Översättning

Fengur

Trådstartare
Hej!
Jag undrar om någon som kan isländska kunde översätta några meningar åt mig om min hästs pappa? Dessa omdömen om honom hittade jag på hestur.is men har ingen aning om vad det står.

Thad var ekki mikil eftirsja i honum.

Hann er fallegur klarhestur, svo gangtregur, ad ekki a ad nota hann mikid, en dalitid. Hann er afbragds toeltari.

Eg notadi hann vegna braedra hans. Albrodir hans var Hlynur fra Bringu, sem var beztur klarhesta med toelti 1978 og vaeri enn i fremstu roed nuna. Fengur reyndist ekki eins vel, gaf myndarleg hross, sein til og svolitid skaphoerd. Hann hefdi verid godur a afburda ganghryssur.

Fengur gefur greinilega fyrst og fremst klarhross med litid skeid, og toeltid tho ekki urvals gott. Kemur thad vel heim vid alit mitt a hestinum ungum, ekki hafdi eg tru a skeidinu tha. Afkvaemi Fengs eru reist og mikil myndarhross, og hann gefur oft agaeta halsbyggingu.

MVH Sanna

Sv: Översättning

Det var ett tag sedan jag pratade isländska men jag ska göra mitt bästa. En fri översättning:

Det var inte mycket ånger i honom.

Han är en vacker häst med rena gångarter, aningen trång i benställningen, användes inte så mycket men en del. Han är en otrolig töltare.

Jag använde honom på grund av hans bror. Hans helbroder var Hlynur från Bringu, som var bäst i tölten 1978 och än i dag är bland de främsta. Fengur blev inte riktigt lika bra, gav bildsköna hästar, lite långsamma och aningen hårda i tempramentet. Han har varit bra på betäckningar på lösdrift.

Fengur ger tydligt först och främst hästar med lite pass, och tölten är inte alltid så bra. Detta passar väl in på den bild jag fick av honom som ung, jag trodde inte på någon pass i honom. Fengurs avkommor är väl resta och bildsköna, och han ger ofta en mycket bra halssättning.

Som sagt är detta en ganska fri översättning och förmodligen inte helt felfri, om någon upptäcker något fel får ni gärna rätta till det.

/Sara

Hejsan!

Jag var inte nöjd med denna översättning. Här kommer min!

Thad var ekki mikil eftirsja i honum.

"Det är ingen häst man saknar mycket!

Hann er fallegur klarhestur, svo gangtregur, ad ekki a ad nota hann mikid, en dalitid. Hann er afbragds toeltari.
Han är en vacker fyrgångshäst, svårtöltad så inte skall han användas mycket, fast lite. Han är en utmärkt töltare.

Eg notadi hann vegna braedra hans. Albrodir hans var Hlynur fra Bringu, sem var beztur klarhesta med toelti 1978 og vaeri enn i fremstu roed nuna. Fengur reyndist ekki eins vel, gaf myndarleg hross, sein til og svolitid skaphoerd. Hann hefdi verid godur a afburda ganghryssur.

Jag använde honom pga hans bröder. Hans helbror Hlynur frá Bringu var best av alla fyrgångare i tölt 1978 och vore ännu i främsta raden.
Fengur kom inte lika bra ut, gav vackra hästar som blommade sent och lite hårda i temperamentet. Han skulle ha passat bra med överlägsna töltston.

Fengur gefur greinilega fyrst og fremst klarhross med litid skeid, og toeltid tho ekki urvals gott. Kemur thad vel heim vid alit mitt a hestinum ungum, ekki hafdi eg tru a skeidinu tha. Afkvaemi Fengs eru reist og mikil myndarhross, og hann gefur oft agaeta halsbyggingu.
Fengur ger fört och främst fyrgångare med lite pass och tölted är inte alltid utmärkt. Det passar bra med tanke på mitt intryck a honom som ung. inte hade jag tror på passen då. Fengurs avkommor är vläresta och vackra hästar och han ger ofta finhalsbyggning.

Det var en eller två saker var var helt galna, annars så är det små saker!
Mvh,kristin

Skulle någon vilja översätta om min hästs pappa också?

Gloi er lettbyggdur og fallegur hestur. Hann var mjoeg klargengur i upphafi tamningar, en kom med thokkalegt toelt undir vor. Hann var latur framan af, en lagadist heldur.

Jag tror det står ungefär att Glói var lättbyggd, tregångare i början, började sedan tölta och så var han lat.

Tack Kristin! Jag får väl skylla på att Malin inte pratade tillräckligt mycket isländska med mig så jag kom in i hästspråket ;) Och Ingvar och Jói pratade ju inte direkt så mycket om hästarna. Men nu har jag ju lärt mig några nya ord! Hoppas att allt är bra med dig annars, hälsa familjen! (Och alla andra :) )

/Sara

Med risk för felöversättning :smirk: så provar jag igen (Kristin får väl komma och korrigera ;) )

Gloi är en lättbygd och vacker häst. Han var "mest tregångare" i början av inridningen, men fick fram en hyfsad tölt under våren. Han var lat i början men blev bättre.

/Sara

Jasså det är du!!!! :idea: Sara!!! Kul! :)
Jag tycker att du är jätteduktig på Isländska och den andra översättningen var fin!
Vilka negativa utlåtanden om hingstarna det var...
Hoppas allt är bra med dig!

mvh,Kristin

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka