Överkänslighet mot mygg??

Grålly

Trådstartare
Mina två hästar, en nordis och islänning står i skogshage och det börjar bli rätt mycket mygg redan. Islänningen har inte ett byggbett, medans min nordis redan har 13 st, och jag såg första myggan för några dagar sedan. Är hon överkänslig eller är det normalt? Jag vill helst inte smörja in och hålla på redan nu, känns som att hon bara blir känsligare. Ska jag försöka smörja, köpa ett flugtäcke, eller vad i fridens namn ska jag hitta på? Det är rätt så stora myggbett dessutom, största kanske är 1-1,5 cm i diameter, och de syns rätt tydligt. Nu har jag ju dragit slutsatsen att det är myggbett, då det är det enda som kommit hit upp..

Sv: Överkänslighet mot mygg??

det snällaste du kan göra är ju att använda något insektsmedel. det innebär ju att hästen inte blir lika angripen och kanske blir mindre känslig om den slipper bli "hårt åtgången". annars är det fullt normalt att obehandlade (och beh.) hästar blir bitna i olika hög grad. det är väl med hästarna som med folk, vissa blir mer angripna och får större "bulor" än andra ;)

Ja, jag funderar bara på vilket.. Har provat en hel massa men allt är så himla dyrt och dessutom väldigt odrygt. Har du några tips??

Köp citronellaolja i hälsokostaffären och blanda minst 25-30 droppar i ½ L vatten. Billigt, drygt och minst lika effektivt som de dyra färdiga. Sen tror jag nog att hästen blir tacksam om du lägger på ett flug/eksem-täcke. Eksemtäcken är bäst mot knott och mygg. Dyra, men bäst. Boett har även till STORA hästar.

vi har använt switch och renons, nu ska vi pröva flusa. har en del bekanta som sagt att det är effektivare, så det kan ju vara värt att testa. mitt halvblod är rejält uppäten i bogen :crazy:

Nej, vad har du fått det ifrån. De jag har är Boetts och Hööks och de är luftiga och torkar snabbt efter regn. Mina två islandshästar går med täcken dygnet runt från april till oktober. Men man måste ju ta av och skaka dom varje dag. Det samlas ju både damm och hår som måste bort. Men tjocka? Nej det är de inte.

Jag har en Irländare som är tok allergisk mot mygg. ett myggbett blir lika stor som en handflata mer el mindre... Har använt mej av div. produkter MEN helt verkningslösa... DOCK har jag hittat ett super bra medel som heter Myggdeo. Man blandar ut den med vatten. Det man minst måste blanda med är hälften hälften och då är det jättestarkt. Räcker ganska länge och är prisvärt då det funkar och man kan själv dossera hur starkt det ska vara.

Klippte ut texten till produkten...

F*llinge MyggDeo koncentrat

F*llinge MD koncentrat är en eterisk olja utvunnet ur ett doftgräs och har en doft som "döljer" hästen. Mycket effektiv mot all knott, mygg & broms. Denna flaska är koncenterarad och skall spädas med vatten - minst 50% MEN vi rekommenderar 5ggr i början. Produkten är MYCKET dryg och räcker i princip hela sommaren till en häst. Hållbarhet 3 år.

0,5 L 240:-

Hoppas detta inte anses som reklam/annons då det ej är så!

Skriver under på "Flusan"... Min erfarenhet är att det är effektivare och drygare då man använder endast 10 ml och det räcker i minst 4 v.mot fästing.

Myggdeo var både jag och förra hästen allergisk mot, liksom Knock Out och RB86...mina händer svullnade akut och värkte hysteriskt och hästen fick bölder och håravfall... Aktar mig för de preparaten nu... Renons funkar dock hjälpligt men är odrygt.

Senast ändrad:

Ja, nu ska jag peta in en liten undring ang Flusa! Hällde på nordisen 10 ml för ett par veckor sedan innan hon gick ut på bete. Försvinner Flusa om det regnar häftigt eller vad är det som hänt?
För likförbaskat är hon full med fästingar :mad:

Eller har Flusa kort datum? Hittar inget datum på förpackningen men köpte den förra sommaren och det borde väl hålla?

Använde förra sommaren och då var det MYCKET bra, inga insektsbett el. fästingar alls.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Nu har stora rosprojektet börjat! Förra sommaren fick jag för mig att det vore kul att göra en riktig rosenträdgård i ett hörn av...
Svar
8
· Visningar
1 230
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 343
Körning Bättre sent än aldrig? (Jag KAN FORTFARANDE inte logga in på min hemdator ) Motivationen KOM tillbaka dagen innan vi skulle åka till...
Svar
5
· Visningar
1 479
Senast: Cämz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp!
  • Guldfasanerna
  • Valp 2025