Överkänslig häst

Balahé

Trådstartare
Ska först säga att jag inte visste var jag skulle lägga tråden, så flytta gärna om det är fel.

Har ett tag funderat på om det går på något sätt att göra en häst mindre "överkänslig". Alltså inte för hjälper utan att få mindre reaktioner för "yttre påverkan" eller vad jag skall kalla det. Tex ett slag mot ett ben som ger ett överben och hästen blir halt i en vecka. En lätt sträckning utan hälta som gör hästen ovillig och i stort sett oridbar i månader. Ett pyttelitet sår som gör att hela benet svullnar. Obehag av pälssättning/fällning som gör att hästen knappt går att peta på. En utrustningsdetalj som inte passar helt optimalt och hästen går ej att styra/stanna/få fram/wathever. Jättereaktion på mygg/knott/flugor/andra kryp.

Skulle ni säga att något av det går att påverka på något sätt? Hur i så fall?

Blir en häst mindre känslig med åldern? Eller är de så som individer genom hela livet? Är det olika beroende på ras?

Om det inte går att påverka eller förändras med åldern, hur 17 håller man en sådan häst i form? Det finns ju miljoner saker som kan göra den oridbar.

Vad är din erfarenhet?

Sv: Överkänslig häst

En individs känslighet är ju svår att påverka så istället får man ju göra det man kan göra runt omkring. Man får se till att ha en noga uträknad foderstat så att alla behov är fyllda. Brister eller obalanser i kroppen kan göra individer känsligare. Vad gäller utrustning så ska det alltid passa och sitta optimalt. Ingen ska behöva gå omkring med grejer som inte sitter bra. Småsår får man se till att sköta noga och verkligen kolla hästen fler gånger per dag och behandla genast. Vi hade en häst på foder för många år sedan som lätt och väldigt ofta fick lymfangit hos sin ägare men som aldrig fick det här. Kanske eftersom jag alltid kollar hästarna vid varje fodring och ofta en gång däremellan vilket innebar att hästen kollades minst fyra gånger/dag och småsår kunde behandlas genast. Hos ägaren kollades hon "bara" två gånger/dag och småsåren hann bli lymfangit. Man får ju också ha bra hagar där det inte ligger en massa skit utan att det är bra underlag och bra staket så att hästen kan röra sig utan att riskera att skada sig. Självklart ska ju även stallet och boxens alternativt lösdriften utformas så att hästen inte riskerar att skada sig där.

Senast ändrad:

Lite så tänker jag också, men undrar ändå hur andra ser på det. Har ett litet antal hästar i tankarna som tillsammans nått upp till alla mina exempel (någon individ har lyckats med flertalet av dessa). Just med sträckningar och småsår är det ju inte lätt, man kan ju inte madrassera boxen och hagen. Inte hjälpte det att ägaren sa till hästen att ta det lugnt i hagen heller;) En av dessa hästar har dock blivit mycket mindre känslig med åren och där vet jag med säkerhet att den inte sköts minutiöst. Den har snarare blivit robustare av att skötas mindre petigt.

Att utrustning inte sitter helt optimalt händer ju när man provar nya grejer, innan man fått det precis så som man själv och hästen vill ha det, eller kanske att ett benskydd åkt på sniskan under skogsturen.

Vissa hävdar att tillskott av linfröolja skulle göra hästarna mindre känsliga i huden och pälsen. Erfarenheter av detta någon?

Kanske passar frågan bäst under hästvård ändå? *frågar moderator*

Ingen som har några andra tankar kring detta? Läste i någon tråd om att kolla mikromineralerna för att öka motståndskraften (hud, päls, immunförsvar) hos hästen. Någon som har erfarenhet av det?

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
1 030
Senast: Fiorano
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
1 056
Senast: Sirap
·
Hästvård För att göra en lång historia kort: Vår granne har ett ponnysto som är 26 eller 27 år. Hon går ensam i en stor gräshage dygnet runt, har... 2
Svar
21
· Visningar
3 934
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Har ni med hästar som blir som förbytta under pälsbytet vinter/sommarpäls? Min häst har i samband med pälssättningen o fällningen för... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
7 038
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka