilage?

Jag skulle ge 6 kg hösilage och 2 kg halm. Och se vad som händer.

Var har de foder? I hagen eller bara när de inte är i hagen? Finns det möjlighet kan du ju (om de inte redan har det) ge halm i hagen för att "tvinga" dem att äta mer, om de annars bara får foder inne. Att ge oanalyserat hö för att banta dem kan ju vara som ett lotteri; du vet ju inte vad höet har för värden...

Får de bara silage o halm? I så fall skulle jag nog minska på höet tills de går ned o ge halm så de har att pilla i.

Minimigivan om de får enbart silage är ju 6-7 kg.

De behöver fosfor, magnesium e-vitamin o selen oxå.

mvh Jessica

Hej och tack för era svar

6 kg hösilage ger 51,6 MJ vilket jag tycker är tok för mycket även om jag tränar dom för det har inte varit någon hård träning för dom (ännu ;) ) Jag har fått fram att deras grundbehov är 40 MJ.

Dom har inte fått halm i hagen men hösilage (en liten lunch) har dom fått.

Det dom har fått nu sista tiden är 4,5 kg hösilage och halm att äta på men tyvär så verkar dom inte äta mer än 0,5 - 1 kg av den. Detta ger cirka 41,5 MJ. Dom har även fått totalt cirka 150 g kraftfoder om dagen med mineraler etc.

Ska jag fortsätta med detta eller ska jag öka eller minska på något?? Jag tycker själv det är lite snålt med grovfoder men hästarna mår bra trots det, dom har också att göra i hagen att leta efter de bästa stråna även om dom är näringsfattiga så tillfredsställer det tuggbehov.

Tacksam för era funderingar :)

Hungriga hästar äter halm.
En Islandshäst behöver runt 45MJ och 300g smbpr.

4kg av ditt hösilage ger proteinbehovet.
Ge det morgon och kväll och så fri tillgång på en smaklig halm under dagen och natten.
Havrehalm är det som de helst äter.
De behöver äta 3kg halm för att täcka sitt energibehov.
Med ett silage med de Ca/P värdena som ditt och halm så är allt som sedan behövs en tillsats av selen och saltsten.
Detta kan du kombinera med en selenberikad saltsten.

Enkelt, billigt och bra.

Hej

I kväll provade jag att blanda 1 kg halm med 2 kg hösilage för att se om dom äter halmen bättre under natten. Får se i morgon om dom åt bättre. Halmen jag har är fin havrehalm med lite inslag av grönt gräs, så det är verkligen smaklig halm.

Provar även att lägga ut halm i hagen imorgon. Hoppas jag får i dom 2 kg halm under dagen, då blir det totalt 3 kg per dygn. Och grovfoder givan närmare det jag vil ge. Funkar nu inte detta med halmen får jag nog ge mer hösilage och försöka träna ännu mer.

Tack för Era svar!

Liknande trådar

Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 675
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Hej! Vår ponny står i sjukhage och kommer troligen göra så hela sommaren tyvärr. Samtidigt har vår leverantör av hösilage (gemensamt...
Svar
11
· Visningar
1 929
Senast: Jeslin
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 495
Senast: Irival
·
Foder & Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
1 559
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama