Översättning på eftergift

lillamyggan

Trådstartare
Kan du förklara ordet eftergift så lätt som möjligt

Jag skriver ett arbete och måste förklara alla häst termer. Jag vet inte hur jag ska förklara det så kort som möjligt så att även ICKEhästfolket förstår

Nån som har en idé

Sv: Översättning på eftergift

när man ger efter på en hjälp.
släpper efter i tygeln, skänkeln etc.

Att hästen slappnar av i nacken och inte stretar emot hjälperna (handen) kanske?

Att en hjälp ber hästen att utföra något och när hästen utför det du ber om sluter du be hästen om att utföra det du bad om = du ger eftergift i hjälpen

eftergift. kan väl vara både på ryttaren(handen) och hästen(avslappnad och sätter under sig mer bra framåtdriv)

Du kan ju även tillägga att en eftergift är en belöning till hästen för att den gör rätt....

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
536
Senast: MiniLi
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 094
Senast: Red_Chili
·
Kläder & Bli fin Jag har ganska långt hår nu och nästa vecka ska jag till frissan. Egentligen vill jag ha kort hår igen, men tyvärr har jag inte...
2
Svar
25
· Visningar
1 711
Senast: KesoNeso
·
Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 790

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka