Överlinje?

eliis

Trådstartare
Det nämns ofta här på Buke. Men jag är inte så säker på vad det är...

Ni som vet kanske kan förklara?

Sv: Överlinje?

Överlinjen är linjen mellan nacke och svansrot. Det översta på hästen. Ser linjen mjuk ut är hästen oftast bra musklad, och tvärtom om den är kantig.

/Dundret som är överTRÖTT

Senast ändrad av en moderator:

Aha! Då vet jag. :)

Men hur ser man om den är bra/dålig. Ngn som har före efter bilder, eller olika exempel på bra/dåliga överlinjer?

Har oxå undrat över detta! Tack för tråden och tack för svaren ;) Min häst är väldigt omusklad, detta för att hon hade rejält mugg och var halt i 7veckor hos förra ägaren och jag precis har fått henne, och det stämmer att hon har ganska kantig överlinje :D Tacktack :bow:

Bilder på samma häst vid samma tillfälle där man tydligt ser hur dte kan skilja sig.

Bild 1 där hästen länger sin överlinje och "kommer upp" med manken och nedre delen av halsen. Halsens övre linje är längre än den undre. Längden från öron/nacke till svans är längre än ganasch till svans.
img_169063.jpg

Bild 2 där hästen släpper sin överlinje och sjunker ned med manken. Längden från öron/nacke till svans är betydligt kortare än på den övre linjen och är kortare än underlinje från ganasch till svans.
img_169066.jpg

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
533
Senast: MiniLi
·
Kultur Alltså, en fiktiv fråga från en bok jag läser. Kvinna A: lämnat en våldsam man som hotar med det ena och det andra. Förlorar hon...
Svar
17
· Visningar
777
Senast: MiaMia
·
Samhälle Kan någon förklara vad som är skillnaden mellan sjukhus och lasarett? Kompisen och jag var på utflykt till Nyköping idag och när vi...
2
Svar
21
· Visningar
2 246
Senast: sjoberga
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 506
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama