Överlinje..?

F

Franko_81

Detta är nog fel forum men vet ej vart jag ska skicka den:p

Men vad är/menas med överlinje och de där? :o

Sv: Överlinje..?

Det är hur hästen ser ut uppe på, när man ser den från sidan.
Hals manke rygg och kors i en linje så att säga.

Ska det vara så rakt som möjligt då eller? :o

Detta är nog fel forum men vet ej vart jag ska skicka den:p

Men vad är/menas med överlinje och de där? :o

Överlinjen menar man är det som går från nacken/manken hela vägen till svansroten. Är en häst TUNN i överlinjen är den ofta dåligt musklad. Den har då en mer eler mindre spetsig ryggrad och är tunn över revbenen och rumpan men har en stor buk. Den stora buken är egentligen INTE stor utan det är resten av kroppen som är för liten - förstår du?

Jag kan visa ett par bilder på min egna som på första bilden har tunn överlinje (pga proteinbrist/fel foderstat) och på nästa har en mycket fin överlinje (året därpå):
http://img.photobucket.com/albums/v410/miak/Polly/pollytunn.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v410/miak/Polly/uppstlld2.jpg

Ser du? Hon har mer hull/muskler på ryggen och rumpan och därmed ser magen också mindre ut fast den är ungefär lika stor.

Okej nu förstår jag:bow: Men hur ska man göra för att få dit hull och muskler?

Först och främst så ska hästen ha rätt foder. Sedan är det precis som med allt annat när det gäller muskler, träing.

Vad för sorts träning? Lång och låg form är väl bra har jag för mig? Är det bra att klättra i backar?

Klättring är bra men det bästa är att ha varierad träning lite av varje så att alla muskler får arbeta. Ensidig träning är aldrig bra.

Jag kan säga som så att jag hade INTE tränat hästen på nåt speciellt sätt för att hon skulle bli så där fin. Det var enbart FODRET som gjorde skillnaden. Hon promenadreds precis som vanligt både det året som hon var så där tunn och det året hon var fin.

Så min åsikt är att det till 80% är fodret som gör det. Korrekt foderstat som framförallt inenbär en bra kvot mellan energi och protein (lite individuellt för varje häst men generellt ska den vara minst kring 6). Men för att allt ska stämma och hästen hålla sin muskulatur fin så bör man också se till alla behoven blir tillgodosedda.

Men det är klart att TRÄNING påverkar lite också, framför allt bör ju hästen söka sig neråt och gå varierat (skogen, paddocken osv).

delvis kl, lånar tråd lite :o Hoppas de går bra;)

Men min ponny är väl väldigt tunn i överlinjen? [ De bästa bilder jag har, gamla.]

Nej inte VÄLDIGT men något tunn över ryggen. Det där ser dock inte riktigt ut att vara foderrelaterat... *funderar* Har du en sadel som är korrekt tillpassad?

Liknande trådar

Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 506
Senast: Mabuse
·
Juridik & Ekonomi Jag köpte en ställbar säng från ett företag i våras. Då synkroniseringen inte fungerade fick jag igenom en reklamation och skulle skicka...
Svar
5
· Visningar
520
L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 829
Senast: LiviaFilippa
·
Kropp & Själ Min astma har plötsligt blivit rejält försämrad (efter en rejäl förkylning) och nu funderar jag på hur jag ska lyckas kombinera det med...
Svar
6
· Visningar
509

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka