överviktig av linfröoljan??

Trådstartare
Ponnyn har exploderat med fett på kroppen sen jag började med linfröolja, ser ut som att hon är högdräktig :crazy: en och annan har till och med frågat när hon ska få föl :eek::eek::eek: (vilket hon inte ska, vad jag vet iallafall :rofl:)
Vet att de går upp av olja, men inte såhär fort och mycket. Jag har inte gjort någon ändring med övrig mat. Hon har nog ätit oljan i ca 3 veckor nu.
Någon mer som har varit med om detta eller är det en väldig kort dräktighetsperiod och föl som kommer snart :rofl:
Får nog ta ett snack med min ponny alias: Kvarn :D

Sv: överviktig av linfröoljan??

Hur mycket ger du per dag?
Mina tre kallblod, som alla är i 700-kilosklassen, får 1/2 dl per häst och dag. Inget de blir tjocka på.

Immer

1 dl har jag fått info om. för förebyggande mot eksem.

1 dl ger ca 3,7 Mj, så det är ju extra energi. Får de i sig mer energi än de gör av med blir de tjockare, förmodligen får hästen i sig en del gräs också som ge ännu mer energi. Dra ner på mänden olja och på övrigt foder, ½ dl räcker nog gott och väl.

hon får inget gräs, går i grus och jordhage
Övrigt foder har jag dragit ner på (ca 4 dagar sen) hon får typ inget krafftfoder utan endast grovfoder

Men tänk på att oljan måste röras ner i lite annat foder för att hästen ska kunna spjälka det. Gallan verkar på ytan av fettdropparna, och dessa måste vara små för att det mesta av oljan ska spjälkas. Kommer en stor blobba olja i ett huj spjälkas bara lite på ytan och resten kommer ut igen den naturliga vägen. Bra smörjning för tarmar ifs men kanske inte den verkan du ville åt. Lite förenklat:)

Och som sagt, oljan är nog inte boven i dramat. Men kan bidra till en ökning av energiintaget på ett redan för högt intag.

oljan blandas med lite krossad havre och krafft, men sen får hon inte så mycket mer krafft foder på dagen.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka