Överreagerar jag?

KopparbergsEmme

Trådstartare
Jag jobbar på en liten färgaffär i vårat lite mindre samhälle. Min pappa är chef så därför är det helt okej att jag har hunden (som faktiskt är hans) med mig på jobbet, även mammas är här ibland:)

Ingen som vart kund hos oss har haft problem med detta, då våra hundar aldrig går ut i själva affären, inte skäller eller något annat otrevligt mot kunder.
Tvärtemot så brukar schäfertiken (som är här mycket) vara en riktigt "lekmamma" och mysa med barnen som är med när folk kollar på tapeter.

Men
betyder det att bara för att man har en "butikshund" är det okej att ta med sin hund in? Detta har hänt ett flertal gånger, egentligen ingen större fara då dessa hundar varit små och lugna, men de är ändå lite olustigt eftersom våran hund är "lärd" att vakta butiken mot sådant som inte hör dit (jag är lite smått mörkrädd och vår affär ligger avsides) och detta är otroligt skönt.

Nyss var det in en farbror som bara skulle hämta sin dotter som kollat på tapeter och då tog han med sin dvärg hund in, varför:confused: Att han dessutom blev riktigt skraj när våran schäfer skällde till gjorde det ju inte mindre irriterande...de är väl tur att hon går ut i fikarummet när man ber henne:crazy:

Är de bara jag som tycker det är konstigt att man tar med sin hund in i en färgaffär så där? Man kan väl åtminstonde fråga? eller överreagerar jag :confused:

Sv: Överreagerar jag?

Jag skulle ta för givet att det inte är okej! Varför skulle det vara det liksom? Men ni kanske får sätta upp en "inga hundar"-skylt på dörren? Om ni inte redan har det...

Sen kanske någon ser din hund där inne och tror då att det är okej att ta med hund in? Men jag tycker ändå att man ska fråga och inte bara klampa in! :cool:

Lite kan jag tycka att du överreagerar faktiskt. Har ni någon skylt på dörrarna där det står att hundar får ej medtages in?

Om inte så förstår jag faktiskt inte varför du blir irriterad?
Om din hund får vara där inne så borde väl kundernas också få följa med in.

Hund som hund-och av texten att döma så är det trots allt din hund som gör/gjort mest ljud av sig trots allt?

Jag vet inte, men jag tycker nog att du överreagerar faktiskt.
Man får ju ta med hundar in i affärer, förutom livsmedelsaffärer, så varför skulle man inte få ta in sin hund i en färgaffär?
Jag hade kanske inte tagit med min hund i en affär där det fanns en hund, om jag inte kände hunden och visste att det var okej.

Jag vet inte, men jag tycker nog att du överreagerar faktiskt.
Man får ju ta med hundar in i affärer, förutom livsmedelsaffärer, så varför skulle man inte få ta in sin hund i en färgaffär?
Precis, isynnerlighet när det inte ens finns en 'hundförbud' skylt!

Jag hade kanske inte tagit med min hund i en affär där det fanns en hund, om jag inte kände hunden och visste att det var okej.
Fast TS skrev ju "då våra hundar aldrig går ut i själva affären"
;)

Jag förstår inte TS 'problem' faktiskt.

Om det inte finns en förbudsskylt mor hundar vid entrén så är det klart att kunderna tror attde kan ta med hunden in. Jag förstår inte problemet eftersom du har din hund där och den är lydig och går och lägger sig. Utveckla - Vad är problemet med att det kommer in andra hundar? :confused:

Sätt upp en skylt. Hade praktik i en liten butik en gång där hade butikens innehavare med sig sin hund om dagarna, hon hade satt en lapp på dörren där hon berättade att det finns en hund i affären och att man inte ska ta med sina hundar in.

Personligen skulle jag aldrig ta med min hund in i en affär. Får man verkligen göra det? Det har jag aldrig hört ska vara tillåtet.

Jag tar för givet att det är OK med hund i butiker där det redan finns hundar. På andra ställen brukar jag fråga och på matställen har jag lärt mig att där får man inte ta med hunden. Men ibland när det kniper (senast idag) så får hunden sitta i Dra-maten inne på Willys :D

Fast TS skrev ju "då våra hundar aldrig går ut i själva affären"
;)
QUOTE]

Ja jag vet ;), det jag menade var att hunden i affären känner kanske affären som "sitt" revir, denna gör onekligen det eftersom den är lärd att vakta. Och tydligen är den inte endast i personalrummet, eftersom den agerar "lekmamma" åt barn vars föräldrar är och kollar tapeter.

Problem tycker jag ju inte riktigt att det är, bara en undran om de är många som tar med sin hund in...

Är de bara jag som tycker det är konstigt att man tar med sin hund in i en färgaffär så där? Man kan väl åtminstonde fråga?

och många har ju gett sin åsikt om att de faktiskt har det både här och där ;)

Nu var de ju så att jag tycker väl att om man nu tar med sin hund in (där man vet att de finns annan hund, som dessutom är stor) får man väl vara beredd på att de kan skälla till. Farbrorn med dvärghunden blev ju trots allt lite skraj och fick brottom därifrån..

Sen kan jag ju tilllägga, för att jag sett att folk undrat lite att när hon leker med barnen sker detta inte i butiken utan jag har översikt på dem i "fika rummet" medans föräldrarna kollar tapeter. Vår hund är uppväxt med min lillebror så hon är väldigt barnvan, dessutom känner vi de flesta som är in ;)

Nja, det är väl inget att bli upprörd över. Jag tror inte att det alltid har att göra med att ni har er hund i butiken, utan att vissa tar för givet att de får ta med sig djuren in överallt där det inte råder förbud av hygienskäl (restauranger, vårdcentraler etc).
En förbudsskylt mot hundar skulle eliminera risken för missförstånd.

Om det inte finns en förbudsskylt mor hundar vid entrén så är det klart att kunderna tror attde kan ta med hunden in.

Även till Armani: Va? Får man ta med sig hundar in i vilken affär som helst utom livsmedelsaffärer? Det hade jag ingen aning om. Får de följa med på onoff, ikea osv?

Nja, det är väl inget att bli upprörd över. Jag tror inte att det alltid har att göra med att ni har er hund i butiken, utan att vissa tar för givet att de får ta med sig djuren in överallt där det inte råder förbud av hygienskäl (restauranger, vårdcentraler etc).
En förbudsskylt mot hundar skulle eliminera risken för missförstånd.

Nja nu är det inget generellt förbud för att ta in hundar på restauranger. Det är upp till ägaren att själv bestämma om hundar är tilllåtna eller inte.

Mvh

Tora

Även till Armani: Va? Får man ta med sig hundar in i vilken affär som helst utom livsmedelsaffärer? Det hade jag ingen aning om. Får de följa med på onoff, ikea osv?

Jag vet faktiskt inte hur läget är i de större butikerna, och visst hade jag gått på IKEA hade jag inte tagit hunden med, av olika anledningar. Men står där ingen förbudsskylt, vad är et då som säger att du inte får ta med hunden in?

Sen säger inte jag att det är lämpligt i alla affärer, men jag har fått för mig att iaf livsmedelsbutiker, ÄR det förbjudet med hund, i andra butiker (som du nämner) har jag ingen aning om.

Jag frågar alltid först, brukar dock inte gå in i affärer när jag har hunden med mig, trots att hon är väldigt liten... Är det "livsmedelsbutik" eller klädbutik går jag inte in men är det andra och man ska in en snabbis frågar jag om det är okej. I djuraffärer och där det redan finns hundar tar jag för givet att det är okej men brukar ändå fråga.

Jag vet faktiskt inte hur läget är i de större butikerna, och visst hade jag gått på IKEA hade jag inte tagit hunden med, av olika anledningar. Men står där ingen förbudsskylt, vad är et då som säger att du inte får ta med hunden in?

Tja, det är bara en känsla jag har helt enkelt. Jag har aldrig sett en hund inne i en affär här i Sverige, om det inte är någon anställds hund då.

Här är det flera som traskar in på Granngården med sina hundar, vad hände med respekten för allergiska ? Det enda stället jag har tagit in min lilla hund på är en djuraffär när jag var tvungen att prova ett halsband på honom.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
4 527
Senast: Dopy
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 977
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka