Överkänslig för "broms"

medryttarinnan

Trådstartare
Vad är era erfarenheter på hästar med ÖVERKÄNSLIGHET för broms.

När jag håller stöd i tyglarna så blir det stopp på hindrena. Behöver bara viska första 2 bokstäverna i PTrooo, så har hon gjort TVÄRstopp! :eek::D
Jag höll tyglarna mellan tumme-pekfinger(tänk er som en pincett när man noppar ögonbryn) sista tre hindrena på hoppträningen igår och då fick jag bjudning och ingen tvekan på hinder. Men det känns inte riktigt hållbart...

Har aldrig vart med om denna extrema överkänslighet, varför jag vänder mig till alvetande forum i hopp om att någon kanske har haft detta promblem innan.

(Jag ska träningstävla denna häst i helgen så det kommer att bli mycket spännande :angel::cool:)

Sv: Överkänslig för "broms"

Har du provat att byta bett? Tex ett mjukt rakt syntetbett. En del hästar bjuder inte på hinder om man har för skarpt bett.

Har du provat att byta bett? Tex ett mjukt rakt syntetbett. En del hästar bjuder inte på hinder om man har för skarpt bett.

Det är en ridskolehäst (glömde skriva)

Hon går på 3-delat nu .. fråga andra elever och dom sa att hon kan "tagga till"... Har följt henne hela hösten på våra hopplektioner .. och med tanke på att jag rider ett fullblod så har jag inte sett något ens i nääärheeeeten av att "tagga till".

Fundera på om jag skulle kolla med vår instruktör om jag skulle kunna få testa ett rakt happy-mouth kanske...

ett rakt bett hade jag testat, annars är det väll bara att rida med långa tyglar och hoppas på det bästa :p

ett rakt bett hade jag testat, annars är det väll bara att rida med långa tyglar och hoppas på det bästa :p

Saken är att hon behöver styrning för att komma rätt på hindrena, så det känns väldigt lurigt det hela... Kommer att byta från gummi/vävribbtyglar till släta läder så att jag kan släppa på henne snabbt vid behov.

Annars behöver hon stöd i tygeln när man rider, släpper man så åker huvudet upp och formen försvinner snabbt.

Jag blir inte riktigt klok på damen ifråga. :p

aha en sån häst :/, har en mild variant på det hemma, tar minsta lilla broms och ska ha en totalt o-glappande tygel men samtidigt så behöver hon stöd för att balansera och orka bära sig själv(pensionär som rids sporadiskt + hoppar som en groda så behöver inte styra runt henne på en bana).

trist att det är en ridskole häst, hade det varit din egna så du red den varje dag så hade du kunnat vänja in med att lätt stöd på tygeln inte = broms. rider flera personer hästen i veckan så är det svårare att befästa det.

men min häst har jag helt enkelt fått rätta mitt ridsätt efter hennes gristrav och tygel pedanteri, det är ju till det bättre för mig då jag fått mycket bättre hand + klarar av att balansera upp hästen och komma fortare till ridning.

aha en sån häst :/, har en mild variant på det hemma, tar minsta lilla broms och ska ha en totalt o-glappande tygel men samtidigt så behöver hon stöd för att balansera och orka bära sig själv(pensionär som rids sporadiskt + hoppar som en groda så behöver inte styra runt henne på en bana).

trist att det är en ridskole häst, hade det varit din egna så du red den varje dag så hade du kunnat vänja in med att lätt stöd på tygeln inte = broms. rider flera personer hästen i veckan så är det svårare att befästa det.

men min häst har jag helt enkelt fått rätta mitt ridsätt efter hennes gristrav och tygel pedanteri, det är ju till det bättre för mig då jag fått mycket bättre hand + klarar av att balansera upp hästen och komma fortare till ridning.

Ja, det är ju värdelöst.
Hade det vart min så hade jag ändrat i utrustningen och löshoppat för att hitta en startknapp.

Men nu ska jag trolla och få hästen att förstå att jag bara vill att hon ska hoppa :idea: Blir spännande på lördag känner jag! :p

Svarar på mig själv.

Red utan stöd i tyglarna sista 3-4 galoppsprången(bara säte o röst) och fick bara 2 stopp vilket var i början. Hästen gick fantastiskt bra på detta.
I morrn blir det Pay & Cross. Håller tummarna för felfritt! :D

Jag är ingen hoppryttare mer än att jag råkar hoppa några skutt med mina gamlingar men så här pass klok har jag blivit med åren genom att titta på träningar där min heta märr har varit med...

Skit i det där fram, du ska kunna hoppa hästen utan kontakt med tyglarna, även heta hästar! Nyckelordet heter DRIVNING! Både med sätet och vaderna varenda galoppsprång fram till att hästen lämnar backen och sedan ska du vara tillbaka i sadeln innan hästen landar och fortsätta med samma ridning.

Tog mig många år att faktiskt inse att min heta tant behövde drivning i dressyren även om hon ångade på som en galning. Red ett halvblod för 100 år sedan som gått 1,20 i sina yngre dagar, helt hysteriskt het och stark men behövde drivning hela vägen fram annars grisnitade hon! Har en bekant med en d-ponny som är exakt likadan, han bjuder rejält men släpper hon drivningen, även om det är precis vid avstampet, så kan han lika gärna slå på en nit utan dess like! Han är 50% quarter så jag antar att hans egenskaper kommer därifrån :rofl:

Så var med hon hela vägen fram istället för att mixra med bett, det är en ridskolehäst och dom är inte dum :D

Precis just så! :D

I onsdags så satt jag och funderade varför jag red svåra/heta hästar så "bra" innan jag tog min ridpaus och kom fram till just dettta.. Att driva, och ha ett aktivt säte som är med hela tiden. Tror jag har tappat lite utav det faktiskt, arbetar iaf på att ha det med mig och känner att det blir en helt annan ridning! ;)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• WE-tråden
  • Dressyrsnack 17
  • Banta/slimma ner shettis?

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka