Översättning från Finska (avelsvärdering?)

K

Konie

Finns det någon som kan översätta vad jag tror är en avelsvärdering av en finsk travare .................

Sv: Översättning från Finska (avelsvärdering?)

Kan ju lägga in det hela här:

"Tyydyttävä sukupuolileima, hyvin tyydyttävät muut tyypit, kaidanlainen syvä hieman avo runko, kevyt kaula, korkea säkä, hieman lyhyt kattolautanen, korkea hännäntyvi, hyvät reisilihakset.

Kuivanlaiset pitkäsääriset jalat, etujalat vasikkapolviset ja ulkokierteiset, käyrähköt kintereet, takajalat melko hyväasentosiet, pitkät vuohiset, hyvänpuoleiset hieman tasapohjaiset kaviot. Röntgen: vasemman etujalan vuohisen takaosassa irtopala.

Etujalkojen liikkeet ahtaat kerivät ja takajalkojen liikkeet väljät hieman sisäkierteiset käynnissä, etujalkojen liikkeet kerivät ja takajalkojen liikkeet erittäin väljät juostessa, pitkä askel. Hyvänpuoleinen, pyrkivä ajaa."

Mitat: 165 164 164 182 44 20,0 2+

Muuta: tuotu Suomeen 2001 Ruotsista, hyväksytty jalostukseen vuoteen 2008 asti

Vad är det för häst?

Det är Mille Iron som jag är nyfiken på.

Kan ju lägga in det hela här:

"Tyydyttävä sukupuolileima, hyvin tyydyttävät muut tyypit, kaidanlainen syvä hieman avo runko, kevyt kaula, korkea säkä, hieman lyhyt kattolautanen, korkea hännäntyvi, hyvät reisilihakset.

Kuivanlaiset pitkäsääriset jalat, etujalat vasikkapolviset ja ulkokierteiset, käyrähköt kintereet, takajalat melko hyväasentosiet, pitkät vuohiset, hyvänpuoleiset hieman tasapohjaiset kaviot. Röntgen: vasemman etujalan vuohisen takaosassa irtopala.

Etujalkojen liikkeet ahtaat kerivät ja takajalkojen liikkeet väljät hieman sisäkierteiset käynnissä, etujalkojen liikkeet kerivät ja takajalkojen liikkeet erittäin väljät juostessa, pitkä askel. Hyvänpuoleinen, pyrkivä ajaa."

Mitat: 165 164 164 182 44 20,0 2+

Muuta: tuotu Suomeen 2001 Ruotsista, hyväksytty jalostukseen vuoteen 2008 asti

Google har ju ett riktigt bra översättningsverktyg nu, men fackord är kanske inte så lätt. Jag gjorde ett försök och fick fram följande "svar":

"Tillfredsställande sukupuolileima, ett mycket tillfredsställande andra typer av kaidanlainen djupa något öppet chassi, ljus nacke, en hög säkä, något kort kattolautanen, en hög hännäntyvi, mina damer och quadriceps.

Kuivanlaiset pitkäsääriset fötter, etujalat vasikkapolviset och ulkokierteiset, käyrähköt kintereillä, hind ganska hyväasentosiet, långa vuohiset, hyvänpuoleiset lite platt antlers. Röntgen: vänster etujalan vuohisen baksidan av irtopala.

Etujalkojen rörelser restriktiva kerivät och hind rörelser lös lite sisäkierteiset pågår, etujalkojen rörelser kerivät och hind förflyttning av en mycket bred juostessa, ett långt steg. Hyvänpuoleinen, kör-oriented. "

Dimensioner: 165 164 164 182 44 20,0 2 +

Övrigt: importeras från Finland, Sverige, 2001, godkänts för behandling fram till 2008

--

Språkverktyget finns här: http://www.google.se/language_tools?hl=sv

Jag försökte också med Google.... Blev inte klokare direkt men det är ju bra att hästen har "öppet chassi" .... eller inte... vad vet jag...

Hmmm... Tänkte att jag kanske skulle kunna hjälpa dig, pratar flytande finska men är inte nån stjärna på att läsa o skriva (men det går). Har dessutom ett tjockt finskt-svenskt lexikon, men i det finns inte direkt några fackord. Jag kan inte heller nånting om avel... Nåväl, delar av det kanske jag kan översätta, saknar tyvärr några ord som jag bara inte kan tyda.

Tyydyttävä sukupuolileima= tillfredsställande könsstämpel
hyvin tyydyttävät muut tyypit= mycket tillfredsställande andra karaktärer
kaidanlainen syvä hieman avo runko= ledstångslik djup något öppen ryggrad (lr. ram, stomme)
kevyt kaula= lätt hals (lr. nacke)
korkea säkä= hög manke
hieman lyhyt kattolautanen= något kort ? (kan ev. va kors lr. länd)
korkea hännäntyvi= högt svansfäste
hyvät reisilihakset= fina/starka lårmuskler

Kuivanlaiset pitkäsääriset jalat= torra långa ben
etujalat vasikkapolviset ja ulkokierteiset= frambenen har "kalvknän" och är utåtvridna
käyrähköt kintereet= krökta ?
takajalat melko hyväasentosiet= bakbenen tämligen välställda
pitkät vuohiset= långa ?
hyvänpuoleiset hieman tasapohjaiset kaviot= goda något flata hovar
Röntgen: vasemman etujalan vuohisen takaosassa irtopala= vänster frambens ? lös bit på bakre del
Etujalkojen liikkeet ahtaat kerivät= frambenens rörelser är trånga och "nystande"
ja takajalkojen liikkeet väljät hieman sisäkierteiset käynnissä= och bakbenens rörelser är vida något innåtvridna i skritt
etujalkojen liikkeet kerivät= frambenens rörelser är "nystande"
ja takajalkojen liikkeet erittäin väljät juostessa= och bakbenens rörelser är mycket vida i trav
pitkä askel= långt steg
Hyvänpuoleinen, pyrkivä ajaa=God, framåtsträvande att köra

Mitat: 165 164 164 182 44 20,0 2+ = Mått: .....

Muuta: tuotu Suomeen 2001 Ruotsista, hyväksytty jalostukseen vuoteen 2008= Övrigt: importerad till Finland från Sverige 2001, godkänd för avel (jalostus=förädling om översatt ordagrannt) fram till 2008

Tack underbara människor som försöker hjälpa mig !!!!

Visst vore det fint om vi kunde få till en Europeisk hingstkatalog med flera översättningar tex till engelska.....

Jopp stämmer bra....

Översatt till engelska....

Satified gender status,verysatisfied other types. Narrowlike deep little open body.Light neck,high withers, litle short roof plate, high tail, good thigh muscles. Dry long legs, front legs calf knee and outdoor thread, rear legs quite good positioned, long pasterns. Good, but little flat hoofs. Röntgen: Back side of thefront left pastern is a small loose bit. Front legs movement reeling and rear legs movement loose and little indoor thread when walking. Front legs movement reeling andrear legs movement very loose when running, long step. Good and applicant when driving

Ännu ett språk jag inte är hemma på vad det gäller fackuttryck... så hjälp vore tacksamt att få....

Det är framförallt de understruka partierna som jag funderar över...

Nya funderingar... Denna gång handlar det om ett sto...

Erittäin hyvät tyypit, pyöreä syvä lihaksikas kaunis pitkä runko, pitkä kaula, leveä rynnäs, korkea säkä.

Kuivat jalat, etujalat hieman vasikkapolviset, takajalat melko hyväasentoiset, hyvät kaviot. 2mm yläpurentaa, otj sisäsäärellä pieni kuhlu, vtj luuliiat kylmäpoltettu sisäsääreltä.

Etujalkojen liikkeet kerivät, väljät ja takajalkojen ahtaanlaiset käynnissä. Etujalkojen liikkeet väljät, melko suorat ravissa, levittää, ravivarma. Pyrkivä, silti rauhallinen, erittäin toimiva ajaa.

mitat: 155 155 159 186 44 19 3+

Har försökt med Google men då blir det något skumt om OXKÖTT :crazy:

Jag behöver nog skaffa mej en finnevän..... som fattar alla fackord.

Vi provar, är också en äkta finska men var tvungen ringa mamma men då det är massa finska fackord så är det inte så lätt.

så här fick vi det till:
RIktigt bra modell, rund djup muskulös vacker lång kropp, lång hals, bred ...., hög manke.

Torra ben, frambenen en aning "kalvknäaktiga", bakben ganska bra ställning, bra hovar, 2 mm överbett, innanför höger bakbens lår en liten knöl, vänster bakben ... ?kallbrännt? lår.

Frambenen vrider sig vid gång, mellanrum för bakben trång vid fart.

Frambenens rörelse bra mellanrum vida rätt så raka vid trav, breddar ut sig, travsäker, pigg men ändå lugn, jättebra att köra.:bump:

Tack, du är en ängel!!!!

Det här kanske hjälper dej lite :) Bor i finland o talar flytande finska

Hingsten:
käyrähköt kintereet= krökta haser
pitkät vuohiset= långa kotor
Röntgen: vasemman etujalan vuohisen takaosassa irtopala= vänster frambens kota lös bit på bakre del

Stoet:
Erittäin hyvät tyypit, pyöreä syvä lihaksikas kaunis pitkä runko, pitkä kaula, leveä rynnäs, korkea säkä.

Mycket bra typ, rund djup muskulär vackert lång kropp, lång hals, bred bog, hög manke

Kuivat jalat, etujalat hieman vasikkapolviset, takajalat melko hyväasentoiset, hyvät kaviot. 2mm yläpurentaa, otj sisäsäärellä pieni kuhlu, vtj luuliiat kylmäpoltettu sisäsääreltä.

Torra ben, frambenen aningen kalvknäade, bakbenen bra ställda, bra hovar. 2mm överbett, på höger bakbens insida skråma (?), vänster bakbens överben kallbrända på insidan

Etujalkojen liikkeet kerivät, väljät ja takajalkojen ahtaanlaiset käynnissä. Etujalkojen liikkeet väljät, melko suorat ravissa, levittää, ravivarma. Pyrkivä, silti rauhallinen, erittäin toimiva ajaa.

Frambenens rörelser vridna, lösa och bakbenens rörelser trånga i skritt. Frambenens rörelser lösa, ganska raka i traven, breder ut, travsäker, Framåtsökande men ändo lugn, mycket fungerande vid körning

Liknande trådar

Skola & Jobb Hur översätter man ”men tji fick jag” till engelska? Jag testade Google translate men tycker inte deras översättning är korrekt. Så jag...
2
Svar
23
· Visningar
1 591
Senast: fejko
·
Övr. Hund Finns det några ”officiella” översättningar? :) Tänker då på grenarna vars namn inte rakt av är på engelska t.ex.: - Personspår -...
Svar
8
· Visningar
527
Senast: hastflicka
·
Tjatter Automatiskt genererade översättningar blir lite lustiga ibland. En person har på engelska rekommenderat min honung och översättningen sa...
Svar
1
· Visningar
449
Senast: Lyan
·
Trav Hej Trav-Buke! Verkar lite dött på travsidan men hoppas det hänger några här fortfarande. Vad ska man tänka på när man köper hjul till...
Svar
3
· Visningar
433
Senast: Pegasus63
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka